Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / edukacja wczesnoszkolna
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
edukacja wczesnoszkolna

Wymagania edukacyjne klasa 1



Edukacja polonistyczna


1. Osiągnięcia w zakresie słuchania


słucha wypowiedzi nauczyciela, rówieśników i innych osób w różnych codziennych sytuacjach,

zadaje pytania w sytuacji braku zrozumienia słuchanej wypowiedzi,

słucha z uwagą tekstów czytanych przez nauczyciela,

słucha uważnie i z powagą wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, obchodów świąt
narodowych i innych zdarzeń kulturalnych; przejawia w tych wydarzeniach zachowanie adekwatne
do sytuacji,

słucha wypowiedzi innych i najczęściej czeka na swoją kolej, aby się wypowiedzieć,


2. Osiągnięcia w zakresie mówienia


formułuje pytania, dotyczące sytuacji zadaniowych,

wypowiada się w formie uporządkowanej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami
szkolnymi, lekturą, wydarzeniami kulturalnymi,

wypowiada się na temat ilustracji,

opowiada treść historyjek obrazkowych,

systematycznie wzbogaca słownictwo czynne,

odpowiada na pytania dotyczące przeczytanych tekstów, ilustracji,

recytuje z pamięci krótkie rymowanki, wiersze, piosenki,

nazywa czynności, sytuacje, doświadczenia,

uczestniczy w zabawie teatralnej,

ilustruje mimiką, gestem i ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,


3. Osiągnięcia w zakresie czytania


odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne, napisy,

czyta poprawnie na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w czasie zajęć,

czyta i rozumie krótkie teksty informacyjne złożone z 2-3 zdań,

czyta w skupieniu po cichu i rozumie krótkie teksty drukowane,

wyszukuje i odczytuje w tekstach fragmenty będące odpowiedzią na sformułowane przez nauczyciela
pytanie,

wyróżnia w czytanych utworach literackich zdania opisujące bohatera (człowieka lub zwierzę),

czyta książki wskazane przez nauczyciela,

czyta książki samodzielnie wybrane.


4. Osiągnięcia w zakresie pisania


dba o estetykę i poprawność graficzną pisma,

rozmieszcza poprawnie tekst ciągły na stronie zeszytu,

przepisuje wyrazy i proste, krótkie zdania,

pisze poprawnie z pamięci wyrazy i krótkie, proste zdania,

pisze ze słuchu wyrazy i krótkie, proste zdania,

stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne na końcu zdania i przecinki przy wyliczaniu,

rozpoczyna pisownię zdania wielką literą,

pisze wielką literą imiona, nazwiska, nazwy miast, rzek, ulic,

pisze samodzielnie 2-3 zdania na podany temat.


5. Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego


wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby oraz głoski,

różnicuje głoski na samogłoski i spółgłoski,

stosuje w poprawnej formie rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki (bez wprowadzania terminów)

rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym,


6. Osiągnięcia w zakresie samokształcenia


podejmuje próby zapisu nowych samodzielnie poznanych wyrazów,

korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci,


Edukacja matematyczna


1.Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych


określa i prezentuje położenie przedmiotów w przestrzeni i na płaszczyźnie,

dokonuje klasyfikacji przedmiotów,

układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je, wskazuje następne i
poprzednie,

porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy wielkościowej i liczebności,

rozróżnia lewą i prawą stronę swojego ciała,

wyprowadza kierunki od siebie i innych osób,

dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla), zauważa zjawisko symetrii w figurach geometrycznych,


2. Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności


liczy obiekty (dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia),

wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby w przód i wstecz (zakres do 20),

zapisuje liczby cyframi (zakres do 20) i dziesiątkami do 100,

rozumie pojęcie liczby w aspekcie głównym, porządkowym i miarowym,

liczy dziesiątkami w zakresie 100,

porównuje liczby, porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, stosuje znaki: <; >; =,


3. Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami


dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 20,

wyjaśnia istotę działań matematycznych – dodawanie, odejmowanie,

dodaje i odejmuje dziesiątki w zakresie 100,

posługuje się znakiem równości oraz znakami działań w dodawaniu i odejmowaniu liczb,


4. Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych


rozwiązuje czynnościowo proste zadania matematyczne przedstawione na rysunkach lub w treści
podanej słownie,

analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste, dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną
strategię jego rozwiązania, opisuje rozwiązanie za pomocą działań, rysunku lub w inny wybrany przez
siebie sposób,

układa zadania do sytuacji, ilustracji, działania i je rozwiązuje,

układa odpowiedź, tworzy pytania.


5. Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych


rozpoznaje figury geometryczne: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt,

klasyfikuje figury według podanej (jednej) cechy,

rysuje w pomniejszeniu i powiększeniu figury wykorzystując sieć kwadratową,

dokonuje pomiarów dowolnie obraną wspólną miarą, porównuje wyniki,

mierzy długości, posługując się linijką, posługuje się jednostką cm, m,

wykonuje łatwe obliczenia dotyczące jednostki cm,

wie, że 100 cm to metr.


6. Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych
obszarach edukacji


nazywa dni tygodnia i miesiące w roku,

orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać,

wykonuje obliczenia pieniężne, rozróżnia nominały na banknotach i monetach, wskazuje różnice w
ich sile nabywczej,

zna będące w obiegu monety i banknoty (1 zł, 2 zł, 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł),

wie, że 1 zł to 100 gr,

odczytuje pełne godziny na zegarze ze wskazówkami,

wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu,

waży przedmioty, różnicuje przedmioty lżejsze i cięższe,

używa określenia kilogram i wykonuje łatwe obliczenia dotyczące jednostki kg,

odmierza płyny kubkiem i miarką litrową, używa określenia „litr”, porównuje ilości płynów,

rozumie, co to jest dług,

liczy pieniądze na zbiorach zastępczych,

dzieli na dwie i cztery równe części, używa pojęcia – połowa,

wykorzystuje warcaby i szachy oraz inne gry planszowe do rozwijania umiejętności myślenia
strategicznego, logicznego, rozumienia zasad,

przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne.




Edukacja społeczna


1. Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego


identyfikuje się z grupą społeczną do której należy: rodziną i klasą w szkole, a także z narodem,

rozumie, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki,

zna podstawowe relacje rodzinne między najbliższymi,

zna własne prawa i obowiązki, stara się przestrzegać ich i stosować w codziennym życiu,

ocenia własne postępowanie i zachowania innych kolegów, koleżanek, odnosząc się do poznanych
wartości,

wie, że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, pamięta o oddawaniu pożyczonych
rzeczy i nie niszczy ich,

jest powściągliwy w używaniu osobistych danych w sytuacjach nowych i wirtualnych,

wymienia Unię Europejską jako przykład stowarzyszenia powstałego w efekcie porozumienia państw,

szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów,

wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się,

jest uczynny i uprzejmy wobec innych, nawet jeśli różnią się od niego pod względem sytuacji
materialnej czy zwyczajów,

wie, że wynagrodzenie otrzymuje się za pracę,

wie, że nie można dążyć do zaspokojenia swoich pragnień kosztem innych,

niesie pomoc potrzebującym, szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym, w sytuacjach
codziennych.


2. Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym


zna pełną nazwę swojej ojczyzny,

rozpoznaje symbole narodowe: herb, godło, barwy i flagę i hymn Polski,

- w miarę możliwości uczestniczy w świętach państwowych,

wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich,

opowiada historię własnej rodziny, przedstawia jej tradycje.

Edukacja przyrodnicza


rozpoznaje w swoim otoczeniu wybrane gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych,

rozpoznaje i wyróżnia wybrane cechy ekosystemów: lasu, pola, łąki, a także parku,

prowadzi proste hodowle roślin, opisuje proste prace pielęgnacyjne dotyczące zwierząt domowych lub

hodowanych w klasie,

opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie podczas pór roku oraz doby,

wie, jakie są warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt,

prowadzi proste obserwacje obiektów i zjawisk przyrodniczych, za pomocą symboli rysunkowych lub
tworzy notatki z obserwacji,

chroni przyrodę (nie śmieci, szanuje rośliny, pomaga zwierzętom przetrwać zimę itd.),

segreguje odpady,

opisuje zawód oraz inne zajęcia wykonywane przez rodziców,

ma świadomość czym zajmują się osoby pracujące w służbach mundurowych i medycznych a także w
innych wybranych zawodach,

w sytuacji zagrożenia wie, do kogo może się zwrócić o pomoc,

zna numery alarmowe telefonów: pogotowia, policji, straży pożarnej i numer alarmowy 112,

dba o higienę oraz estetykę własną oraz otoczenia,

zna podstawowe zasady zapobiegania chorobom zakaźnym i przeziębieniom,

reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia jego lub innej
osoby,

wymienia i opisuje podstawowe grupy produktów żywnościowych (warzywa i owoce, nabiał itd.),

zachowuje umiar w spożywaniu produktów słodkich, zna konsekwencje zjadania ich w nadmiarze,

ubiera się odpowiednio do stanu pogody,

rozróżnia wybrane, podstawowe znaki drogowe i stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu
drogowym,

