Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / geografia
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Wymagania edukacyjne z geografii

 

Wymagania programowe - geografia kl. I

 

Konieczne –ocena dopuszczająca

Podstawowe- ocena dostateczna

Rozszerzające – ocena dobra

Dopełniające –ocena bardzo dobra

 

1.       Przedstawić argumenty i dowody potwierdzające kulisty kształt Ziemi.

 

2.       Przedstawić długość: równika jednego południka.

 

 

3.       Wyznaczyć kierunki główne i pośrednie na globusie i na mapie

 

4.       Dokonać podziału Ziemi na półkulę wschodnią i półkulę zachodnią.

 

 

5.       Dokonać podziału Ziemi na półkulę północną i południową.

 

6.       Odróżniać południki od równoleżników.

 

7.       Obliczyć odległość w terenie, posługując się skalą mapy

 

8.       Odróżnić plan od mapy

 

9.       Odczytać wysokości bezwzględne na mapie poziomicowej

 

10.   Odczytać wysokości bezwzględne na

 

       mapie hipsometrycznej

 

11.   Obliczyć różnicę wysokości bezwzględnej na mapie poziomicowej i hipsometrycznej

 

12.   Wskazać właściwą mapę w celu uzyskania określonych informacji geograficznych

 

 

13.   Podać kierunek obrotu ziemi wokół swej osi.

 

14.   Podać czas obrotu Ziemi wokół  swej osi.

 

15.   Wyjaśnić następstwo dnia i nocy jako skutek ruchu obrotowego.

 

16.   Podać czas jednego obiegu Ziemi wokół Słońca.

 

17.   Podać daty rozpoczęcia astronomicznych pór roku na półkuli północnej i południowej.

 

18.   Wymienić nazwy zewnętrznych geosfer.

 

 

19.   Opisać następstwa wybuchu

 

       wulkanu.

 

20.   Wskazać na mapie granice kontynentów i oceanów.

 

21.   Zdefiniować terminy: pogoda i klimat.

 

22.   Wymienić składniki pogody i klimatu.

 

23.   Zmierzyć i opisać podstawowe składniki klimatu.

 

24.   Wskazać na mapie klimatycznej zasięg stref klimatycznych.

 

25.   Odczytywać z wykresu temp.: max. i min. temp.

 

26.   Wskazać na mapie najdłuższą rzekę, największe jezioro, najwyższe góry.

 

27.   Opisać zmiany wybranych składników środowiska w swoim regionie pod wpływem działalności człowieka.

 

28.   Wykazać konieczność ochrony zasobów przyrody.

 

 

 

1.       Rozróżniać pojęcia : gwiazda, planeta, planetoida, kometa, satelita.

 

2.       Przeliczać skalę liczbową na mianowaną i liniową i odwrotnie

 

3.       Wykorzystać podziałkę liniową do pomiarów odległości w terenie

 

4.       Wyjaśnić przyczyny spłaszczenia ziemi

 

5.       Wykonać profil terenu na podstawie rysunku poziomicowego

 

6.       Odróżniać siatkę geograficzną od kartograficznej

 

7.       Odczytać współrzędne geograficzne dowolnego punktu według oznaczeń międzynarodowych

 

8.       Odróżniać poznane ruchy Ziemi.

 

9.       Podać długość dnia i nocy na równiku w ciągu roku

 

 

10.   Odczytać czas strefowy na mapie

 

      stref czasowych .

 

11.   Podać przykład współczesnych procesów geologicznych .

 

12.   Odczytać treść tablicy stratygraficznej.

 

13.   Wyjaśnić proces wietrzenia erozji, osuwania się .

 

14.   Odróżniać pojęcia: klimat, pogoda .

 

15.   Wymienić składniki i czynniki klimatu.

 

16.   Sporządzać wykres temperatury powietrza i opadów.

 

17.   Obliczać śr. dobową  temp. powietrza i amplitudę roczną temperatury powietrza .

 

18.   Rozpoznać wybrane okazy skał: magmowych i osadowych (granit, bazalt, wapień, sól kamienna, piasek, żwir, glinę, piaskowiec).

