Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / historia / wymagania z historii
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Wymagania edukacyjne

   WYMAGANIA EDUKACYJNE ZGODNE Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ Z HISTORII DLA KLAS I, II, III

 

Zasady pracy ucznia na lekcji:

  •  od ucznia wymaga się systematycznego przygotowania do lekcji (powinien posiadać podręcznik, zeszyt przedmiotowy),
  • uczeń systematycznie prowadzi zeszyt, odrabia zadania domowe,
  • uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć bez podania przyczyny dwa razy w semestrze, lecz nie dotyczy to zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów pisemnych lub testów,
  • sprawdzanie wiedzy i umiejętności bieżącej obejmuje trzy tematy i może być w formie pisemnej,
  • sprawdziany pisemne oraz testy są zapowiedziane i poprzedzone lekcją powtórzeniową,
  • jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, zobowiązany jest sprawdzian poprawić w uzgodnionym terminie do dwóch tygodni,
  • uczeń nieobecny na sprawdzianie zalicza go na kolejnej lekcji, w przypadku odmowy otrzymuje ocenę niedostateczną.

WYMAGANIA KONIECZNE (OCENA DOPUSZCZAJĄCA)

Wiedza:

 

  •  uczeń posiada niepełną wiedzę określoną programem nauczania,
  •  przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy,
  • posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń Polski i świata,
  • zna proste fakty, pojęcia historyczne i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny i skutki,
  •  luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu.

Umiejętności:

  • przy pomocy nauczyciela umie zastosować umiejętności przewidziane programem i dysponuje umiejętnościami, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesie  uczenia się historii,
  • umie nazywać fakty, wydarzenia, zjawiska,
  • umie szeregować wydarzenia w czasie,
  • dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym,
  • odczytuje dane kartograficzne,
  • potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem,
  • czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle.

Aktywność:

  •   bierna postawa na lekcjach,
  •  zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza,
  •  pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela.

WYMAGANIA PODSTAWOWE (OCENA DOSTATECZNA)

Wiedza:

  • posiada podstawową wiedzę, przewidzianą programem nauczania w stopniu zadawalającym
  • nazywa poznane epoki i podaje ich cechy,
  • rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów oraz zna daty roczne przełomowych wydarzeń,
  • rozumie zmienność i ciągłość procesów historycznych,
  • rozumie rolę źródeł historycznych w poznawaniu historii,
  • pamięta wybitne jednostki poznanych wydarzeń,
  • w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić.

Umiejętności:

  • uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem o średnim stopniu trudności,
  • posiada umiejętności dla poziomu wymagań koniecznych, uzupełnionych o nowe kompetencje,
  • dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk,
  • umieszcza fakty w czasie i przestrzeni historycznej,
  • dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami,
  • umie wykorzystać różne źródła wiedzy historycznej,
  • umie wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na konkretny temat.

Aktywność:

  • bierze udział w pracy zespołowej,
  • nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie.

 

WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE (OCENA DOBRA)

Wiedza:

  • uczeń opanował materiał przewidziany w programie,
  • zna i rozumie większość pojęć,
  • zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
  • rozumie związki i zależności pomiędzy historią powszechną i historią Polski,
  • odtwarza rzeczywistość historyczną na podstawie źródeł historycznych i lite­ra­­ckich,
  •  pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń historycznych,
  •  zna postacie historyczne ważne dla dziejów Polski i świata,
  • uczeń dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy.

Umiejętności:

  • posiada umiejętności dla poziomu podstawowego, uzupełnione o nowe kompetencje,
  • porządkuje fakty według kryterium czasu i przestrzeni,
  • selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi,
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i uzasadnia je,
  • umie samodzielnie czerpać wiedzę z różnych źródeł informacji i je interpretować,
  • poprawnie posługuje się mapą,
  • przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i po­rów­nuje uzyskane informacje z innymi źródłami,
  • bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wy­po­wie­dzi ustne i pisemne. 

Aktywność:

  • jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela.

 

 WYMAGANIA  DOPEŁNIAJĄCE  (OCENA BARDZO DOBRA)

Wiedza

  • uczeń posiada zasób wiedzy określony programem oraz wiedzę uzyskaną w wynikudodatkowych zainteresowań historycznych, wiedzę regionalną i lokalną,
  • zna przyczyny, przebieg i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów,
  • zna typologię źródeł historycznych, pojęcia i terminy dotyczące problemów badania źródeł historycznych,
  • pamięta daty, wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne oraz rolę postaci w nich
  • uczestniczących,
  • rozumie zmienność i ciągłość procesów,
  • rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń.

Umiejętności:

  • posiada umiejętności dla poziomu rozszerzającego i dopełniającego uzupełnione o nowe kompetencje,
  • operuje wiedzą historyczną,
  • korzysta z różnych źródeł informacji,
  • porównuje je i ocenia ich wiarygodność oraz przydatność,
  • samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem,
  • formułuje i rozwiązuje problemy historyczne,
  • wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów,
  • potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny,
  • rozróżnia prawdę historyczną od fikcji,
  • zdobytą wiedzę prezentuje w różnych formach: w wypowiedziach ustnych i pisem­nych,
  •  przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu.

Aktywność:

  • czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym,
  • wykonuje dobrowolnie zadania wykraczające poza program, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia,
  • wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością.

WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE POZA PROGRAM NAUCZANIA (OCENA CELU­JĄCA)

Wiedza:

  • uczeń posiada wiedzę historyczną wyraźnie wykraczającą poza obowiązkowe wymagania programowe, potwierdzając je w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej,
  • posiada zainteresowania humanistyczne, systematycznie pracuje, czyta książki i arty­kuły historyczne,
  •  uczestniczy w różnych konkursach historycznych, olimpiadach, osiąga sukcesy, prowadzi samodzielne poszukiwania.

Umiejętności:

  • uczeń posiada umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych, rozszerzających, dopełniających i uzupełniających o nowe kompetencje,
  • samodzielnie zdobywa wiadomości,
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę  w nowych sytuacjach poznawczych,
  • umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów,
  • umie powiązać dzieje własnego regionu z historią własnego kraju lub z dziejami powszechnymi,
  • krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła.

Aktywność:

  • bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • dodatkowo wykonuje zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu lekcyjnego,
  • bierze udział w konkursach pozaszkolnych i olimpiadach historycznych i osiąga sukcesy,
  • współpracuje z nauczycielem, wykazuje się dociekliwością, własną pomysłowością i inicjatywą, jest twórczy i pracowity.

 OCENA NIEDOSTATECZNA

Wiedza:

  •  braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu,
  • nie pamięta prostych faktów, pojęć i terminów historycznych,
  • nie dostrzega prostych przyczyn, i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk,
  • nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji,
  • wyraźny brak zainteresowania przedmiotem.

 Umiejętności:

  • nie potrafi, nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i prostych umiejętności,
  • nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk, nie potrafi umieszczać ich w czasie i przestrzeni,
  • nie umie dostrzec prostych przyczyn skutków faktów, wydarzeń i zjawisk,
  •  nie rozumie prostego tekstu źródłowego.

Aktywność:

  •  przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć,
  • odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę.
© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x