Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / język polski / wymagania edukacyjne z jezyka polskiego
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
wymagania edukacyjne z języka polskiego

WYMAGANIA EDUKACYJNE – JĘZYK POLSKI KL. I

POZIOM KONIECZNY – DOPUSZCZAJĄCY

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

1. Zna następujące pojęcia: absurd, fraszka, archaizacja, fikcja, heros, alegoria, mit, tragizm, hymn, imiesłów przymiotnikowy, przysłówkowy.

2. Potrafi streścić fragmenty lektur obowiązkowych.

3. Rozpoznaje zdania złożone i potrafi w nich zastosować odpowiednią interpunkcję.

4. Przedstawia budowę zdania przy pomocy wykresu.

5. Wskazuje epitet, porównanie, przenośnię.

6. Zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne.

7. Odróżnia prawdę od fikcji, prozę od wiersza, teksty dramatyczne od epickich.

8. Czyta na poziomie umożliwiającym dosłowne zrozumienie treści różnych tekstów kultury.

9. Umie korzystać ze słowników i encyklopedii.

10. Redaguje następujące formy wypowiedzi: opowiadanie, list, opis, charakterystyka, ogłoszenie, zawiadomienie, zaproszenie, instrukcja.

11. Wygłasza z pamięci wskazane fragmenty poezji i prozy.

12. Rozumie podstawowe skróty i skrótowce

POZIOM PODSTAWOWY – DOSTATECZNY

Na ocenę dostateczną uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto:

1. Zna następujące pojęcia: etyka rycerska, topos świata jako teatru, wzorzec, alegoria, argument, kontrargument, tragizm, przypowieść.

2. Rozróżnia gatunki literackie.

3. Określa funkcje środków artystycznych w utworze poetyckim.

4. Przekształca wypowiedzenia złożone wprowadzając i eliminując imiesłowy.

5. Buduje proste uzasadnienie, posługując się zdaniem złożonym podrzędnie.

6. Zna i tworzy różne części mowy służące porozumiewaniu się.

7. Buduje wypowiedź skierowaną do określonego adresata lub z pozycji wybranej przez siebie osoby.

8. W miarę poprawnie stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne.

9. Umie umieścić obowiązujące teksty kultury w określonym wieku.

10. Odkrywa (przy pomocy nauczyciela) przenośne znaczenie tekstów kultury.

11. Redaguje następujące formy wypowiedzi pisemnych: recenzja, reklama, sprawozdanie, streszczenie, notatka z użyciem nowo poznanych pojęć.

12. Płynnie czyta ze zrozumieniem tekst .

13. Wygłasza bezbłędnie z pamięci wskazany fragment poezji i prozy.

14. Potrafi poprawnie zastosować skróty i skrótowce w zdaniu.

POZIOM ROZSZERZAJĄCY– DOBRY

Na ocenę dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną i ponadto:

1. Dokładnie zna treść lektur obowiązkowych.

2. Zna i stosuje następujące pojęcia: ironia, neologizm, groteska, topos, metafora, idea, parodia, symbol, donkiszoteria, sakralizacja, lament, aliteracja, podstawa słowotwórcza, formant .

3. Wyszukuje kulturowe, biograficzne, historyczne aluzje.

4. Rozpoznaje imiesłowy i określa ich funkcje w zdaniu.

5. Dokonuje analizy słowotwórczej wyrazu.

6. Wykorzystuje cytat w celu wspierania własnych sądów.

7. Redaguje poprawnie następujące formy wypowiedzi: recenzja z filmu lub sztuki teatralnej, rozprawka.

8. Odkrywa symboliczne znaczenie tekstów kultury.

9. Potrafi umieścić teksty kultury w określonym wieku i epoce literackiej.

10. Próbuje interpretować tekst wygłaszany z pamięci.

11. Potrafi samodzielnie tworzyć skróty i skrótowce.

POZIOM DOPEŁNIAJĄCY – BARDZO DOBRY

Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:

1. Szczegółowo zna treść lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych.

2. Analizuje i interpretuje tekst literacki odwołując się do kontekstów kulturowych, biograficznych, historycznych wykorzystując pojęcia, terminy, cytaty.

3. Potrafi wskazać źródła inspiracji w wybranych tekstach,

4. Formułuje wypowiedzi poprawne i bogate w słownictwo, a przede wszystkim związki frazeologiczne.

5. Tworzy przypisy i bibliografię.

6. Umie stosować imiesłowowe równoważniki zdań.

7. Pisze poprawne i oryginalne rozprawki i recenzje.

8. Interpretuje tekst wygłaszany z pamięc.

9. Określa przynależność przekazu językowego do literatury pięknej, literatury faktu, publicystyk.

OCENA CELUJĄCA

Na ocenę celującą uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą ponadto jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program klasy pierwszej, bierze udział w konkursach przedmiotowych i osiąga wysokie wyniki.