 

 

19.   Wskazać na mapie zasięgi formacji roślinnych.

 

20.   Rozpoznać na rycinie typowe

 

      formacje roślinne.

 

 

21.   Podać przykłady wpływu składników środowiska na życie i działalność ludzi.

 

 

22.   Podać przykłady współczesnych zmian następujących w składnikach środowiska.

 

1.       Wyjaśnić dowody kulistości Ziemi .

 

2.       Rozpoznać formy rzeźby terenu na podstawie rysunku poziomicowego

 

3.       Orientować mapę w terenie według obiektów

 

4.       Analizować treść map ogólnogeograficznych i tematycznych

 

5.       Określić położenie miast na mapie z dokładnością do 10

 

6.       Wyjaśniać skutki ruchu obrotowego i obiegowego Ziemi

 

7.       Odróżniać czasy: miejscowy, strefowy, urzędowy .

 

8.       Określać datę przy przekraczaniu linii zmiany daty

 

9.       Odróżnić strefy oświetlenia na podstawie długości trwania dnia i nocy oraz wysokości górowania Słońca

 

10.   Rozpoznać wybrane okazy skał .

 

 

11.   Podać przykłady form powierzchni powstałych w wyniku erozji rzecznej, lodowcowej, morskiej, eolicznej .

 

12.   Ustalić proces rzeźbotwórczy do wybranej formy powierzchni

 

13.   Wyjaśnić wpływ poszczególnych czynników na klimat .

 

 

14.   Obliczać różnicę temperatury powietrza wraz ze wzrostem wysokości .

 

15.   Interpretować wykres temp. powietrza i opadów.

 

 

16.   Opisać typowe formacje roślinne  na Ziemi.

 

17.   Konstruować proste diagramy różnych typów .

 

 

18.   Przedstawić na rycinach oświetlenie Ziemi w dniach rozpoczęcia astronomicznych pór roku.

 

19.   Podać przykłady form powierzchni

 

  Ziemi powstałe w wyniku erozji rzecznej,       

   lodowcowej, morskiej, eolicznej.

 

20.   Porównać wielkość powierzchni oceanów i kontynentów.

 

21.   Opisać cyrkulację monsunową i pasatową na kuli ziemskiej.

 

 

 

1.       Obliczać czas miejscowy .

 

2.       Oznaczać położenie geograficzne punktów na mapie

 

3.       Zaznaczać na mapie punkty znając ich współrzędne geograficzne

 

4.       Identyfikować obiekty geograficzne na mapach topograficznych

 

5.       Wyjaśnić proces tworzenia się skał.

 

6.       Wykazać związki między strefami sejsmicznymi a występowaniem czynnych wulkanów .

 

7.       Odróżniać wietrzenie fizyczne od chemicznego

 

8.       Określić typ klimatu na podst. danych klimatycznych .

 

9.       Podać przykłady wzajemnego oddziaływania sfer ziemskich.

 

10.   Odróżniać strefy oświetlenia Ziemi na podstawie długości trwania dnia i nocy oraz wysokości górowania

 

       Słońca

 

11.   Podać główne pierwiastki Ziemi.

 

 

12.   Opisać skład chemiczny poszczególnych geosfer.

 

13.   Wyjaśnić główne etapy cyklu skałotwórczego.

 

 

14.   Wyjaśnić cyrkulację powietrza na kuli ziemskiej.

 

15.   Wykazać związki i zależności miedzy ciśnieniem atmosferycznym, temperaturą powietrza i opadami na Ziemi.

 

 

16.   Opisać roczny przebieg temperatury powietrza i sum opadów miesięcznych w każdej ze stref klimatycznych.

 

17.   Wykazać na przykładach współzależności między formacją roślinną, warunkami klimatycznymi i glebami.

 

 

 

18.   Opisać dostosowanie się działalności

 

człowieka do warunków środowiska w ujęciu historycznym.

 


kl. II

 

 

Konieczne

Podstawowe

Rozszerzające

Dopełniające

1. Wymienić główne rośliny

żywieniowe wybranych stref klimatycznych

1. Obliczyć rozciągłość południkową Ameryki w stopniach i kilometrach.

 

1. Podać przykłady wykorzystania alternatywnych źródeł energii.

1. Zaproponować sposoby zwiększenia globalnej produkcji żywności na świecie.

2. Wskazać rejony wydobycia najważniejszych surowców mineralnych.

2. Wyjaśnić znaczenie podstawowych terminów demograficznych.

2. Wyjaśnić zróżnicowanie rasowe, etniczne i językowe ludności Ameryki jako następstwa historycznych i współczesnych ruchów migracyjnych.

2. Ocenić wpływ działalności gospodarczej człowieka na środowisko przyrodnicze Afryki.

3. Wyjaśnić, na czym polega racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi Ziemi.

3. Znać strukturę zatrudnienia w kraju wysoko rozwiniętym gospodarczo.

3. Klasyfikować państwa Ameryki według założonych kryteriów.

3. Na przykładzie Wielkiej Tamy Asuańskiej wyjaśnić skutki jakie dostrzega się w środowisku geograficznym wywołane budową wielkich zapór wodnych.

4. Wskazać na mapie i podać nazwy własne ważniejszych obiektów związanych z linią brzegową, ukształtowaniem terenu i siecią wodną Ameryki.

4. Wyjaśnić znaczenie lasów tropikalnych i skutki ich eksploatacji dla środowiska przyrodniczego (w skali globalnej).

4. Określić działania podejmowane w celu zagospodarowania brazylijskiego interioru.

4. Przedstawić współczesne zmiany gospodarcze, polityczne i społeczne zachodzące w RPA.

5. Wykazać zależności pomiędzy wybranymi elementami środowiska przyrodniczego Ameryki.

5. Sporządzić opis geograficzny wybranego kraju (regionu Ameryki) wg założonego planu, z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji.

5. Określić czynniki (pozytywne i negatywne, przyrodnicze i pozaprzyrodnicze) wpływające na rozwój gospodarki rolnej w krajach Afryki.

 

5. Wyjaśnić znaczenie wód artezyjskich dla australijskiej gospodarki.

6. Obliczyć średnią gęstość zaludnienia wybranego państwa.

6. Wyjaśnić przyczyny odrębności australijskiej flory i fauny.

6. Wymienić główne filary gospodarki Egiptu.

6. Dokonać klasyfikacji wysp Oceanii ze względu na położenie geograficzne, genezę oraz zróżnicowanie ludnościowe i gospodarcze.

7. Wskazywać na mapie politycznej wybrane państwa Ameryki.

7. Wyjaśnić przyczyny wyjątkowej suchości klimatu Australii.

7. Wskazać dominujące dziedziny gospodarki australijskiej – dawniej i obecnie.

 

7. Określić przyczyny wybranych konfliktów społecznych i politycznych na kontynencie azjatyckim.

8. Wskazać podstawy gospodarczego rozwoju USA.

8.Wyjaśnić kryteria podziału Eurazji na dwa kontynenty.

8. Określić zasady i kierunki międzynarodowej współpracy w badaniach Antarktydy.

8. Przewidzieć skutki gospodarcze i społeczne wiążące się z eksplozją demograficzną w Indiach.

9. Odczytać współrzędne geograficzne najdalej wysuniętych przylądków Afryki.

9. Podać przykłady występujących w Azji kontrastów : klimatycznych, dotyczących rzeźby terenu, związanych ze stosunkami wodnymi i innych.

9. Uzasadnić twierdzenie, że Azję można uważać za kolebkę ras, kultur i religii.

9. Omówić przyczyny i skutki starzenia się społeczeństwa na przykładzie Niemiec.

10. Wyjaśnić wpływ położenia geograficznego Afryki na jej środowisko przyrodnicze.

10. Wyjaśnić wpływ wybranych czynników na kształtowanie środowiska przyrodniczego Azji.

10. Podać przykłady przezwyciężania przez Japończyków niekorzystnych warunków naturalnych i problemów wynikających z ograniczenia przestrzeni możliwej do zagospodarowania w odniesieniu do liczby ludności.

10. Zaproponować możliwe kierunki szeroko pojętej współpracy pomiędzy sąsiadującymi krajami: Polską i Czechami / Słowacją.

