4. Rozpoznaje imiesłowy i określa ich funkcje w zdaniu.
5. Dokonuje analizy słowotwórczej wyrazu.
6. Wykorzystuje cytat w celu wspierania własnych sądów.
7. Redaguje poprawnie następujące formy wypowiedzi: recenzja z filmu lub sztuki teatralnej, rozprawka.
8. Odkrywa symboliczne znaczenie tekstów kultury.
9. Potrafi umieścić teksty kultury w określonym wieku i epoce literackiej.
10. Próbuje interpretować tekst wygłaszany z pamięci.
11. Potrafi samodzielnie tworzyć skróty i skrótowce.
POZIOM DOPEŁNIAJĄCY – BARDZO DOBRY
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:
1. Szczegółowo zna treść lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych.
2. Analizuje i interpretuje tekst literacki odwołując się do kontekstów kulturowych, biograficznych, historycznych wykorzystując pojęcia, terminy, cytaty.
3. Potrafi wskazać źródła inspiracji w wybranych tekstach,
4. Formułuje wypowiedzi poprawne i bogate w słownictwo, a przede wszystkim związki frazeologiczne.
5. Tworzy przypisy i bibliografię.
6. Umie stosować imiesłowowe równoważniki zdań.
7. Pisze poprawne i oryginalne rozprawki i recenzje.
8. Interpretuje tekst wygłaszany z pamięc.
9. Określa przynależność przekazu językowego do literatury pięknej, literatury faktu, publicystyk.
OCENA CELUJĄCA
Na ocenę celującą uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą ponadto jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program klasy pierwszej, bierze udział w konkursach przedmiotowych i osiąga wysokie wyniki.
11. Przekształca dialog w opowiadanie, stosując mowę zależną.
12. Wygłasza bezbłędnie z pamięci wskazany fragment poezji i prozy.
13. Rozpoznaje styl potoczny, naukowy, popularnonaukowy, urzędowy.
14. Potrafi,pod kierunkiem nauczyciela, wykorzystać przypisy do wyjaśniania niezrozumiałych wyrazów.
POZIOM ROZSZERZAJĄCY– DOBRY
Na ocenę dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną i ponadto:
1. Dokładnie zna treść lektur obowiązkowych.
2. Zna i stosuje następujące pojęcia: apokryf, czysta forma, misteria, reifikacja, epigramatyczność, impresjonizm.
3. Rozumie motywy kultury i je interpretuje: Chrystusa Salvatora, wieży Babel, Labiryntu życia, Utopii.
4. Ustosunkowuje się do wypowiedzi dyskutantów, nawiązuje do ich wystąpień i je rozwija, wyraża odmienne zdanie, powołując się na stanowiska autorytetów, cytuje wypowiedzi.
5. Dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów złożonych.
6. Tworzy porównania i metafory w celu urozmaicenia, ożywienia, uplastycznienia wypowiedzi.
7. Redaguje poprawnie następujące formy wypowiedzi: streszczenie tekstu popularnonaukowego, rozprawkę odznaczającą się logicznym tokiem rozumowania, artykuł o charakterze naukowym.
8. Odkrywa symboliczne znaczenie tekstów kultury, odkrywa w tekście ikonicznym dosłowny i ukryty sens.
9. Potrafi umieścić teksty kultury w określonym wieku i epoce literackiej.
10. Próbuje interpretować tekst wygłaszany z pamięci.
11. Potrafi samodzielnie rozpoznawać, wyrażać bezpośrednio i pośrednio różne intencje.
POZIOM DOPEŁNIAJĄCY – BARDZO DOBRY
Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:
1. Szczegółowo zna treść lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych.
2. Analizuje i interpretuje tekst literacki odwołując się do kontekstów kulturowych, biograficznych, historycznych wykorzystując pojęcia, terminy, cytaty.
3. Potrafi wskazać źródła inspiracji w wybranych tekstach.
4. Formułuje wypowiedzi poprawne i bogate w słownictwo, a przede wszystkim związki frazeologiczne, podsumowując dyskusje, nadaje swemu wystąpieniu charakter retoryczny.
5. Tworzy przypisy i bibliografię.
6. Umie, na podstawie zgromadzonych przykładów, zbudować regułę ustalającą pisownię wyrazów złożonych.
7. Pisze poprawne i oryginalne rozprawki, reportaże, przygotowuje reklamy według własnego pomysłu.
8. Interpretuje tekst wygłaszany z pamięci.
9. Określa przynależność przekazu językowego do literatury pięknej, literatury faktu, publicystyki.
OCENA CELUJĄCA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ponadto jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program klasy drugiej. Uczeń uczestniczy i osiąga wysokie wyniki w konkursach przedmiotowych.