- wie jak postępować w przypadku samodzielnego pozostania w domu lub kontaktu z nieznajomymi,

ma świadomość, że w otoczeniu dzieci mogą pojawiać się różne zagrożenia płynące ze środowiska
naturalnego, takie jak huragan, burza, oraz ich następstwa: powódź, pożar,

ma świadomość, iż nieodpowiedzialne korzystanie z technologii ma wpływ na utratę zdrowia
człowieka,

wymienia przykłady pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka.

podaje status administracyjny własnej miejscowości (wieś, miasto)

wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, góry, morze, rzeki (Wisłę, Odrę), wybrane miasta
(swoją miejscowość, Warszawę, Gdańsk, Kraków)

określa wybrane typowe dla Polski krajobrazy

wymienia nazwę stolicy Polski i charakterystyczne dla niej obiekty

zna kolejność pór roku

potrafi wymienić różnice w pogodzie między poszczególnymi porami roku


Edukacja plastyczna


posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak kształt, barwa, faktura

rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem,

maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli,

wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton,
ścinki tekstylne itp.

modeluje (lepi i konstruuje) z modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, z materiałów
naturalnych i przemysłowych (np. szyszki, kasztany, żołędzie, patyki, kora, papier, bibuła, karton,
folia metalowa, cienkie druciki, tworzywa, sznurki, opakowania itd.),

ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem,
muzyką).

rozpoznaje i nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę,

wypowiada się na temat oglądanych dzieł sztuki plastycznej, przedmiotów, obiektów,

rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich i graficznych: portret,

odróżnia techniki malarskie od graficznych,

wskazuje miejsca prezentacji sztuk plastycznych.


Edukacja techniczna


posługuje się materiałami i narzędziami zgodnie z podanymi zasadami,

organizuje pracę i planuje kolejne czynności,

utrzymuje ład i porządek w swoim miejscu pracy,

dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy,

planuje i realizuje własne projekty/prace,

zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa w czasie wykonywania pracy,

zna wybrane rodzaje urządzeń elektrycznych (np. latarka),

wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne,



Edukacja informatyczna


tworzy proste rysunki w edytorze grafiki,

zaznacza, kopiuje i wkleja elementy obrazu w edytorze grafiki,

pisze na klawiaturze z użyciem polskich liter diakrytycznych, wielkich i małych znaków,

tworzy dokumenty tekstowe w edytorze tekstu,

zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu,

rozpoznaje i nazywa elementy zestawu komputerowego,

prawidłowo loguje się do sieci i wylogowuje się,

włącza i prawidłowo wyłącza komputer, posługuje się myszką i klawiaturą,

uruchamia i wyłącza program z płyty CD,

uruchamia i wyłącza programy, w szczególności edytor graficzny i edytor tekstu

kojarzy działanie z efektami pracy z oprogramowaniem,

współpracuje z uczniami rozwiązując zadania oraz bawiąc się, przyswajając jednocześnie wiedzą z
zakresu, programowania,

wie, że praca długotrwała przy komputerze męczy wzrok, może powodować bóle głowy, a bardzo
rozciągnięta w czasie – różne schorzenia, w tym skrzywienie kręgosłupa.


Edukacja muzyczna


1.Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki:

słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych,

rozpoznaje brzmienie fortepianu, gitary, fletu,

kulturalnie zachowuje się na koncercie,

przyjmuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu narodowego,


2. Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew:

powtarza proste melodie,

wykonuje śpiewanki i rymowanki tematyczne,

śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru,

śpiewa 5 dźwięków: sol, mi, la, re, do,


3. Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec:

wyraża nastrój i charakter muzyki, pląsając i tańcząc,

reaguje ruchem na zmianę tempa i dynamiki,

rozpoznaje i nazywa niektóre znaki muzyczne (ćwierćnuty, ósemki, pauzę ćwierćnutową),

zna i tańczy podstawowe kroki krakowiaka,

realizuje układ taneczny do menueta.