11. Określić położenie Australii na kuli ziemskiej.

11. Wskazać na mapie Azji obszary szczególnie dogodne i wyjątkowo niekorzystne dla osadnictwa i gospodarki człowieka.

12. Zanalizować następstwa zróżnicowania ludnościowego Indii pod względem rasowym, językowym i religijnym.

11. Scharakteryzować aktualne problemy społeczno-polityczne i gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski: Ukrainy, Białorusi i Litwy.

12. Wymienić specyficzne dla Australii gatunki roślin i zwierząt.

12. Wyjaśnić przyczyny występowania w Japonii klęski żywiołowych.

13. Porównać poziom rozwoju gospodarczego państw Europy w oparciu o wybrane wskaźniki.

12. Wyjaśnić przyczyny postępującego kryzysu gospodarczego i społecznego w Rosji.

13. Wskazać na mapie granicę pomiędzy Europą i Azją.

13. Porównać Chiny Wschodnie i Chiny Zachodnie pod względem przyrodniczym, ludnościowym i gospodarczym.

14. Wykazać zróżnicowanie rozwoju gospodarczego państw skandynawskich.

13. Ustalić korzyści związane z integracją Polski w ramach Unii Europejskiej.

14. Omówić charakterystyczne cechy rolnictwa Chin.

14. Ocenić środowisko przyrodnicze Europy z punktu widzenia możliwości wykorzystania gospodarczego.

15. Wskazać najważniejsze problemy społeczne, gospodarcze i polityczne Niemiec po zjednoczeniu.

14. Omówić przyczyny i skutki gwałtownego wzrostu ruchu turystycznego na świecie.

15. Na podstawie map tematycznych opisać położenie i warunki naturalne wybranego kraju Europy.

15. Omówić rejony występowania, przyczyny i próby rozwiązywania konfliktów na kontynencie europejskim.

16. Określić cele oraz podstawowe założenia polityki społecznej i gospodarczej Unii Europejskiej.

 

16. Wskazać na mapie politycznej kraje należące i pretendujące do Unii Europejskiej.

16. Wykazać zróżnicowanie środowiska geograficznego państw skandynawskich.

17. Ocenić zalety i wady oraz wykorzystanie w skali światowej różnych rodzajów transportu.

 

 

17. Scharakteryzować środowisko przyrodnicze Czech i Słowacji z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki.

18. Wyjaśnić znaczenie wybranych organizacji międzynarodowych we współczesnym świecie.

 

 

18. Ocenić środowisko naturalne europejskiej i azjatyckiej części Rosji pod kątem potencjalnych możliwości wykorzystania gospodarczego.

 

 

 

19. Podać przykłady międzynarodowej współpracy w różnych dziedzinach.

 

 

 

20. Wyjaśnić, posługując się konkretnymi przykładami, pojęcia: eksport, import, saldo (bilans handlowy).

 

 

 

21. Wyjaśnić pojęcie atrakcyjności turystycznej kraju / regionu.

 

 

 

22. Zaplanować trasę wycieczki po wybranym kraju / krajach Europy.

 

 

 

kl. III

 