WYMAGANIA EDUKACYJNE – JĘZYK POLSKI KL.II

POZIOM KONIECZNY – DOPUSZCZAJĄCY

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

1. Zna następujące pojęcia: tren, żart, humoreska, inwokacja, bajka, aforyzm, utopia, apostrofa.

2. Potrafi streścić fragmenty lektur obowiązkowych.

3. Rozpoznaje zdania złożone podrzędnie i potrafi w nich zastosować odpowiednią interpunkcję.

4. Przedstawia budowę zdania złożonego podrzędnego przy pomocy wykresu.

5. Wskazuje epitet, porównanie, przenośnię, pytanie retoryczne, apostrofę.

6. Zna podstawowe zasady ortograficzne i interpunkcyjne.

7. Odróżnia prawdę od fikcji, prozę od wiersza, teksty dramatyczne od epickich, stwierdzenie od przypuszczenia, argumenty od wniosków.

8. Czyta na poziomie umożliwiającym dosłowne zrozumienie treści różnych tekstów kultury.

9. Umie korzystać ze słowników i encyklopedii.

10. Redaguje następujące formy wypowiedzi: opowiadanie z zastosowaniem dialogu, opis sytuacji, plan odtwórczy, reklamę, rozprawkę, streszczenie.

11. Wygłasza z pamięci wskazane fragmenty poezji i prozy.

12. Dobiera odpowiednie związki frazeologiczne w zależności od tematu i adresata.

13. Wyróżnia w zdaniu orzeczenie imienne i czasownikowe.

POZIOM PODSTAWOWY – DOSTATECZNY

Na ocenę dostateczną uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto:

1. Zna następujące pojęcia: labirynt, topos zaświatów i topos nieba, wyspy szczęśliwe, hiperbolizacja.

2. Określa funkcje środków artystycznych w utworze poetyckim.

3. Stosuje niektóre środki retoryczne: apostrofa, pytanie retoryczne, przeciwstawienie.

4. Rozróżnia stwierdzenia i przypuszczenia, wnioski, argumenty oraz wyszukuje odpowiednie przykłady.

5. Zna i tworzy rzeczowniki odrzeczownikowe nazywające wykonawców czynności, rzeczowniki i przymiotniki złożone, przymiotniki odrzeczownikowe.

6. Uważnie słucha, próbuje notować podczas słuchania.

7. W miarę poprawnie stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne.

8. Umie umieścić obowiązujące teksty kultury w określonym wieku.

9. Odkrywa (przy pomocy nauczyciela) przenośne znaczenie tekstów kultury, ze zwróceniem szczególnej uwagi na teksty ikoniczne

10. Redaguje następujące formy wypowiedzi pisemnych: reportaż, artykuł, wywiad, biogram, przemówienie.

11. Przekształca dialog w opowiadanie, stosując mowę zależną.

12. Wygłasza bezbłędnie z pamięci wskazany fragment poezji i prozy.

13. Rozpoznaje styl potoczny, naukowy, popularnonaukowy, urzędowy.

14. Potrafi,pod kierunkiem nauczyciela, wykorzystać przypisy do wyjaśniania niezrozumiałych wyrazów.

POZIOM ROZSZERZAJĄCY– DOBRY

Na ocenę dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną i ponadto:

1. Dokładnie zna treść lektur obowiązkowych.

2. Zna i stosuje następujące pojęcia: apokryf, czysta forma, misteria, reifikacja, epigramatyczność, impresjonizm.

3. Rozumie motywy kultury i je interpretuje: Chrystusa Salvatora, wieży Babel, Labiryntu życia, Utopii.

4. Ustosunkowuje się do wypowiedzi dyskutantów, nawiązuje do ich wystąpień i je rozwija, wyraża odmienne zdanie, powołując się na stanowiska autorytetów, cytuje wypowiedzi.

5. Dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów złożonych.

6. Tworzy porównania i metafory w celu urozmaicenia, ożywienia, uplastycznienia wypowiedzi.

7. Redaguje poprawnie następujące formy wypowiedzi: streszczenie tekstu popularnonaukowego, rozprawkę odznaczającą się logicznym tokiem rozumowania, artykuł o charakterze naukowym.

8. Odkrywa symboliczne znaczenie tekstów kultury, odkrywa w tekście ikonicznym dosłowny i ukryty sens.

9. Potrafi umieścić teksty kultury w określonym wieku i epoce literackiej.

10. Próbuje interpretować tekst wygłaszany z pamięci.

11. Potrafi samodzielnie rozpoznawać, wyrażać bezpośrednio i pośrednio różne intencje.

POZIOM DOPEŁNIAJĄCY – BARDZO DOBRY

Na ocenę bardzo dobrą uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:

1. Szczegółowo zna treść lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych.

2. Analizuje i interpretuje tekst literacki odwołując się do kontekstów kulturowych, biograficznych, historycznych wykorzystując pojęcia, terminy, cytaty.

3. Potrafi wskazać źródła inspiracji w wybranych tekstach.

4. Formułuje wypowiedzi poprawne i bogate w słownictwo, a przede wszystkim związki frazeologiczne, podsumowując dyskusje, nadaje swemu wystąpieniu charakter retoryczny.

