- oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych w trudniejszych przypadkach
- przedstawia jednomiany w postaci uporządkowanej w trudniejszych przypadkach
- redukuje jednomiany podobne w trudniejszych przypadkach
- poprawnie opuszcza nawiasy w wyrażeniach algebraicznych
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne
- mnoży jednomiany
- mnoży sumę algebraiczną przez liczbę
- wyłącza przed nawias wspólny czynnik liczbowy
RÓWNANIA
- opisuje sytuację życiową za pomocą równania
- wie, co to są równania równoważne
- rozpoznaje równania równoważne
- rozwiązuje proste równania metodą równań równoważnych
- wie, jakie to są równania: oznaczone, tożsamościowe i sprzeczne
- podaje przykład równania, które spełnia dana liczba
- rozwiązuje proste zadania tekstowe za pomocą równań
- wie, co to jest proporcja
- zapisuje ilorazy w postaci proporcji
- wie, co to jest proporcjonalność prosta
- podaje przykłady wielkości wprost proporcjonalnych
- wie, co to jest proporcjonalność odwrotna
- podaje przykłady wielkości odwrotnie proporcjonalnych
SYMETRIE
- podaje własności punktów symetrycznych względem prostej
- rysuje figury symetryczne względem prostej
- podaje własności punktów symetrycznych względem punktu
- rysuje figury symetryczne względem punktu
- znajduje prostą, względem której punkty są symetryczne
- znajduje punkt, względem którego punkty są symetryczne
- wie, jakie to są figury osiowosymetryczne
- wie, jakie to są figury środkowosymetryczne
- znajduje oś symetrii figury w trudniejszych przykładach
- znajduje środek symetrii figury w trudniejszych przykładach
- wyznacza współrzędne punktów symetrycznych względem osi x i y w trudniejszych przykładach
OCENA DOBRA
UCZEŃ SPEŁNIA WYMAGANIA NA OCENĘ DOSTATECZNĄ ORAZ POTRAFI:
LICZBY
- szacuje wartości wyrażeń arytmetycznych
- wykorzystuje szacowanie do rozwiązywania zadań tekstowych
- stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym
PROCENTY
- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania zadań tekstowych
- wykonuje obliczenia związane z VAT
- oblicza odsetki dla lokaty rocznej
- oblicza zysk z lokat i koszty kredytów
- oblicza próbę złota i srebra
- oblicza stężenia procentowe roztworów
- rysuje odpowiedni diagram do danej sytuacji
FIGURY PŁASKIE
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące kątów
- konstruuje trójkąt, gdy dane są dwa odcinki będące jego bokami i kąt zawarty między tymi bokami
- konstruuje trójkąt, gdy dane są: odcinek będący jego bokiem oraz dwa kąty do niego przyległe.
- konstruuje prostą równoległą przechodzącą przez dany punkt
- zna cechy przystawania trójkątów i korzysta z nich w prostych przypadkach
- zna warunek istnienia trójkąta
- korzysta z warunku istnienia trójkątów
- przenosi konstrukcyjnie kąty
- konstruuje kąty 30°, 45°, 60°
- oblicza pola i obwody wielokątów narysowanych na płaszczyźnie
- stosuje własności czworokątów do rozwiązywania zadań
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące wielokątów
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
- mnoży sumę algebraiczną przez jednomian
- wyłącza przed nawias wspólny czynnik, będący jednomianem w trudniejszych przypadkach
- zapisuje i nazywa złożone wyrażenia algebraiczne
RÓWNANIA
- rozwiązuje trudniejsze równania metodą równań równoważnych
- rozpoznaje równania sprzeczne i nieoznaczone
- wykorzystuje proporcje do rozwiązywania zadań tekstowych
- rozwiązuje równania zawierające proporcje
- rozwiązuje trudniejsze zadania tekstowe za pomocą równań
SYMETRIE
- znajduje prostą, względem której figury są symetryczne
- znajduje punkt, względem którego figury są symetryczne
- podaje przykłady figur, które mają więcej niż jedną oś symetrii
- podaje przykłady figur, które mają więcej niż jeden środek symetrii
- podaje liczbę osi symetrii n-kąta foremnego
- rozpoznaje n-kąty foremne mające środek symetrii
OCENA BARDZO DOBRA
UCZEŃ SPEŁNIA WYMAGANIA NA OCENĘ DOBRĄ ORAZ POTRAFI:
LICZBY
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące liczb
- oblicza wartości skomplikowanych wyrażeń arytmetycznych
