· Rozumie tekst słuchany i szczegółowo odpowiada na pytania do niego
· Prawidłowo rozwiązuje różnego rodzaju zadania do tekstu słuchanego
BARDZO DOBRZE OPANOWAŁ WIĘKSZOŚĆ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
· Popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń
· Odpowiada na zadane pytania
· W pełni rozumie treść i sens pytania
· Opanowuje większość nowych słówek
· Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela
· Rozumie tekst słuchany i odpowiada na pytania do niego
· Prawidłowo rozwiązuje różnego rodzaju zadania do tekstu słuchanego
DOBRZE OPANOWAŁ WIĘKSZOŚĆ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
· Popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń
· Odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela
· Na ogół rozumie pytanie, pojmuje jego sens
· Opanowuje około 80% nowego słownictwa
· Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela
· Rozumie tekst słuchany i z małymi błędami odpowiada na pytania do niego
· Popełnia niewielkie błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu słuchanego
OPANOWAŁ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE PODSTAWOWYM
· Popełnia poważniejsze błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń
· Odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela, jego wypowiedzi nie są spontaniczne
· Nie zawsze rozumie treść i sens pytania, niekiedy zgaduje
· Opanowuje około połowy nowych słówek
· Wymaga powtórzenia polecenia przez nauczyciela
· Rozumie niektóre wyrazy i zwroty w wysłuchanym tekście
· Popełnia znaczne błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu słuchanego
OPANOWAŁ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE KONIECZNYM
· Popełnia błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń
· Na zadane pytania odpowiada tylko przy pomocy nauczyciela
· Często nie rozumie treści i sensu pytania
· Opanowuje około 30% nowego słownictwa
· Ma trudności w zrozumieniu poleceń, często wymaga ich powtórzenia
· Ma trudności w zrozumieniu wyrazów i zwrotów w tekście słuchanym
· Popełnia znaczne błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu słuchanego
OPANOWAŁ SPRAWNOSCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ KONIECZNY
· Popełnia duże błędy w wymowie, odczytuje jak po polsku lub myli słówka
· Nie podejmuje prób samodzielnej wypowiedzi ustnej
· Na ogół nie rozumie treści i sensu pytania
· Opanowuje znikomą część nowych słówek
· Zazwyczaj nie rozumie poleceń nauczyciela
· Nie rozumie tekstu słuchanego
· Nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań do tekstu słuchanego.
Sposoby sprawdzania postępów ucznia:
Uczniowie oceniani są na podstawie obserwacji nauczyciela, nauczyciel stawia oceny
cząstkowe z w/w rodzajów aktywności. Ocenę cząstkową stanowi następująca skala :
100% - 95% - WSPANIALE (5+)
94% -80% - BARDZO DOBRZE (5)
79% -65% - ŁADNIE (4)
64% -50% - POSTARAJ SIĘ (3+)
49% -30%- PRACUJ WIĘCEJ (3)
29% > - SŁABO (2)
Ocenę roczną stanowi ocena opisowa.
KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLAS VII
OCENA CELUJĄCA
Gramatyka i słownictwo:
uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału oraz zna niektóre wykraczające poza jego ramy
z łatwością buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
posiada bogaty zasób słownictwa, wykraczający poza program nauczania i potrafi go wykorzystać w praktyce
zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet
wykonuje starannie dodatkowe prace projektowe o wyjątkowych walorach językowych
bardzo chętnie wykonuje obowiązkowe i dodatkowe prace domowe wykraczające poza wymagany poziom
niezwykle aktywnie prezentuje swoje wiadomości i umiejętności podczas lekcji
Czytanie:
regularnie czyta dla przyjemności dodatkowe teksty takie jak: artykuły anglojęzyczne, komiksy, krótkie czytanki i książki w uproszonych wersjach
rozumie przeczytane teksty – z łatwością wybiera odpowiednie informacje z tekstu, rozumie kontekst sytuacyjny, bez problemu określa intencje autora
na podstawie przeczytanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać zadania sprawdzające każdego typu i potrafi zawsze uzasadnić swoją decyzję
zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta bezbłędnie również podczas lekcji
podczas lekcji bardzo chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych wykraczających poza materiał zawarty w podręczniku takich jak: piosenki, filmy, proste skecze
rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować
potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
potrafi wydobyć szczegółowe informacje z tekstu słuchanego i właściwie na nie zareagować
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie zadania sprawdzające różnego typu – zawsze potrafi uzasadnić swój wybór
z łatwością rozróżnia dźwięki i intonację
bardzo aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
swobodnie i bardzo chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dużą dokładność językową
poziom wypowiedzi wykracza poza wymagania programowe
ma bardzo dobrą wymowę i można go łatwo zrozumieć
w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze bardzo aktywny i zaangażowany
w sposób naturalny i spontaniczny niezwykle chętnie wypowiada się na różne tematy
Pisanie:
wykonuje nieobowiązkowe prace pisemne
pisze wypowiedzi pisemne bogate pod względem gramatyczno-leksykalnym
pisze spójnie, bez błędów w pisowni i interpunkcji
bardzo chętnie wykonuje zarówno pisemne prace projektowe zawarte
w podręczniku, jak i te z dodatkowych źródeł
poziom prac wykracza poza wymagany materiał
bardzo chętnie wykonuje dodatkowe prace domowe, które wykraczają poza wymagany poziom
OCENA BARDZO DOBRA
Gramatyka i słownictwo:
uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału
buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym
i logicznym
zna słownictwo określone programem nauczania i potrafi je wykorzystać
w praktyce
czasami wykonuje dodatkowe prace projektowe
zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe
bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
Czytanie:
czyta dla przyjemności teksty zawarte w podręczniku i czasami czyta dla przyjemności teksty dodatkowe, np.: instrukcje do gier, czasopisma anglojęzyczne, książki w uproszonych wersjach
rozumie przeczytane teksty – potrafi wybrać właściwe informacje z tekstu
na podstawie przeczytanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające różnego typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań i potrafi uzasadnić swoją decyzję
zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta prawidłowo
podczas lekcji chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
rozumie zdecydowaną większość poleceń nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować
potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – uczeń potrafi uzasadnić swój wybór
rozróżnia dźwięki i intonację
aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
dość swobodnie i chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dokładność językową
potrafi dość płynnie i bez zahamowań mówić na tematy określone w rozkładzie materiału
dysponuje pełnym zakresem słownictwa opisanym w rozkładzie materiału
ma prawidłową wymowę i można go łatwo zrozumieć
w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze aktywny i zaangażowany
w sposób naturalny i spontaniczny bardzo chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy
Pisanie:
wyczerpująco wykonuje prace pisemne na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału
potrafi w spójny sposób zorganizować swoją wypowiedz
pisząc, wykorzystuje bogaty zasób środków gramatyczno-leksykalnych
popełnia nieliczne, mało znaczące błędy w pisowni
i interpunkcji
chętnie wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku
zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe
OCENA DOBRA
Gramatyka i słownictwo:
prawidłowo operuje większością struktur gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
buduje zdania, które są na ogół spójne i poprawne pod względem gramatycznym
i logicznym
zna większość słów i zwrotów określonych w programie i zazwyczaj poprawnie używa ich w praktyce
przeważnie prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe
przeważnie chętnie uczestniczy w zajęciach
Czytanie:
rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, czasami popełnia błędy przy wyborze właściwych informacji z tekstu, zazwyczaj rozumie kontekst sytuacyjny, czasami ma problem z określeniem intencji autora
czasami popełnia błędy przy wykonywaniu zadań sprawdzających rozumienie tekstu typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, choć przeważnie potrafi uzasadnić swoją decyzję
przeważnie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
podczas lekcji raczej chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć sens większości różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
rozumie większość poleceń nauczyciela i zazwyczaj potrafi prawidłowo na nie zareagować
zazwyczaj potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać większość zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zazwyczaj potrafi uzasadnić swoją decyzję
rozróżnia większość dźwięków
przeważnie aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
mówi z lekkim wahaniem, dość spójnie, w miarę poprawnym językiem
dysponuje słownictwem wystarczającym do dość swobodnej interakcji w zakresie opisanym w rozkładzie materiału
można go zazwyczaj zrozumieć
potrafi włączyć się do rozmowy
w zadaniach komunikacyjnych jest raczej aktywny
na ogół w naturalny sposób chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy
Pisanie:
prace pisemne są dość obszerne ale nie zawsze wyczerpujące
wypowiedzi pisemne zawierają nieliczne błędy gramatyczno-leksykalne, które na ogół nie zakłócają przekazu
pisze nie zawsze spójnie, czasami z błędami w pisowni i interpunkcji
czasami wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku
przeważnie wykonuje prawidłowo prace domowe
OCENA DOSTATECZNA
Gramatyka i słownictwo:
zna i potrafi operować niektórymi prostymi strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału
buduje zdania, które nie zawsze są spójne - zdania zawierają błędy gramatyczne
i logiczne, które czasami zakłócają sens przekazu
na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie
nieregularnie wykonuje prace domowe i projektowe – prace zawierają błędy
rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach
Czytanie:
nie rozumie całego tekstu, ale jest w stanie uchwycić jego ogólny sens, potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji, nie zawsze rozumie kontekst sytuacyjny i ma problem z określeniem intencji autora
popełnia liczne błędy przy wykonywaniu prostych zadań sprawdzających bardziej szczegółowe rozumienie tekstu typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań – czasami potrafi uzasadnić swoją decyzję
czasami ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta popełniając liczne błędy
czasami zgłasza się do czytania podczas lekcji
Słuchanie:
potrafi zrozumieć sens niektórych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
nie rozumie całego tekstu i nie jest w stanie zawsze uchwycić jego ogólny sens
nie zawsze rozumie polecenia nauczyciela i nie zawsze potrafi na nie odpowiednio zareagować
nie zawsze rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać niektóre zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – popełnia przy tym błędy i nie zawsze jest w stanie uzasadnić swój wybór
mało aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania, ma problemy
z koncentracją przy wykonywaniu zadań ze słuchu
Mówienie:
uczeń mówi z wyraźnym wahaniem, raczej niespójnie i niepełnymi zdaniami
posługując się językiem, popełnia liczne błędy, które czasem zakłócają przekaz
wypowiada się tylko na wybrane zagadnienia opisane w rozkładzie materiału
w zadaniach komunikacyjnych jest rzadko aktywny, często ułatwia sobie pracę, posługując się językiem ojczystym
rzadko wypowiada się podczas lekcji, zapytany popełnia dużo błędów językowych
Pisanie:
pisze prace pisemne, które są mało rozbudowane, nie zawsze na temat
stosuje ograniczony zakres słownictwa i struktur językowych
wypowiedzi pisemne zawierają liczne błędy gramatyczno-leksykalne, które niekiedy zakłócają przekaz
tekst nie jest spójny, zawiera liczne błędy w pisowni i interpunkcji
czasami wykonuje prace domowe, które zawierają błędy
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Gramatyka i słownictwo:
słabo zna niektóre struktury gramatyczne określone w rozkładzie materiału i ma problemy z wykorzystaniem ich w praktyce
zdania, które buduje są mało zrozumiałe i na ogół niespójne pod względem gramatycznym i logicznym – uczeń niechętnie przystępuje do samodzielnej pracy
dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem
potrzebuje pomocy nauczyciela przy wykonywaniu prostych zadań gramatycznych i leksykalnych
sporadycznie odrabia prace domowe i projektowe
nie uczestniczy aktywnie w zajęciach – nie zgłasza się do zadań, a zmuszany do odpowiedzi, popełnia wiele błędów
Czytanie:
z czytanego tekstu jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy lub najprostsze zwroty
nawet z pomocą nauczyciela ma poważny problem z wykonaniem najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia ogólnego
przy wykonywaniu najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia szczegółowego, typu: ustalanie kolejności wydarzeń, określanie prawdziwości zdań – najczęściej zgaduje i nie potrafi uzasadnić swojej decyzji
sporadycznie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta niechętnie popełniając bardzo liczne błędy
Słuchanie:
nie potrafi zrozumieć sensu większości rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
zwykle nie rozumie tekstu i nie jest w stanie uchwycić jego sensu
zwykle nie rozumie poleceń nauczyciela i nie potrafi na nie zareagować
sporadycznie rozpoznaje reakcje i uczucia mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu ma poważny problem z wykonaniem zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zwykle zgaduje, popełniając przy tym bardzo liczne błędy, potrzebuje pomocy
zwykle nie rozróżnia dźwięków
uczeń nie jest aktywny i nie koncentruje się podczas wykonywania zadań ze słuchu
Mówienie:
uczeń wypowiada się sporadycznie, nie z własnej inicjatywy
popełnia wiele błędów uniemożliwiających zrozumienie
czasami wypowiada jedynie pojedyncze słowa lub podstawowe zwroty
czasami przy pomocy nauczyciela bierze udział w zadaniach komunikacyjnych, lecz na ogół nie jest aktywny, zwykle nie interesuje go praca zespołu, a nawet
potrafi ją dezorganizować
nie zabiera głosu w rozmowie
Pisanie:
uczeń pisze sporadycznie i niechętnie
prace pisemne są ubogie w struktury gramatyczno-leksykalne
pisanie prac sprawia duże trudności, nawet z pomocą nauczyciela
pisze niespójne, z dużą ilością błędów językowych, które bardzo często zakłócają przekaz
teksty są źle zorganizowane i chaotyczne
popełnia szereg błędów przy przepisywaniu z tablicy
rzadko odrabia prace domowe
OCENA NIEDOSTATECZNA
Gramatyka i słownictwo:
nie opanował podstawowych zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
nie zna podstawowych słów i wyrażeń
nie potrafi budować prostych zdań, nawet z pomocą nauczyciela
bardzo rzadko odrabia prace domowe lub projektowe, które zawsze zawierają błędy uniemożliwiające zrozumienie treści
Czytanie:
zwykle nie czyta tekstów zawartych w podręczniku
jeśli czyta to nie rozumie sensu większości przeczytanego tekstu i nie potrafi skorzystać z żadnych zawartych w nim informacji
nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie wykonać najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia tekstu
niekiedy rozumie jedynie pojedyncze wyrazy
nie ćwiczy w domu czytania zadanych tekstów
technika czytania – czyta bardzo niechętnie, popełniając bardzo liczne, rażące błędy, uniemożliwiające zrozumienie
Słuchanie:
nawet z pomocą nauczyciela i kilkakrotnym powtarzaniu nagrania nie rozumie jakichkolwiek rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
nie rozumie żadnych poleceń nauczyciela, nawet najprostszych i z podpowiedziami
jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy, lecz nie potrafi na ich podstawie zrozumieć ogólnego sensu wypowiedzi
nie rozpoznaje uczuć i reakcji mówiącego
błędnie rozwiązuje zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu, nawet z pomocą nauczyciela
nie rozróżnia dźwięków
uczeń nie jest aktywny podczas zajęć, ponieważ nie rozumie tego, co słyszy
Mówienie:
uczeń ma ogromny problem, aby wypowiedzieć się na jakikolwiek, nawet najprostszy temat, nawet przy pomocy nauczyciela