Konieczne

Podstawowe

Rozszerzające

Dopełniające

1. Podać powierzchnię Polski.

1. Odczytać na mapie współrzędne geograficzne krańcowych punktów Polski.

1. Podać nazwy er geologicznych, w których wystąpiły ruchy górotwórcze na obszarze Polski.

1. Wymień ważniejsze mniejszości narodowe w Polsce, podać obszar występowania

2. Odczytać na mapie politycznej nazwy państw graniczących z Polską.

2. Porównać powierzchnię Polski z powierzchnią państw w Europie.

2. Odczytać na mapach klimatycznych rozkład składników pogody.

2. Ocenić  położenie Polski w Europie Środkowej.

3. Zdefiniować terminy: pogoda, klimat.

3. Wskazać na mapie hipsometrycznej krainy geograficzne.

3. Opisać czynniki kształtujące klimat Polski.

3. Wykazać współzależność między klimatem a siecią rzeczną.

4. Odczytać diagramy klimatyczne.

4. Odczytać na mapie hipsometrycznej wysokości bezwzględne w wybranych pasach rzeźby.

4. Wydzielić na mapie konturowej dorzecza głównych rzek w Polsce.

4. Wymienić genetyczne typy jezior występujących w Polsce i ich przykłady.

5. Wskazać, na mapie hipsometrycznej, główne systemy rzeczne.

5. Wymienić nazwy er geologicznych.

5. Wykazać współzależność między naturalnymi składnikami krajobrazu.

5. Porównać krajobrazy w wybranych krainach Polski.

6. Odróżniać rzekę główną od dopływu.

6. Wskazać rozmieszczenie surowców mineralnych korzystając z mapy gospodarczej.

6. Odczytać, na mapie gospodarczej, surowce mineralne występujące w pasie wyżyn.

6. Wyjaśnić przyczyny zróżnicowania krajobrazu na obszarze Polski.

7. Wskazać, na mapie hipsometrycznej wielkie jeziora w Polsce.

7. Opisać cechy klimatu przejściowego.

7. Przedstawić cechy krajobrazu Gór Świętokrzyskich.

7. Podać powierzchnię Morza Bałtyckiego.

8. Określić typ Morza Bałtyckiego.

8. Wykonać, na podstawie danych, diagramy klimatyczne.

8. Przedstawić etapy rozwoju Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

8. Wyjaśnić przyczyny wpływające na fizyczne cechy wód Morza Bałtyckiego

9. Wyjaśnić genezę Żuław Wiślanych.

9. Omówić znaczenie wody w życiu i w gospodarce człowieka.

9. Odczytać, na mapie geologicznej, nazwy skał występujących w pasie wyżyn.

9. Wyjaśnić powstanie bryzy, halnego

10. Wymienić formy młodej rzeźby polodowcowej.

10. Wymienić typy wybrzeży na Pobrzeżach Południowobałtyckich.

10. Porównać krajobrazy Tatr, Beskidów i Pienin.

10. Wykazać związki między budową geologiczną a rzeźbą terenu w pasie wyżyn.

11. Wskazać na mapie i odczytać nazwy kompleksów leśnych na pojezierzach.

11. Odczytać i wskazać na mapie nazwy miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

11. Ocenić społeczne skutki niskiego przyrostu naturalnego.

11. Rozpoznać na profilu typowe gleby występujące w Polsce

12. Przedstawić środowisko geograficzne pojezierzy dla gospodarki narodowej.

12. Wskazać okręgi przemysłowe w pasie nizin.

12. Podać przyczyny wzrostu liczby ludności miejskiej w Polsce.

12. Wyjaśnić genezę zapadliska przedkarpackiego.

13. Podzielić Karpaty na krainy geograficzne.

13. Odczytać, na mapie gospodarczej, główne gałęzie przemysłu rozwinięte w okręgach przemysłowych w pasie nizin.

13. Przedstawić, na mapie, rozmieszczenie miast w Polsce.

13. Wykazać zróżnicowanie budowy geologicznej Sudetów.

14. Rozpoznać na rycinie formy krasowe.

14. Wyjaśnić procesy rozwoju rzeźby krasowej.

14. Wyjaśnić przyczyny zmian w strukturze upraw w Polsce.

14. Ocenić wpływ działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze.

15. Wskazać, na mapie gospodarczej, ośrodki wydobycia surowców mineralnych.

15. Wskazać, na mapie gospodarczej, okręgi przemysłowe w pasie wyżyn.

15. Przedstawić czynniki lokalizacji przemysłu

15. Wykazać zróżnicowanie klimatu w pasie nizin.

16. Wskazać i odczytać na mapie, nazwy miast o liczbie ludności powyżej 500 tys.

16. Odróżniać aglomerację od konurbacji.

16. Wymienić funkcje lasów.

16 Porównać korzystając z map klimatycznych, klimat Pojezierza pomorskiego z klimatem Pojezierza Mazurskiego.

17. Przedstawić ważniejsze walory turystyczne w Karpatach.

17. Opisać, na rysunku, cechy rzeźby wysokogórskiej.

17. Wskazać na mapie hipsometrycznej ważniejsze kanały śródlądowe w Polsce.

17.  Scharakteryzować wiek, płeć społeczeństwa w oparciu o piramidę wieku i płci

18. . Określić położenie regionu i swojej miejscowości na tle podziału Polski na krainy geograficzne.

