WYMAGANIA EDUKACYJNE ZGODNE Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ Z HISTORII DLA KLAS I, II, III
Zasady pracy ucznia na lekcji:
od ucznia wymaga się systematycznego przygotowania do lekcji (powinien posiadać podręcznik, zeszyt przedmiotowy),
uczeń systematycznie prowadzi zeszyt, odrabia zadania domowe,
uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć bez podania przyczyny dwa razy w semestrze, lecz nie dotyczy to zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów pisemnych lub testów,
sprawdzanie wiedzy i umiejętności bieżącej obejmuje trzy tematy i może być w formie pisemnej,
sprawdziany pisemne oraz testy są zapowiedziane i poprzedzone lekcją powtórzeniową,
jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, zobowiązany jest sprawdzian poprawić w uzgodnionym terminie do dwóch tygodni,
uczeń nieobecny na sprawdzianie zalicza go na kolejnej lekcji, w przypadku odmowy otrzymuje ocenę niedostateczną.
WYMAGANIA KONIECZNE (OCENA DOPUSZCZAJĄCA)
Wiedza:
uczeń posiada niepełną wiedzę określoną programem nauczania,
przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy,
posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń Polski i świata,
zna proste fakty, pojęcia historyczne i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny i skutki,
luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu.
Umiejętności:
przy pomocy nauczyciela umie zastosować umiejętności przewidziane programem i dysponuje umiejętnościami, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesieuczenia się historii,
umie nazywać fakty, wydarzenia, zjawiska,
umie szeregować wydarzenia w czasie,
dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym,
odczytuje dane kartograficzne,
potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem,
czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle.
Aktywność:
bierna postawa na lekcjach,
zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza,
pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela.
WYMAGANIA PODSTAWOWE (OCENA DOSTATECZNA)
Wiedza:
posiada podstawową wiedzę, przewidzianą programem nauczania w stopniu zadawalającym
nazywa poznane epoki i podaje ich cechy,
rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów oraz zna daty roczne przełomowych wydarzeń,
rozumie zmienność i ciągłość procesów historycznych,
rozumie rolę źródeł historycznych w poznawaniu historii,
pamięta wybitne jednostki poznanych wydarzeń,
w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić.
Umiejętności:
uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem o średnim stopniu trudności,
posiada umiejętności dla poziomu wymagań koniecznych, uzupełnionych o nowe kompetencje,
dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk,
umieszcza fakty w czasie i przestrzeni historycznej,
dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami,
umie wykorzystać różne źródła wiedzy historycznej,
umie wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na konkretny temat.
Aktywność:
bierze udział w pracy zespołowej,
nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie.
WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE (OCENA DOBRA)
Wiedza:
uczeń opanował materiał przewidziany w programie,
zna i rozumie większość pojęć,
zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
rozumie związki i zależności pomiędzy historią powszechną i historią Polski,
odtwarza rzeczywistość historyczną na podstawie źródeł historycznych i literackich,
pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń historycznych,
zna postacie historyczne ważne dla dziejów Polski i świata,
uczeń dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy.
Umiejętności:
posiada umiejętności dla poziomu podstawowego, uzupełnione o nowe kompetencje,
porządkuje fakty według kryterium czasu i przestrzeni,
selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi,
wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i uzasadnia je,
umie samodzielnie czerpać wiedzę z różnych źródeł informacji i je interpretować,
poprawnie posługuje się mapą,
przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i porównuje uzyskane informacje z innymi źródłami,
bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wypowiedzi ustne i pisemne.
Aktywność:
jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela.
WYMAGANIADOPEŁNIAJĄCE(OCENA BARDZO DOBRA)
Wiedza
uczeń posiada zasób wiedzy określony programem oraz wiedzę uzyskaną w wynikudodatkowych zainteresowań historycznych, wiedzę regionalną i lokalną,
zna przyczyny, przebieg i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów,
zna typologię źródeł historycznych, pojęcia i terminy dotyczące problemów badania źródeł historycznych,
pamięta daty, wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne oraz rolę postaci w nich
uczestniczących,
rozumie zmienność i ciągłość procesów,
rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń.
Umiejętności:
posiada umiejętności dla poziomu rozszerzającego i dopełniającego uzupełnione o nowe kompetencje,
operuje wiedzą historyczną,
korzysta z różnych źródeł informacji,
porównuje je i ocenia ich wiarygodność oraz przydatność,
samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem,
formułuje i rozwiązuje problemy historyczne,
wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów,
potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny,
rozróżnia prawdę historyczną od fikcji,
zdobytą wiedzę prezentuje w różnych formach: w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu.
Aktywność:
czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym,
wykonuje dobrowolnie zadania wykraczające poza program, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia,
wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością.
WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE POZA PROGRAM NAUCZANIA (OCENA CELUJĄCA)
Wiedza:
uczeń posiada wiedzę historyczną wyraźnie wykraczającą poza obowiązkowe wymagania programowe, potwierdzając je w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej,
posiada zainteresowania humanistyczne, systematycznie pracuje, czyta książki i artykuły historyczne,
uczestniczy w różnych konkursach historycznych, olimpiadach, osiąga sukcesy, prowadzi samodzielne poszukiwania.
Umiejętności:
uczeń posiada umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych, rozszerzających, dopełniających i uzupełniających o nowe kompetencje,
samodzielnie zdobywa wiadomości,
wykorzystuje zdobytą wiedzęw nowych sytuacjach poznawczych,
umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów,
umie powiązać dzieje własnego regionu z historią własnego kraju lub z dziejami powszechnymi,
krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła.
Aktywność:
bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
dodatkowo wykonuje zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu lekcyjnego,
bierze udział w konkursach pozaszkolnych i olimpiadach historycznych i osiąga sukcesy,
współpracuje z nauczycielem, wykazuje się dociekliwością, własną pomysłowością i inicjatywą, jest twórczy i pracowity.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Wiedza:
braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu,
nie pamięta prostych faktów, pojęć i terminów historycznych,
nie dostrzega prostych przyczyn, i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk,
nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji,
wyraźny brak zainteresowania przedmiotem.
Umiejętności:
nie potrafi, nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i prostych umiejętności,
nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk, nie potrafi umieszczać ich w czasie i przestrzeni,
nie umie dostrzec prostych przyczyn skutków faktów, wydarzeń i zjawisk,
nie rozumie prostego tekstu źródłowego.
Aktywność:
przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć,
odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę.