Portal - Szczawnica
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Listopad

Wycieczka do Chorzowa

Wyjazd na wycieczkę dnia 3 listopada 2010 roku odbył się bladym świtem, dlatego niektórzy w ostatniej chwili dopadli odjeżdżający autobus, bo duch był ochoczy, ale ciało omdlałe. Wyruszyliśmy z parkingu koło Halki. Część uczestników dosypiała w autokarze, a pozostali w rozmawiali, słuchali muzyki. Opiekę w czasie wycieczki sprawowała nad nami pani Gabryś i pani Tabasz, na wstępie zapoznały one nas z planem wyprawy. Z upływem czasu część z wycieczkowiczów zaczęła się budzić, graliśmy więc w karty, PSP i inne gry. Po drodze było kilka przystanków na śniadanko, kawkę, toaletę, tak bardzo przyjemnie minęła nam droga. Zgodnie z planem, punktualnie dojechaliśmy do Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika w Chorzowie. Pierwszym punktem zwiedzania była wystawa pt.: "Skarby Ziemi", jednym słowem: ciekawe okazy, wynalazki techniki. Następnie udaliśmy się do Stacji Sejsmologicznej, gdzie poznaliśmy pracę stacji. Są tam notowane zapisy ruchów tektonicznych skorupy ziemskiej, w tym tzw. tąpnięć kopalnianych i odległych, na szczęście, trzęsień ziemi. Oczywiście nie zabrakło pytań, między innymi z dziedzin fizyki, ale tak znakomicie odpowiadaliśmy, że pani na pewno była z nas dumna. Przyszedł wreszcie czas na oczekiwany przez wszystkich seans. Pierwszy miał tytuł: "Nocni wędrowcy" - autor seansu oprowadzał nas po nocnym niebie – sztucznym – zwracał uwagę na to, co umyka na co dzień naszej uwadze. Później ze zdumieniem odnajdujemy to na rzeczywistym niebie. Mamy więc okazję zaznajomienia się z naszym najbliższym otoczeniem kosmicznym. Po godzinnym oglądaniu czas na piętnastominutową przerwę, wystarczy, by rozprostować nogi i coś przekąsić. Drugi seans miał tytuł: "Niebo nad Śląskiem, niebo nad Polską". Dowiedzieliśmy się i zobaczyliśmy, jak na Śląsku i w Polsce wschodzą i zachodzą Słońce i Księżyc w różnych fazach, jakie układy gwiazd i inne ciekawe ciała niebieskie są widoczne, gdzie wypatrywać meteorów i o której porze nocy, gdzie szukać planet, jak wygląda kometa, czym są te ciała niebieskie i zjawiska. Choć seans był bardzo ciekawy, to miękkie fotele gwieździste niebo sprawiło, że niektórzy odpłynęli w ramiona Orfeusza. Jeszcze tylko kilka pamiątek i ruszamy dalej. W pobliżu Planetarium Śląskiego znajduje się stacja klimatologiczna, prowadzi ona regularne pomiary i obserwacje stanu pogody w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku. Stacja klimatologiczna pełni również rolę dydaktyczną, a jej wyposażenie umożliwia poglądowe lekcje dla młodzieży, tam właśnie się udaliśmy. Wysłuchaliśmy bardzo ciekawego wykładu na temat składników pogody, poszerzyliśmy swoje informacje na temat urządzeni do mierzenia temperatury, ciśnienia, opadów, wiatru itp. Na tym zakończyło się nasze zwiedzanie planetarium, kilka zdjęć i wyruszyliśmy na obiad, ponieważ u każdego w brzuchu grała już orkiestra. Obiadek do wyboru KFC, Mcdonald, chińszczyzna, jak kto woli. Kiedy już napełniliśmy brzuszki, mieliśmy czas wolny, naszej uwadze nie umknęła znajdująca się niedaleko Galeria Handlowa. Jak można się było spodziewać po dziewczynach szał zakupów, ale chłopcy też znaleźli coś dla siebie. Niestety czas płyną nieubłaganie i trzeba było wracać. Z pustymi portfelami zapakowaliśmy się do autokaru. Choć dzień był pełen wrażeń, nikomu nie chciało się spać. Każdy znalazł sobie ciekawy sposób na spędzenie drogi powrotnej. Nie zabrakło także pamiątkowych zdjęć. Pełni miłych wspomnień wróciliśmy do Szczawnicy.

Święto Niepodległości

W dniu 10 listopada w sali gimnastycznej odbył się uroczysty apel z okazji Święta Odzyskania Niepodległości. Utwory poetyckie, przeplatane muzyką Fryderyka Chopina, miały przybliżyć uczniom wydarzenia tamtych dni oraz przywołać pamięć, o tych którzy oddali swoje życie za Wolną Polskę. Apel miał podkreślić, że 11 listopada to symbol miłości do ojczyzny, walki o wolność i wiary w zwycięstwo.
W programie poetycko - muzycznym wystąpili uczniowie:
A. Roszko , I. Kleczko, I. Węglarz, I. Bryja, N. Majerczak, M. Poręba A. Duda, T. Kufel.