4. Gra na instrumentach muzycznych

wykonuje akompaniament na instrumentach perkusyjnych do muzyki,

odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych,

gra na dzwonkach 5 dźwięków: sol, mi, la, re, do,


5. Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku:

wie, że muzykę można zapisać i odczytać,

zna zapis 5 dźwięków: sol, mi, la, re, do.


Wychowanie fizyczne


utrzymuje w czystości ręce i całe ciało,

przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu,

ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń,

akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu,

przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń,

wykonuje skłony, skrętoskłony

pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne,

biega z wysokim unoszeniem kolan,

biega w połączeniu ze skokiem,

biega z przenoszeniem przyborów, np. piłki, pałeczki,

biega z rzutem do celu ruchomego i nieruchomego,

realizuje marszobieg,

rzuca oburącz do przodu, znad głowy, piłka małą i dużą

toczy piłkę

rzuca małymi przyborami na odległość i do celu

skacze na jednej nodze i obunóż ze zmianą tempa, kierunku, pozycji ciała

podnosi i przenosi przybory

wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoski, zeskoki, skoki zajęcze

wykonuje przetoczenie, czołganie, podciąganie

wykonuje czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu

wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej

wspina się, np. na drabinkach

współpracuje z partnerem i całym zespołem podczas zadań gimnastycznych

samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wad postawy

bierze udział w zespołowych zabawach ruchowych, mini grach i grach terenowych, zawodach
sportowych

respektuje i podporządkowuje się decyzjom sędziego

zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej kolegów i koleżanek – uczestników
zabawy

radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo np. drużyny przeciwnej

gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu

respektuje przepisy, reguły zabaw zespołowych, gier ruchowych i sportowych.



Kryteria oceniania w klasie I SP nr2 w Szczawnicy

W klasie I śródroczna i roczna ocena z zajęć edukacyjnych jest oceną opisową, a ocena bieżąca wyrażona jest na podstawie ocen cząstkowych w skali 1-6.



Edukacja polonistyczna

6 - celujący

  • Wypowiada się chętnie na różne tematy, używając bardzo bogatego słownictwa.

  • Na zadany temat wypowiada się wyczerpująco, pełnymi zdaniami.

  • Czyta płynnie, wyrazami, w dobrym tempie.

  • Zawsze rozumie sens samodzielnie czytanych tekstów.

  • Pisze czytelnie, zawsze poprawnie łącząc litery, pismo zasługuje na szczególne wyróżnienie.

  • Bezbłędnie przepisuje i pisze z pamięci wyrazy, zdania, fragmenty tekstów.

  • Samodzielnie układa i pisze zdania,

  • Bezbłędnie rozróżnia i stosuje pojęcia: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie.

  • Zawsze chętnie recytuje wiersze i teksty dla dzieci, uczestniczy w zabawach teatralnych.


5– bardzo dobry


  • Wypowiada się na różne tematy, używając bogatego słownictwa.

  • Na zadany temat wypowiada się pełnymi zdaniami.

  • Czyta poprawnie, wyrazami w dobrym tempie.

  • Zazwyczaj rozumie sens samodzielnie czytanych tekstów.

  • Pisze czytelnie, zachowując prawidłowy kształt liter i ich połączeń. Poprawnie rozmieszcza tekst w liniaturze.

  • Poprawnie przepisuje i pisze z pamięci wyrazy, zdania, fragmenty tekstów.

  • Zazwyczaj samodzielnie układa i pisze zdania.

  • Rozróżnia i stosuje pojęcia: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie.

  • Odtwarza z pamięci wiersze i teksty dla dzieci, uczestniczy w zabawach teatralnych.


4 – dobry


  • Potrafi wypowiadać się na różne tematy, jednakże potrzebuje do tego zachęty.

  • Na zadany temat wypowiada się poprawnie, pełnymi zdaniami, wymaga jednak ukierunkowania ze strony nauczyciela.

  • Ma zadowalający zasób słownictwa.

  • Czyta poprawnie, czasami sylabami, przygotowane, krótkie teksty.

  • Czasami ma problem ze zrozumieniem samodzielnie czytanych tekstów.

  • Stara się pisać czytelnie, jednak pisząc czasami zniekształca litery.

  • Przepisując wyrazy, zdania, teksty, popełnia nieliczne błędy.

  • Czasami ma problem z rozróżnieniem i poprawnym stosowaniem pojęć: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie.