- oblicza wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego wartość bezwzględną liczby
- zamienia ułamki o rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym okresowym na ułamki zwykłe w prostych przypadkach
PROCENTY
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące procentów z wykorzystaniem równań
- odczytuje informacje z kilku wykresów, poprawnie je porównuje i interpretuje
FIGURY PŁASKIE
- uzasadnia przystawanie trójkątów
- rozwiązuje zadania z treścią dotyczące trójkątów przystających
- oblicza pola i obwody wielokątów w układzie współrzędnych
- oblicza miary kątów wewnętrznych i zewnętrznych wielokątów foremnych
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
- zapisuje zależności w zadaniach tekstowych za pomocą wyrażeń algebraicznych
- mnoży sumy algebraiczne
RÓWNANIA
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych
- przekształca wzory i podaje niezbędne założenia
- wyznacza zmienną ze wzoru
SYMETRIE
- wyznacza współrzędne wierzchołków trójkątów i czworokątów, które są osiowosymetryczne
- wyznacza współrzędne wierzchołków trójkątów i czworokątów, które są środkowosymetryczne
OCENA CELUJĄCA
UCZEŃ SPEŁNIA WYMAGANIA NA OCENĘ BARDZO DOBRĄ , ZDOBYWA OCENY CELUJĄCE Z PRAC KLASOWYCH, OSIĄGA SUKCESY W KONKURSACH MATEMATYCZNYCH ORAZ POTRAFI:
LICZBY
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące liczb o podwyższonym stopniu trudności
- zaznacza na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności
PROCENTY
- rozwiązuje zadania dotyczące procentów o podwyższonym stopniu trudności
FIGURY PŁASKIE
- przeprowadza dowody z zastosowaniem własności kątów
- przeprowadza dowody z zastosowaniem cech przystawania trójkątów
- wykonuje skomplikowane konstrukcje geometryczne
- rozwiązuje skomplikowane zadania tekstowe i konstrukcyjne dotyczące wielokątów
- przeprowadza dowody z zastosowaniem własności dotyczących czworokątów
- przeprowadza dowody z zastosowaniem własności wielokątów foremnych
WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
- rozwiązuje zadania dotyczące wyrażeń algebraicznych o podwyższonym stopniu trudności
- określa jakie warunki spełnia zmienna – zgodnie z zadaniem tekstowym
- rozwiązuje zadania na dowodzenie dotyczące wyrażeń algebraicznych
RÓWNANIA
- stosuje w sytuacjach problemowych wiedzę i umiejętności związane z rozwiązywaniem równań
SYMETRIE
- rozwiązuje zadania dotyczące symetrii o podwyższonym stopniu trudności
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie wykazał się opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej i nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą.
KLASA DRUGA
OBOWIĄZUJĄCY PODRĘCZNIK:
Matematyka 1 Podręcznik do gimnazjum – Agnieszka Urbańczyk, Witold Urbańczyk Wydawnictwo Operon.
POZIOMY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH:
KONIECZNY OCENA DOPUSZCZAJACA (2)
PODSTAWOWY OCENA DOSTATECZNA (3)
ROZSZERZAJACY OCENA DOBRA(4)
DOPEŁNIAJĄCY OCENA BARDZO DOBRA (5)
WYKRACZAJACY OCENA CELUJACA (6)
POTĘGI I PIERWIASTKI
WYMAGANIA PODSTAWOWE
Uczeń:
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE
Uczeń:
·zna podręcznik i zeszyt ćwiczeń, z których będzie korzystał w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki (K)
·zna PSO (K)
Uczeń:
·zna pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym (K)
·rozumie pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym (K)
·umie zapisać potęgę w postaci iloczynu (K)
·umie zapisać iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi (K)
·umie obliczyć potęgę o wykładniku naturalnym(K)
·umie zapisać liczbę w postaci potęgi (P)
·umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg (P)
·umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (P)
Uczeń:
·umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg (R)
·umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (R-D)
·umie zapisać liczbę w systemach niedziesiątkowych i odwrotnie (W)
·umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z potęgami (W)
·umie podać ilość osi symetrii wielokąta foremnego (P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z wielokątami foremnymi (D-W)