18. Wyjaśnić piętrowy charakter stref klimatycznych i roślinnych w Karpatach.

18. Wskazać na mapie wielkie zbiorniki retencyjne w Polsce.

18. Wykazać wpływ wydarzeń społeczno- historycznych na zmiany liczby ludności w Polsce

19. Wskazać obszary występowania zasobów mineralnych w Sudetach.

19. Przedstawić cechy rzeźby Sudetów.

19. Określić cechy położenia Polski w Europie dla rozwoju sieci transportu.

19. Przedstawić problemy przemysłu na Górnym Śląsku.

20. Podać liczbę ludności w Polsce.

20. Wskazać, na mapie politycznej Europy, państwa liczące więcej ludności niż Polska.

20. Wyjaśnij korzyści wynikające z wymiany towarowej między państwami.

20. Odróżniać krajobraz młodoglacjalny od staroglacjalnego.

21. Obliczyć gęstość zaludnienia na 1 km2.

21. Porównać średnią długość życia ludzi w Polsce z długością życia w innych krajach.

21. Wymienić wybitne postacie związane z historią miejscowości i regionu.

21. Opracować monografię własnego regionu

22. Umiejscowić na mapie konturowej ważniejsze miasta w Polsce.

22. Przedstawić funkcje przemysłu.

22. Obliczać odległość rzeczywistą między miastami

22. Podać zasięg uprawy wybranych roślin w Polsce, uzasadnić związek z żyznością gleby

23. Wymienić jednostki podziału administracyjnego w Polsce.

23. Przedstawić czynniki lokalizacji elektrowni cieplnych i wodnych.

23. Obliczać średnią roczną temp. pow. ,

amplitudę roczną

23. Ocenić warunki rozwoju rolnictwa w Polsce

24. Przedstawić na mapie gospodarczej rozmieszczenie surowców mineralnych i naturalnych.

24. Przedstawić strukturę użytków rolnych w Polsce.

24.Obliczac różnicę wysokości względnej

24. Określić strukturę handlu zagranicznego

25. Podać przykłady gałęzi przemysłu wydobywczego i przetwórczego.

25. Przedstawić strukturę gatunkową drzew tworzących lasy w Polsce.

25. Rozróżniać wybrane skały najbliższej okolicy

25. Opracować trasę wycieczki  w ciekawy region Polski

26. Wskazać na mapie gospodarczej, główne okręgi przemysłowe w Polsce.

26. Odróżniać typy lasów.

26. Rozróżniać elementy krajobrazu naturalnego własnego regionu

26. Obliczać rozciągłość południkową i równoleżnikową kraju

27. Wymienić rodzaje użytków rolnych.

27. Wskazać i nazwać na mapie ważniejsze kompleksy leśne w Polsce.

27. Nazwać  współczesne procesy geologiczne zachodzące w najbliższym środowisku

27. Rysować profil hipsometryczny regionu

28. Wymienić najważniejsze zwierzęta hodowlane w Polsce.

28. Wskazać porty rybackie i ośrodki przetwórstwa ryb.

28. Opracować trasę wycieczki w Pieniny Beskid Sądecki

28.Przyporządkowac stacjom meteorologicznym dane klimatyczne

29. Przedstawić składniki bilansu wodnego.

29. Określić funkcje transportu w gospodarce narodowej.

 

 

30. Wymienić korzyści z dostępu do Morza Bałtyckiego.

30. Wskazać na mapie walory krajoznawcze o najwyższej randze.

 

 

31. Przedstawić działy gospodarki morskiej.

31. Wykazać potrzebą ochrony walorów turystycznych.

 

 

32. Wskazać główne porty handlowe Polski.

32. Przedstawić walory turystyczne w regionie i w swojej miejscowości.

 

 

33. Wskazać na mapie najważniejsze węzły transportu kolejowego i drogowego.

 

 

 

 

 

© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x