  • Recytuje wiersze z niewielką pomocą nauczyciela, uczestniczy w zabawach teatralnych.


3 – dostateczny


  • Sporadycznie zabiera głos i wygłasza własne opinie.

  • Potrafi wypowiadać się poprawnie, wymaga jednak ukierunkowania i zachęty ze strony nauczyciela.

  • Ma ubogi zasób słownictwa.

  • Czyta w wolnym tempie, głoskami, stara się łączyć niektóre głoski w sylaby. Pełne opanowanie umiejętności czytania wymaga ciągłych ćwiczeń.

  • Ma problem ze zrozumieniem treści samodzielnie czytanych tekstów.

  • Pisząc, zniekształca litery i niepoprawnie je łączy.

  • Przepisując wyrazy, zdania, teksty, popełnia błędy.

  • Wymaga pomocy nauczyciela przy rozróżnianiu pojęć: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie.

  • Recytuje wiersze z pomocą nauczyciela, niechętnie uczestniczy w zabawach teatralnych.


2 – dopuszczający

  • Samodzielnie nie zabiera głosu.

  • Wypowiada się pojedynczymi wyrazami, udzielając jedynie krótkich odpowiedzi na zadawane pytania.

  • Ma problem z głośnym czytaniem. Czyta głoskami, ale nie potrafi połączyć ich w wyraz. Opanowanie umiejętności czytania wymaga intensywnych ćwiczeń.

  • Nie rozumienie przeczytanego tekstu.

  • Pisze nieczytelnie, niepoprawnie łączy litery w wyrazach.

  • Przepisując wyrazy, zdania, teksty, popełnia wiele błędów. Potrafi pisać z pamięci tylko z pomocą nauczyciela.

  • Często ma problem z rozróżnieniem i stosowaniem pojęć: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie.

  • Ma problem z pamięciowym opanowaniem krótkiego wiersza.


1 - niedostateczny


  • Wypowiada się najczęściej w formie przeczącej lub twierdzącej, posiada bardzo ubogie słownictwo, najczęściej nie odpowiada na pytania.

  • Popełnia błędy w głoskowaniu wyrazów, ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej i słuchowo-wzrokowej wyrazów, nie czyta.

  • Przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, popełnia przy tym liczne błędy, nie potrafi pisać z pamięci, nie zachowuje liniatury, kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi.


Edukacja matematyczna:

6 - celujący

  • Biegle dodaje i odejmuje liczby w poznanym zakresie.

  • Układa i rozwiązuje zadania z treścią o różnym stopniu trudności.

  • Doskonale posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach praktycznych; biegle dokonuje obliczeń pieniężnych, pomiaru długości, ciężaru, pojemności i czasu oraz posługuje się nimi w sytuacjach życiowych.

B – bardzo dobry

  • Sprawnie dodaje i odejmuje liczby w poznanym zakresie.

  • Umie samodzielnie rozwiązać proste zadania tekstowe.

  • Bardzo dobrze posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach praktycznych; sprawnie dokonuje obliczeń pieniężnych, pomiaru długości, ciężaru, pojemności i czasu oraz posługuje się nimi w sytuacjach życiowych.

4 – dobry

  • Poprawnie dodaje i odejmuje liczby w poznanym zakresie.

  • Czasami oczekuje pomocy nauczyciela podczas rozwiązywania prostych zadań tekstowych.

  • Dobrze posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach praktycznych; potrafi dokonać obliczeń pieniężnych, pomiaru długości, ciężaru, pojemności i czasu oraz z niewielką pomocą posługuje się nimi w sytuacjach życiowych.

3 – dostateczny

  • Dodaje i odejmuje w poznanym zakresie, wspomagając się konkretami, czasem popełnia błędy.

  • Często oczekuje pomocy podczas rozwiązywania prostych zadań tekstowych.

  • Wymaga pomocy nauczyciela posługując się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach praktycznych; z pomocą dokonuje obliczeń pieniężnych, pomiaru długości, ciężaru, pojemności i czasu.

2 – dopuszczający

  • Dodaje i odejmuje w poznanym zakresie, wspomagając się konkretami, często popełnia błędy.

  • Ma duże trudności w rozwiązywaniu prostych zadań tekstowych, rozwiązuje je tylko z pomocą nauczyciela.

  • Tylko z pomocą nauczyciela posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach praktycznych; dokonuje obliczeń pieniężnych, pomiaru długości, ciężaru, pojemności i czasu.


