Portal - Szczawnica
Strona główna / Dla rodziców / Regulamin rady rodziców
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Regulamin

REGULAMIN RADY RODZICÓW

Publicznego Gimnazjum im. ks. prof. J. Tischnera w Szczawnicy

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin działalności Rady Rodziców zostaje ustalony na podstawie art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz Statutu Szkoły.

Rozdział II

Zakres i przedmiot działania

§ 2

1.       Rada Rodziców jest społecznym organem reprezentującym wszystkich rodzi­ców uczniów szkoły.

2.       Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami (z wyjątkiem organizacji politycznych) działającymi w szkole, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 3

1.       Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły.

2.       Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miej­scach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Rozdział III

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów

§ 4

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

1.      Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

2.      Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły.

3.      Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.

4.      W wyborach do rad oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.

5.      Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.

6.      Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.

7.      Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady oddziałowej:

a)        powołanie komisji skrutacyjnej,

b)        przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

c)        nadzorowanie przebiegu głosowania,

d)        podanie wyników głosowania.

8.      Zadania komisji skrutacyjnej

a)        przygotowanie kart do głosowania,

b)        przeprowadzenie głosowania,

c)        policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu.

9.      Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do rady oddziałowej.

10.  Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na zebranie.

11.  Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

12.  Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzech.

13.  W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.

14.  Głosowanie odbywa się na przygotowanych kartach do głosowania.

15.  Na karcie do głosowania wpisuje się nazwisko swojego kandydata.

16.  Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

17.  W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.

18.  Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewo­dniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.

19.  Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego oraz przedstawiciela do Rady Rodziców.

Rozdział IV

Zadania rad oddziałowych

§ 5

1.       Wybrany przedstawiciel rady oddziałowej reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.

2.       Rada oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów, z wnio­skami do dyrektora szkoły oraz nauczycieli w sprawach istotnych dla uczniów.

3.       Rada oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoszkolnym.

4.       Rada oddziałowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy uczniów, ze­brania rodziców danego oddziału.

§ 6

1.       Pracami rady oddziałowej kieruje przewodniczący.

2.       Przewodniczący rady oddziałowej w szczególności:

a)     reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i radę oddziałową wobec innych podmiotów,

b)     utrzymuje stały kontakt z wychowawcą uczniów,

c)     dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej.

 

Rozdział V

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§ 7

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§8

1.       Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala:

a/ program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli,

b/ program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania  o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

2.       Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programów, o których mowa w ust. 1, programy ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.

3.       Programy  ustalone przez dyrektora szkoły obowiązują do czasu uchwalenia programów przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 9

Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wy­chowania szkoły.

 

§ 10

Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły. Z wnioskami i opiniami może występować do:

a)     dyrektora szkoły,

b)     samorządu uczniowskiego,

c)     organu prowadzącego szkołę,

d)     organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

§ 11

1.       Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.

2.       Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.

3.       Nieprzedstawienie opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania.

§ 12

1.       Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego na terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów gimnazjum.

2.       Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju

ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.

§ 13

Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wycho­wawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opie­kuńczej szkoły.

§ 14

Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

§ 15

Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły.

 

Rozdział VI

Ogólne zasady działania Rady Rodziców

§ 16

1.       Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.

2.       Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.

§ 17

1.       Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.

2.       W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.

3.       Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego Rady Rodziców w gło­sowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców w głosowaniu jawnym.

4.       Głosowanie tajne przeprowadzenia się w sposób określony w § 4.

5.       Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:

a)     przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

b)     przeprowadzenie głosowania,

c)     policzenie głosów i podanie wyników głosowania.

6.       Zgłoszenia kandydatów na przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie.

7.       Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

8.       Wybory przewodniczącego Rady Rodziców odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady Rodziców.

9.       Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.

10.   W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.

11.   Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.

§ 18

1.       W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.

2.       W posiedzeniu Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inna upoważniona przez niego osoba.

3.       W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.

4.       Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu spraw.

5.       Osoby zaproszone, niebędące członkami Rady Rodziców, nie biorą udziału w głoso­wa­niach.

§ 19

1.       Rada Rodziców na pierwszym zebraniu, oprócz przewodniczącego wybiera:

a)     sekretarza,

b)     skarbnika,

2.       Wybory sekretarza i skarbnika przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.

3.       W celu bieżącego kierowania pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami powołuje się prezydium Rady Rodziców.

4.       W skład prezydium Rady Rodziców wchodzi przewodniczący, sekretarz oraz skarbnik Rady Rodziców.

§ 20

Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.

 

Rozdział VII

Szczegółowe zasady działania Rady Rodziców

§ 21

1.       Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:

a)     reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,

b)     kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców, w tym działalnością finansowo-gospodarczą,

c)     przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie zebrania – z uwzględnieniem daty i godziny rozpoczęcia oraz o miejscu i proponowanym porządku zebrania,

d)     prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,

e)     opracowanie projektu planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,

f)       przekazywanie dyrektorowi szkoły oraz innym organom szkoły, organowi prowadzącemu szkołę lub organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą opinii i wniosków wypracowanych przez Radę Rodziców,

g)     podpisywanie uchwał Rady Rodziców,

h)     monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców,

i)       informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał,

j)       podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium.