WYMAGANIA EDUKACYJNE – JĘZYK POLSKI KL.III
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, którego wiedza i umiejętności pozwalają na samodzielne lub przy pomocy nauczyciela wykonanie zadań o niewielkim stopniu trudności.
- Jego technika czytania pozwala na zrozumienie tekstu.
- Potrafi odpowiedzieć na pytanie: kto, do kogo i po co mówi.
- Przy analizie źródła historycznego zauważy, że fakty są stałe, natomiast zmieniają się opinie na ich temat . Odróżnia prawdę od fikcji literackiej.
- Zna i umie odnaleźć środki typowe dla tekstów literackich i publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki.
- Wyróżnia i charakteryzuje elementy świata przedstawionego: narrator, fabuła, podmiot liryczny, sytuacja liryczna, postać, zdarzenie, czas, przestrzeń.
- Rozpoznaje i zna formy wypowiedzi takie jak : opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, rozprawka, notatka, plan, ogłoszenie, zawiadomienie, instrukcja, zaproszenie, dedykacja, reklama, podanie, list, pamiętnik, elementy recenzji, streszczenie.
- Potrafi napisać tekst w określonej formie, a popełnione błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekreślają wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie.
- Zna takie pojęcia jak : czas, przestrzeń, ciągłość, zmienność, kultura duchowa, materialna, sztuka, motyw, antyk, przeszłość, tradycja, etyka rycerska, heros, absurd, alegoria, symbol, humanizm, demokracja, epoka, rytm, mit, stereotyp, dialekt, gwara, żargon, archaizacja.
- Zna i rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki literackie.
Uczeń dostateczny potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto :
- Płynie czytać tekst ze zrozumieniem.
- Odróżnić ujęcia metaforyczne od dosłownych.
- Dostrzegać konwencje realistyczne lub fantastyczne dzieła.
- Odróżniać przekazy artystyczne od dokumentarnych.
- Na podstawie świata przedstawionego określić temat, motyw i sens naddany w utworze (przy pomocy nauczyciela).
- Dostrzegać różnorodne funkcje tekstów kultury, tzn. informacyjną, ekspresywną, impresywną, estetyczną.
- Rozwinąć w kilkuzdaniowej wypowiedzi następujące problemy: 1. Świat jako teatr. 2. Świat jako Wieża Babel. 3. Życie jako labirynt. 4. Kulturowe role np. rycerz 5. Człowiek wobec historii. 6. Człowiek wobec dobra i zła.
- Rozpoznaje i zna takie formy wypowiedzi jak: recenzja, reportaż, artykuł, wywiad, przemówienie
- W wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych.
- Potrafi umieścić poznany tekst we właściwych ramach chronologicznych.
- Umiejętnie korzysta z encyklopedii i słownika.
Uczeń dobry potrafi to, co na ocenę dst. i ponadto:
- Jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe.
- Potrafi napisać mały esej szkolny.
- Porównać język, styl i gatunek wybranych tekstów.
- Określić funkcję środków artystycznych w utworze.
- Wykorzystać cytat w celu wspierania własnych sądów.
- Samodzielnie wyodrębnić najważniejsze problemy z wybranego tekstu.
- Podejmować próby wartościowania zjawisk kultury (np. wskazywać przykłady kiczu).
- Odnajdywać chwyty manipulacyjne w różnych tekstach kultury.
- Potrafi rozwinąć w formie dłuższej wypowiedzi, odwołując się do literatury, następujące problemy: 1.Homo viator – człowiek w drodze. 2.Funkcja mitów, legend, historii. 3. Człowiek wobec religii. 4. Człowiek wobec utopii. 5. Człowiek wobec języka. 7. Twórczość, miłość, religia, a sens życia.
Uczeń bardzo dobry potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:
- Wskazywać źródła inspiracji w wybranych tekstach kultury (np. Biblia i mitologia).
- Określić sposób i cel nawiązania.
- Wypowiedzi pisemne i ustne są poprawne i oryginalne.
- Dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wiersza.
- Redaguje teksty naśladujące różne style.
- Potrafi napisać ciekawy esej, referat i dojrzałą recenzję na temat filmu, spektaklu teatralnego, utworu muzycznego, plastycznego.
Uczeń celujący potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą i ponadto:
- Jego wiedza i umiejętności polonistyczne wykraczają poza program nauczania kl.III.
- Bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu rejonowym, wojewódzkim, krajowym.