1- niedostateczny


  • Popełnia błędy w zapisie liczb cyframi, nie rozumie istoty dodawania i odejmowania.

  • Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązywać zadań.

  • Umiejętności praktyczne: nie wykonuje pomiarów długości i masy, obliczeń pieniężnych, nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy.

Edukacja muzyczna:

6 - celujący

  • Zawsze chętnie śpiewa poznane piosenki; gra na instrumentach perkusyjnych.

  • Zawsze aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.


5 – bardzo dobry


  • Chętnie śpiewa poznane piosenki. Gra na instrumentach perkusyjnych.

  • Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.


4 - dobry


  • Śpiewa poznane piosenki, czasami wymaga jednak zachęty ze strony nauczyciela. Odtwarza rytmy na instrumentach muzycznych.

  • Uczestniczy w zabawach przy muzyce, czasami wymaga jednak zachęty ze strony nauczyciela.


3 – dostateczny

  • Śpiewa poznane piosenki, z reguły wymaga jednak zachęty ze strony nauczyciela; odtwarza proste układy rytmiczne.

  • Uczestniczy w zabawach przy muzyce, zazwyczaj wymaga jednak zachęty ze strony nauczyciela.

2 – dopuszczający

  • Niechętnie śpiewa poznane piosenki. Niechętnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.

1- niedostateczny

  • Odmawia śpiewania i uczestnictwa w zabawach muzycznych.

  • Niechętnie słucha muzyki, nie potrafi kulturalnie zachowywać się podczas koncertu i podczas słuchania hymnu.

Edukacja plastyczna i techniczna:

6 - celujący

  • Twórczo wykonuje prace plastyczne i techniczne, zawsze dba o ich estetykę.

  • Samodzielnie czyta instrukcję i pracuje zgodnie z nią.

  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy.

5 – bardzo dobry

  • W sposób ciekawy wykonuje prace plastyczno-techniczne dbając o ich estetykę.

  • Zazwyczaj samodzielnie czyta instrukcję i pracuje zgodnie z nią.

  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy.


4 – dobry

  • W pracach plastyczno-technicznych stosuje proste techniki, prace wykonuje zazwyczaj estetycznie.

  • Potrafi pracować zgodnie z instrukcją z niewielką pomocą nauczyciela.

  • Zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa.

3 – dostateczny

  • Prace plastyczno-techniczne wykonuje według prostych schematów, stosuje ulubione techniki, nie zawsze dba o ich estetykę.

  • Wymaga objaśnienia instrukcji.

  • Zna zasady bezpieczeństwa i stara sie je stosować.

2 – dopuszczający

  • Prace plastyczno-techniczne wykonuje według prostych schematów, nie dba o ich estetykę.

  • Wymaga wyjaśnień na każdym etapie pracy.

  • Zna zasady bezpieczeństwa, lecz nie zawsze ich przestrzega.

1- niedostateczny


  • Odmawia wykonania zadań plastycznych i technicznych.

  • Nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna.

  • Nie potrafi z pomocą nauczyciela zorganizować sobie warsztatu pracy.


Edukacja przyrodnicza:

6 - celujący

  • Aktywnie uczestniczy w poznawaniu świata,

  • Potrafi dokonywać prostych obserwacji przyrodniczych i samodzielnie wyciągać z nich wnioski.

  • Posiada bardzo bogaty zasób wiadomości z zakresu wiedzy o środowisku.


5 – bardzo dobry

  • Interesuje się środowiskiem przyrodniczym.

  • Potrafi dokonywać prostych obserwacji przyrodniczych i wyciągać z nich wnioski.

  • Posiada bogaty zasób wiadomości z zakresu wiedzy o środowisku.


4 - dobry

  • Potrafi dokonywać prostych obserwacji przyrodniczych, chociaż czasami ma problemy z wyciągnięciem z nich odpowiednich wniosków.

  • Posiada podstawowy zasób wiadomości z zakresu wiedzy o środowisku.


3 – dostateczny

  • Potrafi dokonywać prostych obserwacji przyrodniczych, ale często ma problemy z wyciągnięciem z nich odpowiednich wniosków.

  • Posiada ubogi zasób wiadomości na temat roślin i zwierząt.


2 – dopuszczający

  • Potrafi dokonywać prostych obserwacji przyrodniczych z pomocą nauczyciela, jednak nie potrafi wyciągnąć z nich odpowiednich wniosków.