2.       Zadania sekretarza Rady Rodziców:

a)      zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,

b)     opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,

c)      organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,

d)     protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz Prezydium,

e)      prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.

3.       Zadania skarbnika Rady Rodziców:

a)      prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,

b)     wypełnianie obowiązków określonych prze­pisami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.

4.       Zadania Prezydium Rady Rodziców:

a)      bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,

b)      odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na semestr,

c)      koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,

d)      zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,

e)      zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,

f)        decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,

g)      składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.

 

§ 22

Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:

1.      Członek Rady Rodziców ma prawo do:

a)       czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,

b)      składania wniosków i projektów uchwał,

c)       udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.

2.      Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:

a)       czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,

b)      nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,

c)       realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.

3.      Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.

 

Rozdział VIII

Tryb podejmowania uchwał

§ 23

1.       Wnioski Rady Rodziców przyjmowane są w drodze uchwał.

2.       Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów.

3.       Quorum wymagane dla podjęcia uchwał przez Radę Rodziców wynosi:

a)     w pierwszym terminie zebrania, co najmniej 50% członków Rady Rodziców,

b)    w drugim terminie zebrania, co najmniej 30% członków Rady Rodziców.

4.       Jeżeli pełny skład Rady Rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym terminie zebrania oznacza obecność członków przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 pełnego składu.

5.       Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".

§ 24

1.       Uchwały Rady Rodziców podejmowane są w głosowaniu jawnym.

2.       Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w gło­sowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.

3.       W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez sekretarza Rady Rodziców.

4.       Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród członków Rady Rodziców.

§ 25

1.       Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Rodziców.

2.       W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.

3.       W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.

§ 26

Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.

 

Rozdział IX

Dokumentowanie zebrań

§ 27

Z zebrania Rady Rodziców sporządza się protokół oraz listę obecności.

§ 28

1.       Członkowie Rady Rodziców dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności.

2.       Listę obecności podpisuje przewodniczący Rady Rodziców i protokolant.

3.       Protokolantem zebrania jest sekretarz Rady Rodziców.

4.       Protokół z zebrania Rady Rodziców powinien zawierać:

a)      numer i datę zebrania,

b)     numery podjętych uchwał,

c)      stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,

d)     wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),

e)      zatwierdzony porządek zebrania,

f)       stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,

g)      przebieg zebrania,

h)      treść zgłoszonych wniosków,

i)        podjęte uchwały i wnioski,

j)       podpisy przewodniczącego i protokolanta.

§ 29

1.      Protokoły z zebrań Rady Rodziców numerowane są w ramach roku szkolnego.

2.      Zebrania Rady Rodziców numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały  cyframi rzymskimi.

3.      Treść uchwał Rady Rodziców wpisuje się w całości do księgi protokołów.

4.      Prawo wglądu do protokołów zebrań Rady Rodziców mają upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.

§ 30

1.      Protokół z poprzedniego zebrania Rady Rodziców przyjmuje się na następnym zebraniu.

2.      Przyjęte przez Radę Rodziców poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.

3.      Poprawki i uzupełnienia do protokołu umieszcza wyłącznie protokolant.

§ 31

Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.

 

Rozdział X

Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców

§ 32

1.      Fundusze Rady Rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców.

2.      Rada Rodziców podejmuje działania na rzecz pozyskania funduszy z innych źródeł.

§ 33

1. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone w szczególności na:

a/ poprawę bazy materialnej szkoły,

b/  wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,

c/  wycieczki szkolne,

d/  imprezy szkolne,

e/  nagrody, stypendia

f/  zapomogi,

g/  obsługę finansową Rady Rodziców,

h/  pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów,

i/  pokrywanie innych uzasadnionych wydatków związanych ze szkołą.

2. Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnieni są:

a/  przewodniczący,

b/ skarbnik,

c/  sekretarz.

3. Wysokość podejmowanych środków finansowych oraz ich przeznaczenie określa Prezy­dium.

4. Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem muszą być zatwierdzone i zaakceptowane pod względem merytorycz­nym i formalnym.

5. Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

a/  dyrektor szkoły,

b/  wychowawcy klas,

c/  pedagog szkolny,

d/  rady oddziałowe,

e/  Samorząd Uczniowski.

§ 34

Na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców w danym roku szkolnym skarbnik Rady Rodziców przedstawia sprawozdanie wydatkowania funduszy Rady Rodziców zaubiegły  rok szkolny.

 

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

§ 35

Rada Rodziców używa pieczątki podłużnej i numeru konta.

§ 36

1.      Członkowie Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez oddziałowe zebranie rodziców.

2.      Na miejsce odwołanych członków Rady Rodziców wybiera się nowych.

§ 37

Regulamin został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 9 marca 2010r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.

 

 





 




 

 




© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x