·umie obliczyć długość promienia okręgu wpisanego w kwadrat o danym boku (K)
·umie obliczyć długość promienia okręgu opisanego na kwadracie o danym boku (P)
·umie obliczyć długość promienia, pole lub obwód koła opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny o danym boku (P)
·umie wpisać i opisać okrąg na wielokącie (K-P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z okręgami wpisanymi i opisanymi na wielokątach foremnych (P)
·rozumie warunek wpisywania i opisywania okręgu na czworokącie (D)
·umie obliczyć długość promienia, pole lub obwód koła opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny o danym boku (R)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z okręgami wpisanymi i opisanymi na wielokątach foremnych (R-W)
GRANIASTOSŁUPY
·zna pojęcie graniastosłupa (K)
·zna pojęcie prostopadłościanu (K)
·zna pojęcie graniastosłupa prostego (K)
·zna pojęcie graniastosłupa pochyłego (P)
·zna pojęcie graniastosłupa prawidłowego (K)
·zna budowę graniastosłupa (K)
·rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów (K)
·umie wskazać na modelu krawędzie i ściany prostopadłe i równoległe (K)
·umie wskazać na rysunku krawędzie i ściany prostopadłe i równoległe (P)
·umie określić ilość wierzchołków, krawędzi i ścian graniastosłupa (K-P)
·umie rysować graniastosłup prosty w rzucie równoległym (K-P)
·umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z suma długości krawędzi (R-D)
·umie rozwiązać nietypowe zadanie związane z rzutem graniastosłupa (W)
·umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (R)
·zna pojęcie siatki graniastosłupa (K)
·zna pojęcie pola powierzchni graniastosłupa (K)
·zna wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa (K)
·rozumie pojęcie pola figury (K)
·rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki (P)
·rozumie zasadę kreślenia siatki (K)
·umie kreślić siatkę graniastosłupa o podstawie trójkąta lub czworokąta (K)
·umie kreślić siatkę graniastosłupa o podstawie dowolnego wielokąta (P)
·umie rozpoznać siatkę graniastosłupa (K-P)
·umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa (K-P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (P)
·umie kreślić siatkę graniastosłupa o podstawie dowolnego wielokąta (P-R)
·umie rozpoznać siatkę graniastosłupa (R-W)
·umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa (R)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (R-W)
·zna wzór na obliczanie objętości prostopadłościanu i sześcianu (K)
·zna jednostki objętości (K)
·rozumie zasady zamiany jednostek objętości (P)
·rozumie pojęcie objętości figury (K)
·umie zamieniać jednostki objętości (P)
·umie obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu (K-P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu (P)
·umie zamieniać jednostki objętości (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu (R-W)
·zna wzór na obliczanie objętości graniastosłupa (K)
·umie obliczyć objętość graniastosłupa (K-P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (P)
·umie obliczyć objętość graniastosłupa ®
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (R-W)
·zna pojęcie przekątnej ściany graniastosłupa (K)
·zna pojęcie przekątnej graniastosłupa (K)
·umie obliczyć długość przekątnej ściany graniastosłupa jako przekątnej prostokąta (R)
·umie obliczyć długość przekątnej dowolnej ściany i przekątnej graniastosłupa (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z długościami przekątnych, polem powierzchni i objętością graniastosłupa (R-W)
·zna pojęcie kata prostej z płaszczyzna (P)
·rozumie pojęcie kata prostej z płaszczyzna (P)
·umie wskazać kąty między przekątnymi i krawędziami (K-P)
·umie wskazać kąty między przekątną a podstawą (P)
·umie obliczyć długości krawędzi znając kąty między pewnymi odcinkami lub kąty przekątnych z podstawą (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z obliczaniem długości krawędzi, pola powierzchni i objętości graniastosłupa prostego z zastosowaniem zależności między bokami i kątami w trójkątach o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 (R-W)
OSTROSŁUPY
·zna pojęcie ostrosłupa (K)
·zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego (K)
·zna pojęcie czworościanu i czworościanu foremnego (K)
·zna budowę ostrosłupa (K)
·rozumie sposób tworzenia nazw ostrosłupów (K)
·umie określić ilość wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa (K-P)
·umie rysować ostrosłup w rzucie równoległym (K-P)
·umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa (P)
·umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa (R)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z suma długości krawędzi (R-D)
·zna pojęcie siatki ostrosłupa (K)
·zna pojęcie pola powierzchni ostrosłupa (K)
·zna wzór na obliczanie pola powierzchni ostrosłupa (K)
·rozumie pojęcie pola figury (K)
·rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki (P)
·rozumie zasadę kreślenia siatki (K)
·umie kreślić siatkę ostrosłupa (P)
·umie rozpoznać siatkę ostrosłupa (K-P)
·umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa (P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa (P)
·umie kreślić siatkę ostrosłupa (R)
·umie rozpoznać siatkę ostrosłupa (R-D)
·umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa (R-W)
·zna pojęcie wysokości ostrosłupa (K)
·zna wzór na obliczanie objętości ostrosłupa (K)
·zna jednostki objętości (K)
·rozumie pojęcie objętości figury (K)
·umie obliczyć objętość ostrosłupa (K-P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa (P)
·umie obliczyć objętość ostrosłupa (R)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa (R-W)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa i graniastosłupa (D-W)
·zna pojęcie wysokości ściany bocznej (K)
·umie wskazać trójkąt prostokątny, w którym występuje dany lub szukany odcinek (K)
·umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków (P)
·umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków (R)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z długością pewnych odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa (R-W)
·umie wskazać kąty między krawędziami (K-P)
·umie wskazać kąt między odcinkiem a podstawą (P)
·zna pojęcie kąta między ścianami (R)
·rozumie pojęcie kąta między płaszczyznami (R)
·umie wskazać kąty między ścianami (R)
·umie obliczyć długości pewnych odcinków znając kąty między odcinkami, odcinkami a podstawą lub kąty między ścianami (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z obliczaniem długości odcinków, pola powierzchni i objętości ostrosłupa z zastosowaniem zależności między bokami i kątami w trójkątach o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 (R-W)
·zna pojęcie przekroju figury (K)
·umie obliczyć pole przekroju graniastosłupa lub ostrosłupa (P)
·umie określić rodzaj figury powstałej z przekroju bryły (P)
·umie obliczyć pole przekroju graniastosłupa lub ostrosłupa (R-W)
·umie określić rodzaj figury powstałej z przekroju bryły (R-D)
STATYSTYKA
·zna pojęcie diagramu słupkowego i kołowego (K)
·zna pojęcie wykresu (K)
·zna pojęcie tabeli łodygowo – listkowej (P)
·rozumie potrzebę korzystania z różnych form prezentacji informacji (K)
·umie odczytać informacje z tabeli, wykresu, diagramu, tabeli łodygowo – listkowej (K-P)
·umie ułożyć pytania do prezentowanych danych (P)
·umie interpretować prezentowane informacje (R-D)
·umie prezentować dane w korzystnej formie (D)
·zna pojęcie średniej (K)
·zna pojęcie mediany (P) obliczyć średnią (K-P)
·umie obliczyć medianę (P)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią i medianą (P)
·umie obliczyć średnią (R)
·umie obliczyć medianę (R-D)
·umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią i medianą (R-W)
·zna pojęcie danych statystycznych (P)
·umie zebrać dane statystyczne (K)
·umie opracować dane statystyczne (P)
·umie prezentować dane statystyczne (P)
·umie opracować dane statystyczne (R-D)
·umie prezentować dane statystyczne (R-D)
·zna pojęcie zdarzenia losowego (P)
·umie podać zdarzenia losowe w doświadczeniu (P)
·umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (P)
·zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego (R)
·umie podać zdarzenia losowe w doświadczeniu (R)
·umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (R-W)
.