  • Posiada bardzo ubogi zasób wiadomości na temat roślin i zwierząt.


1- niedostateczny

  • Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie wykazuje zainteresowania prowadzeniem obserwacji przyrody w różnych porach roku..

  • Nie zna symboli narodowych.

  • Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.


Wychowanie fizyczne:

6 - celujący

  • Doskonale radzi sobie podczas wszystkich zabaw ruchowych.

  • Wykazuje doskonałą sprawność fizyczną realizując przy tym wszystkie podjęte działania

sportowe.


5 – bardzo dobry

  • Bardzo dobrze radzi sobie podczas zabaw ruchowych.

  • Prezentuje bardzo dobrą sprawność fizyczną wykonując wszystkie ćwiczenia gimnastyczne.


4 – dobry

  • Dobrze radzi sobie podczas zabaw ruchowych.

  • Prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.


3 – dostateczny

  • Bierze udział w zabawach ruchowych.

  • Wykonuje niektóre ćwiczenia gimnastyczne.


2 – dopuszczający

  • Niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, szybko się zniechęca.

  • Nie zawsze prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.


1- niedostateczny

  • Nie chce podejmować aktywności fizycznej, nie wykonuje poleceń nauczyciela.

  • Nie stosuje się do przyjętych reguł, zagraża bezpieczeństwu współćwiczących.

  • Nie dostrzega potrzeb uczniów niepełnosprawnych.

  • Nie przestrzega zasad higieny osobistej.


Edukacja informatyczna

6 - celujący

  • Zawsze sprawnie i samodzielnie obsługuje komputer.

  • Biegle obsługuje edytor grafiki i tekstu; samodzielnie wykonuje ćwiczenia, często także dodatkowe.



5 – bardzo dobry

  • W miarę sprawnie i samodzielnie obsługuje komputer.

  • Sprawnie posługuje się edytorem grafiki i tekstu; samodzielnie wykonuje ćwiczenia.



4 – dobry

  • Potrafi obsługiwać komputer.

  • Z nieznaczną pomocą nauczyciela posługuje się edytorem grafiki i tekstu i wykonuje ćwiczenia.



3 – dostateczny

  • Obsługuje komputer pod kierunkiem nauczyciela.

  • Z pomocą nauczyciela posługuje się edytorem grafiki i tekstu i wykonuje ćwiczenia.



2 – dopuszczający

  • Stale potrzebuje pomocy nauczyciela podczas pracy przy komputerze.

  • Pod kierunkiem nauczyciela potrafi wykonać proste rysunki w programie graficznym i niektóre zadania w edytorze tekstu.



1- niedostateczny

  • Nie opanował nawet podstawowych technik związanych z obsługą komputera i oprogramowania.

  • Nie wykonuje ćwiczeń. Jest nieprzygotowany do zajęć.

  • Nie wie, jak korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia.




Kryteria oceniania zachowania klasa1

W klasie I śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia jest oceną opisową,

a ocena bieżąca zachowania wyrażona jest przy  pomocy następującej skali:



Wzorowe

  • Sumiennie i rzetelnie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

  • Jest pilny i systematyczny.

  • Nie spóźnia się do szkoły i nie ma godzin nieusprawiedliwionych.

  • Szanuje rówieśników i dorosłych, zawsze jest prawdomówny, kulturalny i taktowny.

  • Panuje nad emocjami, jest życzliwy, opiekuńczy wobec słabszych, troskliwy, koleżeński.

  • Aktywnie uczestniczy w życiu klasy.

  • Godnie reprezentuje swoją szkołę.

  • Prezentuje sposób bycia nie naruszający godności własnej i innych.

  • Dotrzymuje umów i zobowiązań, jest uczciwy i sprawiedliwy.

  • Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa.

  • Samodzielnie radzi sobie z problemami; szanuje cudzą własność, niesie pomoc potrzebującym.

  • Zna i szanuje symbole narodowe.


Bardzo dobre

  • Rozpoczyna i zawsze kończy swoją pracę.

  • Czynnie uczestniczy w zajęciach szkolnych.

  • Kulturalnie zachowuje się w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły.

  • Jest uczciwy i prawdomówny.

  • Przejawia troskę o mienie własne i szkoły.

  • Dba o zdrowie własne i innych.

  • Nie przejawia biernej postawy wobec innych.

  • Odpowiedzialnie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

  • Bardzo dobrze radzi sobie z problemami. Szanuje cudzą własność, pamięta o potrzebie pomocy innym.


