Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb uczniów

Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidu­alnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:


1. Język polski:

a) wskazywać wybrane fragmenty dłuższych tekstów do opracowania w domu i na nich sprawdzać technikę czytania, łączenie tekstu z ilustracją, filmem dla lepszego zrozumienia,

b) czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie, pozwolić na korzystanie z ksią­żek „mówionych”,

c) dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji, szczególnie podczas samodzielnej pra­cy lub sprawdzianów, w miarę potrzeby pomagać w odczytaniu,

d) uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu,

e) jeśli to możliwe sprawdziany i kartkówki przygotowywać w formie testów,

f) nie obniżać oceny za błędy dyslektyczne, oceniać poprawność zapisu pod względem ortograficznym tylko w zakresie utrwalonych ortogramów,

g) wypracować schematy wypowiedzi pisemnych i nauczyć ucznia korzystania z nich,

h) rozwijać słownictwo, zastosować bank wyrazów, wyrażeń lub zwrotów, które uczeń powinien wyko­­rzystać w pracy pisemnej,

i) pomagać w doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów,

j) zastosować zeszyt wspierający, w którym uczeń będzie miał graficzną „wersję” form wypowiedzi, pozwolić, aby uczeń mógł z niej korzystać.


2.Matematyka, fizyka, chemia:

a) w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych sprawdzać, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wyjaśnień,

b) naukę definicji, reguł, wzorów, symboli chemicznych rozłożyć w czasie, często przypominać i utrwa­lać,

c) uwzględniać trudności związane z myleniem znaków działań, przestawianiem cyfr, zapisywaniem reakcji chemicznych – większa kontrola zapisu,

d) oceniać tok rozumowania, nawet gdyby ostateczny wynik zadania był błędny (co może wynikać z pomyłek rachunkowych),

e) zadawać do domu takie zadania, które uczeń będzie w stanie sam wykonać,

f) materiał sprawiający trudności dłużej utrwalać, dzielić na mniejsze porcje,

g) stosować modele podczas nauczania treści geometrycznych.


3. Geografia, historia, biologia:

a) uwzględniać trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, dat, podczas uczenia stosować techniki skojarzeniowe,

b) w czasie odpowiedzi ustnych dyskretnie wspomagać, dawać więcej czasu na przypomnienie nazw, terminów,

c) wprowadzać wizualizacje, rysowanie, naklejanie kartek,

d) częściej powtarzać i utrwalać materiał, podczas odpowiedzi ustnych i sprawdzianów pisemnych stosować pytania,

e) podczas pracy z mapą stosować „Różę wiatrów” z zaznaczeniem jednym lub dwoma kierunkami podstawowymi, pozostałe uczeń może uzupełnić (doprowadzać do schematyzmu w działaniu).


4. Muzyka, plastyka, zajęcia techniczne i artystyczne, informatyka, wychowanie fizyczne:

a) oceniać wkład a nie efekty,

b) w miarę możliwości pomagać, wspierać, dodatkowo instruować, naprowadzać, pokazywać na przykładach,

c) nie zmuszać na siłę do, wykonywanie ćwiczeń sprawiających uczniowi trudności, nie wymagać perfekcji,

d) nie oceniać negatywnie na forum klasy,

e) włączać do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse.


5. Język obcy:

a) dawać łatwiejsze zadania, bazować na pamięci świeżej, często powtarzać słówka,

b) wymagania odnośnie wypowiadania się ograniczyć do kilku prostych zdań,

c) odwoływać się do bezpośrednich doświadczeń ucznia,

d) planować odpowiedź ustna ucznia poprze wcześniejsze podanie, kiedy i czego będzie pytany,

e) uczeń z głęboka dysleksją może być zwolniony z realizacji wymagań programowych dotyczących słuchania i rozumienia tekstu,

f) łączyć wymowę z desygnatem – wyrazem zapisanym na tablicy, kartce w odniesieniu do realnej rzeczywistości,

g) w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów, zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie,

h) nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu, w formie pisemnej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku z nowym wyrazem,

i) przy czytaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika,

j) w nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy  w postaci graficznej (wykresów, tabel, rysunków).

k) podczas prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze zjawiskami gramatycznymi charakterystycznymi dal języka obcego,

l) dawać więcej czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne.

 

© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x