KLASA III
OBOWIĄZUJĄCY PODRĘCZNIK:
MATEMATYKA 3 WYDAWNICTWO OPERON
POZIOMY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH:
KONIECZNY OCENA DOPUSZCZAJACA (2)
PODSTAWOWY OCENA DOSTATECZNA (3)
ROZSZERZAJACY OCENA DOBRA(4)
DOPEŁNIAJĄCY OCENA BARDZO DOBRA (5)
WYKRACZAJACY OCENA CELUJACA (6)
Sposoby prezentowania danych
-odczytuje proste informacje z tabelki (K)
-odczytuje podstawowe informacje z tabeli łodygowo-listkowej (K, P)
-odczytuje informacje z wykresu (P)
-układa proste pytania
do danych przedstawionych w tabeli i na wykresie (K, P)
Diagram jako forma
przedstawiania danych
-odczytuje informacje przedstawione w formie diagramu słupkowego i prostokątnego (K)
-odczytuje informacje przedstawione w formie diagramu pierścieniowego lub kołowego (P,R)
-układa proste pytania
do danych przedstawionych w diagramie (K, P)
Korzystanie z informacji zawartych w tabeli
-wyszukuje i porównuje informacje (K, P)
-analizuje informacje (P,R)
-przetwarza informacje (D, W)
Korzystanie z informacji zawartych w diagramie
-wyszukuje i porównuje informacje (K, P)
-analizuje informacje (P,R)
-przetwarza informacje (D, W)
Średnia arytmetyczna
-oblicza średnią arytmetyczną i dominantę (K, P)
-oblicza medianę (P,D)
-wyznacza rozstęp (R)
-rozwiązuje zadania dotyczące średniej arytmetycznej, mediany, dominanty i rozstępu (K, W)
Zbieranie danych statystycznych
-zbiera dane statystyczne na określony temat i porządkuje je (K)
-opracowuje dane statystyczne według określonej kategorii (P,R)
Przedstawianie danych statystycznych w formie graficznej
-przedstawia dane w tabeli (K)
-przedstawia dane w postaci tabeli łodygowo-listkowej oraz diagramów słupkowych
i prostokątnych (K, P)
-przedstawia dane za pomocą diagramu pierścieniowego lub kołowego (P,R)
Zbieranie i przetwarzanie danych statystycznych
-zbiera, porządkuje i przetwarza dane statystyczne (K, D)
-prezentuje dane statystyczne w dogodnej formie graficznej (P D)
Przykłady
doświadczeń
losowych
-podaje przykłady doświadczeń losowych (K, P)
-opisuje proste doświadczenia losowe za pomocą tabelki lub drzewka (K, P)
Zbiór zdarzeń elementarnych
-opisuje zbiór zdarzeń elementarnych prostych zdarzeń losowych (np. rzut monetą, rzut kostką, losowanie karty
z talii, strzał do tarczy) w najodpowiedniejszej formie (P D)
-oblicza częstość zdarzenia losowego (K, P)
Złożone doświadczenia losowe
-opisuje zbiór zdarzeń elementarnych złożonych doświadczeń losowych (np.: rzut kostką i monetą, rzut trzema monetami) (R, W)
-wypisuje warunki sprzyjające danemu zdarzeniu losowemu (D, W)
-oblicza częstość zdarzenia losowego (R, W)
Doświadczenia losowe w zadaniach
-rozwiązuje zadania dotyczące prostych doświadczeń losowych (P, R)
-rozwiązuje zadania dotyczące złożonych doświadczeń losowych (D, W)
Prawdopodobieństwo prostych zdarzeń losowych
-opisuje zbiór zdarzeń elementarnych prostych doświadczeń losowych (K, R)
-opisuje warunki sprzyjające danemu zdarzeniu losowemu (P, D)
-podaje przykład zdarzenia pewnego i niemożliwego
w danym doświadczeniu losowym (K, P)
-odczytuje prawdopodobieństwo prostych zdarzeń losowych na podstawie przedstawienia graficznego (K, P)
-odczytuje z wykresu własności proporcjonalności odwrotnej (P D)
-sporządza wykres funkcji kwadratowej (K, W)
-odczytuje z wykresu własności funkcji kwadratowej (P W)
-sporządza wykres funkcji sześciennej (K, W)
-odczytuje z wykresu własności funkcji sześciennej (P W)
Twierdzenie Talesa
-wymienia założenie i tezę twierdzenia Talesa (K)
-wskazuje na rysunku odcinki proporcjonalne (K)
-przeprowadza dowód twierdzenia Talesa (W)
-zapisuje stosunek odcinków leżących na jednym ramieniu kąta, wyznaczonych przez proste równoległe, przecinające ramiona tego kąta (K)
-zapisuje stosunek odpowiednich odcinków leżących na różnych ramionach kąta, wyznaczonych przez proste równoległe, przecinające ramiona tego kąta (K)
-rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące obliczania pola i obwodu czworokąta (K, W)
Pole i obwód koła
-oblicza:
a)pole koła, mając dany jego obwód (R)
b)obwód koła, mając dane jego pole (D)