Dobre

  • Pamięta o obowiązkach ucznia.

  • Zgodnie współdziała w zespole klasowym.

  • Okazuje szacunek innym.

  • Pozytywnie reaguje na uwagi i polecenia nauczyciela.

  • Opuścił nie więcej niż 2 dni bez usprawiedliwienia, dopuszcza się 3 spóźnienia.

  • Dba o higienę osobistą, czystość i estetykę otoczenia.

  • Dba o honor szkoły w miejscu publicznym.

  • Zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa.

  • Zwykle radzi sobie z problemami; pamięta o potrzebie pomocy innym.

  • Nie dąży do zaspokajania swoich potrzeb kosztem innych osób.


Poprawne

  • Zazwyczaj jest obowiązkowy i systematyczny.

  • Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.

  • Zdarza się, że nie reaguje na uwagi i polecenia nauczyciela.

  • Nie zawsze zgodnie współpracuje w grupie.

  • Opuścił nie więcej niż 5 dni bez usprawiedliwienia.

  • Nie plami honoru szkoły  w miejscu publicznym.

  • Dba o higienę osobistą.

  • Zna formy grzecznościowe, ale nie zawsze je stosuje.

  • Nie zawsze radzi sobie z problemami, czasem wymaga wsparcia i dodatkowej motywacji.

  • Wie, że należy szanować symbole narodowe ale nie zawsze to robi.


Nieodpowiednie

  • Nie jest systematyczny i jest mało obowiązkowy.

  • Spóźnia się bez usprawiedliwienia.

  • Często opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia.

  • Wpływa swoją postawą na niewłaściwą atmosferę i zachowanie innych w zespole klasowym.

  • Nie wykonuje poleceń nauczyciela.

  • Nie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.

  • Rzadko dba o higienę osobistą i wygląd.

  • Ma problem z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa.

  • Nie radzi sobie z problemami, przerywa pracę, oczekuje pomocy; ma problem ze zrozumieniem potrzeb innych osób.

  • Niewłaściwie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych.


Naganna

  • Lekceważy wszystkie obowiązki ucznia.

  • Nagminnie opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.

  • Spóźnia się na lekcje.

  • Przejawia negatywny stosunek do wszystkich poczynań i nie przejawia aktywności w pracach społecznych.

  • Nie dba o higienę osobistą.

  • Prezentuje sposób bycia naruszający godność innych.

  • Używa wulgarnego słownictwa.

  • Nagannie zachowuje się w miejscach publicznych.

  • Przywłaszcza lub niszczy mienie innych i szkoły.

  • Nie wykazuje chęci zmiany swojego postępowania. 

  • Nie stosuje form grzecznościowych wobec dorosłych i rówieśników.

  • Nie przestrzega obowiązujących zasad zachowania w klasie i szkole.


Wymagania przy ocenianiu zachowania ucznia klasy I


  1. Funkcjonowanie  w środowisku szkolnym uwzględniając czynniki:


  1. pozytywne;

  • pracuje systematycznie,

  • jest wytrwały,

  • samodzielny,   

  • przezwycięża trudności w nauce,

  • gromadzi dodatkowe materiały   potrzebne do zajęć i umiejętnie je wykorzystuje

  • rozwija swoje  zainteresowania i uzdolnienia,

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach dydaktycznych,

  • chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,

  • systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne,

  • dba o estetykę, ład i  porządek w otoczeniu,

  • szanuje sprzęt szkolny,


  1. negatywne;

  • spóźnia się na lekcje,

  • przeszkadza nauczycielowi i kolegom w pracy,

  • nie bierze aktywnego udziału w lekcji,

  • nie przestrzega ładu i porządku w miejscu pracy,

  • niszczy sprzęt szkolny, 

  • nie interesuje się i nie uczestniczy w życiu klasy i szkoły;


  1. Respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych uwzględniające czynniki:


  1. pozytywne ;

  • stosuje formy grzecznościowe w stosunku do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,

  • jest życzliwy, uczynny koleżeński i kulturalny,

  • pomaga słabszym,

  • szanuje pracę innych,

  • przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią,


  1. negatywne;

  • jest niekoleżeński, nieżyczliwy,

  • agresywny, wulgarny, arogancki,

  • wymusza pieniądze lub inne przedmioty, kradnie,

  • wagaruje,

  • nie stosuje form grzecznościowych w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.




© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x