9. Podać przykłady występujących w Azji kontrastów : klimatycznych, dotyczących rzeźby terenu, związanych ze stosunkami wodnymi i innych.
9. Uzasadnić twierdzenie, że Azję można uważać za kolebkę ras, kultur i religii.
9. Omówić przyczyny i skutki starzenia się społeczeństwa na przykładzie Niemiec.
10. Wyjaśnić wpływ położenia geograficznego Afryki na jej środowisko przyrodnicze.
10. Wyjaśnić wpływ wybranych czynników na kształtowanie środowiska przyrodniczego Azji.
10. Podać przykłady przezwyciężania przez Japończyków niekorzystnych warunków naturalnych i problemów wynikających z ograniczenia przestrzeni możliwej do zagospodarowania w odniesieniu do liczby ludności.
10. Zaproponować możliwe kierunki szeroko pojętej współpracy pomiędzy sąsiadującymi krajami: Polską i Czechami / Słowacją.
11. Określić położenie Australii na kuli ziemskiej.
11. Wskazać na mapie Azji obszary szczególnie dogodne i wyjątkowo niekorzystne dla osadnictwa i gospodarki człowieka.
12. Zanalizować następstwa zróżnicowania ludnościowego Indii pod względem rasowym, językowym i religijnym.
11. Scharakteryzować aktualne problemy społeczno-polityczne i gospodarcze wschodnich sąsiadów Polski: Ukrainy, Białorusi i Litwy.
12. Wymienić specyficzne dla Australii gatunki roślin i zwierząt.
12. Wyjaśnić przyczyny występowania w Japonii klęski żywiołowych.
13. Porównać poziom rozwoju gospodarczego państw Europy w oparciu o wybrane wskaźniki.
12. Wyjaśnić przyczyny postępującego kryzysu gospodarczego i społecznego w Rosji.
13. Wskazać na mapie granicę pomiędzy Europą i Azją.
13. Porównać Chiny Wschodnie i Chiny Zachodnie pod względem przyrodniczym, ludnościowym i gospodarczym.
14. Wykazać zróżnicowanie rozwoju gospodarczego państw skandynawskich.
13. Ustalić korzyści związane z integracją Polski w ramach Unii Europejskiej.
14. Omówić charakterystyczne cechy rolnictwa Chin.
14. Ocenić środowisko przyrodnicze Europy z punktu widzenia możliwości wykorzystania gospodarczego.
15. Wskazać najważniejsze problemy społeczne, gospodarcze i polityczne Niemiec po zjednoczeniu.
14. Omówić przyczyny i skutki gwałtownego wzrostu ruchu turystycznego na świecie.
15. Na podstawie map tematycznych opisać położenie i warunki naturalne wybranego kraju Europy.
15. Omówić rejony występowania, przyczyny i próby rozwiązywania konfliktów na kontynencie europejskim.
16. Określić cele oraz podstawowe założenia polityki społecznej i gospodarczej Unii Europejskiej.
16. Wskazać na mapie politycznej kraje należące i pretendujące do Unii Europejskiej.
16. Wykazać zróżnicowanie środowiska geograficznego państw skandynawskich.
17. Ocenić zalety i wady oraz wykorzystanie w skali światowej różnych rodzajów transportu.
17. Scharakteryzować środowisko przyrodnicze Czech i Słowacji z punktu widzenia możliwości rozwoju turystyki.
18. Wyjaśnić znaczenie wybranych organizacji międzynarodowych we współczesnym świecie.
18. Ocenić środowisko naturalne europejskiej i azjatyckiej części Rosji pod kątem potencjalnych możliwości wykorzystania gospodarczego.
19. Podać przykłady międzynarodowej współpracy w różnych dziedzinach.