c)pola nietypowych figur, korzystając z wzoru na pole koła (D, W)
d)obwody nietypowych figur, korzystając z wzoru na długość okręgu (D, W)
e)pole wycinka koła, wstawiając dane do wzoru (K)
f)promień koła, mając dane pole wycinka i miarę kąta środkowego (P, R)
g)promień okręgu, mając da- ną długość łuku i miarę kąta środkowego (R)
-rozwiązuje zadania o różnym stopniu trudności, wymagające obliczenia pola koła i pola wycinka koła (R, W)
-wyznacza długość łuku, wstawiając dane do wzoru (K)
-rozwiązuje zadania, wymagające obliczania długości okręgu i długości łuku (R, W)
Okrąg opisany na wielokącie foremnym i wpisany w wielokąt foremny
-opisuje konstrukcyjnie okrąg na trójkącie, kwadracie i sześciokącie foremnym (K)
-wpisuje konstrukcyjnie okrąg w trójkąt, kwadrat i sześciokąt foremny (K)
-oblicza pole i obwód wielokąta foremnego, mając dany promień okręgu wpisanego lub opisanego na nim (P, W)
-oblicza pole i obwód koła opisanego na i wpisanego w wielokąt, mając daną długość boku wielokąta foremnego (P, W)
Kąty w kole
-wskazuje łuk, na którym oparty jest kąt środkowy lub wpisany (K)
-rysuje kąt wpisany lub środkowy, znając łuk, na którym ten kąt się opiera (K)
-podaje miary kątów wpisanych, opartych na tym samym łuku, co kąt wpisany o danej mierze (K)
-oblicza miarę kąta środkowego, opartego na tym samym łuku, co kąt wpisany o danej mierze (K)
-oblicza miarę kąta wpisanego, opartego na tym samym łuku co kąt środkowy o danej mierze (P)
-korzysta z wiadomości o mierze kątów wpisanych i środkowych przy rozwiązywaniu zadań rachunkowych (K, R)
-korzysta z wiadomości o mierze kątów wpisanych i środkowych przy rozwiązywaniu zadań konstrukcyjnych (D, W)
Pole powierzchni graniastosłupa i ostrosłupa
-przelicza jednostki pola powierzchni (K)
-oblicza pole powierzchni graniastosłupa i ostrosłupa
o dowolnej podstawie, mając dane jego wymiary (K, W)
-oblicza pole powierzchni graniastosłupa i ostrosłupa na podstawie siatki (P, R)
-rozwiązuje zadania dotyczące pola powierzchni graniastosłupów i ostrosłupów (R,W)
Objętość graniastosłupa i ostrosłupa
-przelicza jednostki objętości (K)
-oblicza objętość graniastosłupa i ostrosłupa, wstawiając dane do wzoru (K, P)
-oblicza objętość graniastosłupa i ostrosłupa na podstawie siatki (P, R)
-oblicza objętość graniastosłupa i ostrosłupa (K, R)
-rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące objętości graniastosłupa i ostrosłupa (K, W)
Pole powierzchni walca i stożka
-oblicza pole powierzchni walca i stożka, wstawiając dane do wzoru (K)
-oblicza pole powierzchni walca i stożka na podstawie siatki (P)
-oblicza pole powierzchni walca i stożka, korzystając z twierdzenia Pitagorasa (R, D)
-korzysta z własności szczególnych trójkątów prostokątnych przy obliczaniu pola powierzchni walca i stożka (R, D)
-rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące pola powierzchni walca i stożka (D, W)
Objętość walca i stożka
-oblicza objętość walca i stożka, wstawiając dane do wzoru (K)
-oblicza objętość walca i stożka na podstawie siatki (P)
-oblicza objętość walca i stożka, korzystając z twierdzenia Pitagorasa (R, D)
-korzysta z własności szczególnych trójkątów prostokątnych przy obliczaniu objętości walca i stożka (R, D)
-rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące objętości walca i stożka (D, W)
Pole powierzchni i objętość kuli
-oblicza pole powierzchni i objętość kuli, mając dany promień lub średnicę kuli (K, P)
-oblicza promień kuli, mając dane jej pole powierzchni lub objętość (P)
-oblicza pole powierzchni i objętość kuli, mając dane pole przekroju osiowego (R)
-oblicza pole powierzchni i objętość kuli wpisanej w sześcian (D, W)
-oblicza pole powierzchni i objętość kuli opisanej
na sześcianie (D, W)
-rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące pola powierzchni i objętości kuli (P, W)
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który ponadto:
-posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania (przykładowe wiadomości i umiejętności z poziomu wymagań W zamieszczono w celach ponadpodstawowych),