5. Tworzy przypisy i bibliografię.

6. Umie, na podstawie zgromadzonych przykładów, zbudować regułę ustalającą pisownię wyrazów złożonych.

7. Pisze poprawne i oryginalne rozprawki, reportaże, przygotowuje reklamy według własnego pomysłu.

8. Interpretuje tekst wygłaszany z pamięci.

9. Określa przynależność przekazu językowego do literatury pięknej, literatury faktu, publicystyki.

OCENA CELUJĄCA

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ponadto jego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program klasy drugiej. Uczeń uczestniczy i osiąga wysokie wyniki w konkursach przedmiotowych.

WYMAGANIA EDUKACYJNE – JĘZYK POLSKI  KL.III

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, którego wiedza i umiejętności pozwalają na samodzielne lub przy pomocy nauczyciela wykonanie zadań o niewielkim stopniu trudności.

- Jego technika czytania pozwala na zrozumienie tekstu.

- Potrafi odpowiedzieć na pytanie: kto, do kogo i po co mówi.

- Przy analizie źródła historycznego zauważy, że fakty są stałe, natomiast zmieniają się opinie na ich temat . Odróżnia prawdę od fikcji literackiej.

- Zna i umie odnaleźć środki typowe dla tekstów literackich i publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki.

- Wyróżnia i charakteryzuje elementy świata przedstawionego: narrator, fabuła, podmiot liryczny, sytuacja liryczna, postać, zdarzenie, czas, przestrzeń.

- Rozpoznaje i zna formy wypowiedzi takie jak : opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, rozprawka, notatka, plan, ogłoszenie, zawiadomienie, instrukcja, zaproszenie, dedykacja, reklama, podanie, list, pamiętnik, elementy recenzji, streszczenie.

- Potrafi napisać tekst w określonej formie, a popełnione błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekreślają wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie.

- Zna takie pojęcia jak : czas, przestrzeń, ciągłość, zmienność, kultura duchowa, materialna, sztuka, motyw, antyk, przeszłość, tradycja, etyka rycerska, heros, absurd, alegoria, symbol, humanizm, demokracja, epoka, rytm, mit, stereotyp, dialekt, gwara, żargon, archaizacja.

- Zna i rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki literackie.

Uczeń dostateczny potrafi to, co na ocenę dopuszczającą i ponadto :

- Płynie czytać tekst ze zrozumieniem.

- Odróżnić ujęcia metaforyczne od dosłownych.

- Dostrzegać konwencje realistyczne lub fantastyczne dzieła.

- Odróżniać przekazy artystyczne od dokumentarnych.

- Na podstawie świata przedstawionego określić temat, motyw i sens naddany w utworze (przy pomocy nauczyciela).

- Dostrzegać różnorodne funkcje tekstów kultury, tzn. informacyjną, ekspresywną, impresywną, estetyczną.

- Rozpoznaje style funkcjonalne ( potoczny, popularnonaukowy, urzędowy, naukowy ).

- Rozwinąć w kilkuzdaniowej wypowiedzi następujące problemy: 1. Świat jako teatr. 2. Świat jako Wieża Babel. 3. Życie jako labirynt. 4. Kulturowe role np. rycerz 5. Człowiek wobec historii. 6. Człowiek wobec dobra i zła.

- Rozpoznaje i zna takie formy wypowiedzi jak: recenzja, reportaż, artykuł, wywiad, przemówienie

- W wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych.

- Potrafi umieścić poznany tekst we właściwych ramach chronologicznych.

- Umiejętnie korzysta z encyklopedii i słownika.

Uczeń dobry potrafi to, co na ocenę dst. i ponadto:

- Jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe.

- Potrafi napisać mały esej szkolny.

- Porównać język, styl i gatunek wybranych tekstów.

- Określić funkcję środków artystycznych w utworze.

- Wykorzystać cytat w celu wspierania własnych sądów.

- Samodzielnie wyodrębnić najważniejsze problemy z wybranego tekstu.

- Podejmować próby wartościowania zjawisk kultury (np. wskazywać przykłady kiczu).

- Odnajdywać chwyty manipulacyjne w różnych tekstach kultury.

- Potrafi rozwinąć w formie dłuższej wypowiedzi, odwołując się do literatury, następujące problemy: 1.Homo viator – człowiek w drodze. 2.Funkcja mitów, legend, historii. 3. Człowiek wobec religii. 4. Człowiek wobec utopii. 5. Człowiek wobec języka. 7. Twórczość, miłość, religia, a sens życia.

Uczeń bardzo dobry potrafi to, co na ocenę dobrą i ponadto:

- Wskazywać źródła inspiracji w wybranych tekstach kultury (np. Biblia i mitologia).

- Określić sposób i cel nawiązania.

- Wypowiedzi pisemne i ustne są poprawne i oryginalne.

- Dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wiersza.

- Redaguje teksty naśladujące różne style.

- Potrafi napisać ciekawy esej, referat i dojrzałą recenzję na temat filmu, spektaklu teatralnego, utworu muzycznego, plastycznego.

Uczeń celujący potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą i ponadto:

- Jego wiedza i umiejętności polonistyczne wykraczają poza program nauczania kl.III.

- Bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu rejonowym, wojewódzkim, krajowym.


© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x