Konkursy przedmiotowe

Uczniowie naszego gimnazjum brali udział w etapach szkolnych konkursów przedmiotowych organizowanych przez Małopolskie Kuratorium Oświaty. Były to konkursy: języka polskiego, matematyczny, biblijny, języka niemieckiego, języka angielskiego, chemiczny, fizyki i astronomii, geograficzny, biologiczny, historyczny, informatyczny.
Do następnego etapu, czyli rejonowego, zakwalifikowali się z sześciu przedmiotów:
konkurs języka polskiego: Izabela Bryja kl. III b, Przemysław Lelito kl. III a
konkurs matematyczny: Michał Trojnarski kl. III c
konkurs chemiczny: Monika Majerczak kl. III b
konkurs biologiczny: Krystian Zaleski kl. III c
konkurs fizyki i astronomii: Monika Majerczak kl. III b, Gabriel Bodziuch kl.IIIb, Marek Słowik kl. III b, Krystian Zaleski kl. III c
konkurs języka niemieckiego: Patryk Waruś kl. II b
Spośród konkursów tematycznych nasi uczniowie brali udział w konkursie historycznym pt.: "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1531-1683 od Obertyna do Wiednia". Do etapu rejonowego zakwalifikowali się:
Maciej Poręba kl. III c, Krzysztof Kordas kl. II b
Gratulujemy i życzymy powodzenia w etapie rejonowym.

„Miś” o wcale niemałym rozumku! - bajka profilaktyczna

W dniu 16 listopada w Zespole Szkół Nr 1 w Nowym Targu odbyło się rozdanie nagród w konkursie zorganizowanym przez Starostwo Powiatowe Nowy Targ na „Podhalańską Bajkę Profilaktyczną”. Na uroczystości obecni byli: wicestarosta Maciej Jachymiak, p. Katarzyna Stefaniuk specjalista terapii uzależnień i powiatowy koordynator ds. uzależnień oraz przedstawiciele wydziału spraw społecznych nowotarskiego powiatu.
Dwie nasze uczennice Słowik Natalia z IIIa i Joanna Wiercioch z klasy IIIb wystartowały w tym konkursie. „Obiadek” autorstwa Natalii Słowik poruszał temat przemocy psychicznej, która towarzyszy nam na co dzień, mimo iż czasem jest podstępna i ukryta w nawale informacji, jakie słyszymy.„Miś” Asi Wiercioch z dziecięcą prostotą, oczami pluszowego misia, opowiada historię nastolatki uwikłanej w narkotykowy nałóg. To właśnie bajka pt.: „Miś” okazała się być najlepszą na Podhalu w kategorii wiekowej i została wybrana spośród ponad 100 prac, jakie napłynęły do starostwa. Na koniec autorka zaprezentowała obecnym własną interpretację swojego dzieła. Najlepszą bajkę będzie można wkrótce przeczytać w opublikowanym zbiorze pt.:„Podhalańskie bajki profilaktyczne ”.
Asi serdecznie gratulujemy!

Rajd na raty

W marcu 2010 w naszej szkole reaktywowało swoją działalność Szkolne Koło Krajoznawczo Turystyczne. Do koła należy obecnie 25 uczniów, którzy jako sposób spędzania wolnego czasu wybrali poznawanie najpiękniejszych zakątków naszego regionu oraz wędrowanie po górach. Młodzież wzięła udział w organizowanym przez PTTK konkursie „Rajd na raty”. W ramach konkursu uczniowie odbyli wycieczki po różnych pasmach górskich.
W kwietniu 2010 odbyła się wycieczka na Trzy Korony i Sokolicę, w maju młodzież wzięła udział w uroczystościach na Przysłopie a potem w konkursie wiedzy turystyczno – krajoznawczej w schronisku pod Bereśnikiem. Członkowie SKKT zapoznali się również z miejscami bliskimi naszemu patronowi - ks. Tischnerowi. W Łopusznej zwiedzili Tischnerówkę oraz grób patrona, a 28 czerwca uczestniczyli pod Turbaczem we Mszy Św. w 10-tą rocznicę śmierci ks. Tischnera.
Pierwsza wycieczka w roku szkolnym 2010/11 odbyła się na Luboń Wielki. Dla większości uczestników była to pierwsza wycieczka w mało znany Beskid Wyspowy. Kolejnym celem było zdobycie najwyższego szczytu Pienin – Wysokiej. Opiekunami w czasie wycieczek byli nauczyciele:p.M.Kamińska, p.J. Piotrowski, p.M.Styrylska. W listopadzie odbyło się podsumowanie konkursu „Rajd na raty”. Uczennice I.Bryja i M.Majerczak udokumentowały wycieczki w formie albumu. W schronisku pod Bereśnikiem odbyło się rozstrzygnięcie konkursu. Prezes PTTK p.M.Misztal wręczył nagrody. Drużyna naszego gimnazjum w składzie I.Bryja, K.Bańkosz, M. Drewnicki, M.Majerczak, K.Misztal, G.Nieć, G.Sopata zajęła pierwsze miejsce, co zachęciło młodzież do zdobywania kolejnych szczytów.