wypowiadając się popełnia bardzo liczne błędy, przez co jego wypowiedź jest niezrozumiała, niespójna i nie zawsze na temat
zwykle nie potrafi odpowiedzieć na krótkie, bardzo łatwe pytania nauczyciela nawet kierowany podpowiedziami z jego strony
prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie
Pisanie:
nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wypowiedzieć się pisemnie na większość tematów zawartych w rozkładzie materiału
jeśli pisze, to prace ucznia są nieczytelne lub zawierają tak dużo błędów gramatyczno-leksykalnych, że przekaz staje się niezrozumiały
ma problemy przy przepisywaniu z tablicy
teksty są bardzo źle zorganizowane i chaotyczne
zwykle nie prowadzi zeszytu bądź robi to w sposób bardzo niedbały
nie odrabia nawet najprostszych prac domowych - jeśli je wykona, obfitują one
w rażące błędy, które uniemożliwiają zrozumienie treści
KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLAS II i III GIMNAZJUM
OCENA CELUJĄCA
Gramatyka i słownictwo:
uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału oraz zna niektóre wykraczające poza jego ramy
z łatwością buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym
posiada bogaty zasób słownictwa, wykraczający poza program nauczania i potrafi go wykorzystać w praktyce
zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet
wykonuje starannie dodatkowe prace projektowe o wyjątkowych walorach językowych
bardzo chętnie wykonuje obowiązkowe i dodatkowe prace domowe wykraczające poza wymagany poziom
niezwykle aktywnie prezentuje swoje wiadomości i umiejętności podczas lekcji
Czytanie:
regularnie czyta dla przyjemności dodatkowe teksty takie jak: artykuły anglojęzyczne, komiksy, krótkie czytanki i książki w uproszonych wersjach
rozumie przeczytane teksty – z łatwością wybiera odpowiednie informacje z tekstu, rozumie kontekst sytuacyjny, bez problemu określa intencje autora
na podstawie przeczytanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać zadania sprawdzające każdego typu i potrafi zawsze uzasadnić swoją decyzję
zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta bezbłędnie również podczas lekcji
podczas lekcji bardzo chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych wykraczających poza materiał zawarty w podręczniku takich jak: piosenki, filmy, proste skecze
rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować
potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
potrafi wydobyć szczegółowe informacje z tekstu słuchanego i właściwie na nie zareagować
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie zadania sprawdzające różnego typu – zawsze potrafi uzasadnić swój wybór
z łatwością rozróżnia dźwięki i intonację
bardzo aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
swobodnie i bardzo chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dużą dokładność językową
poziom wypowiedzi wykracza poza wymagania programowe
ma bardzo dobrą wymowę i można go łatwo zrozumieć
w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze bardzo aktywny i zaangażowany
w sposób naturalny i spontaniczny niezwykle chętnie wypowiada się na różne tematy
Pisanie:
wykonuje nieobowiązkowe prace pisemne
pisze wypowiedzi pisemne bogate pod względem gramatyczno-leksykalnym
pisze spójnie, bez błędów w pisowni i interpunkcji
bardzo chętnie wykonuje zarówno pisemne prace projektowe zawarte
w podręczniku, jak i te z dodatkowych źródeł
poziom prac wykracza poza wymagany materiał
bardzo chętnie wykonuje dodatkowe prace domowe, które wykraczają poza wymagany poziom
OCENA BARDZO DOBRA
Gramatyka i słownictwo:
uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału
buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym
i logicznym
zna słownictwo określone programem nauczania i potrafi je wykorzystać
w praktyce
czasami wykonuje dodatkowe prace projektowe
zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe
bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach
Czytanie:
czyta dla przyjemności teksty zawarte w podręczniku i czasami czyta dla przyjemności teksty dodatkowe, np.: instrukcje do gier, czasopisma anglojęzyczne, książki w uproszonych wersjach
rozumie przeczytane teksty – potrafi wybrać właściwe informacje z tekstu
na podstawie przeczytanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające różnego typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań i potrafi uzasadnić swoją decyzję
zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta prawidłowo
podczas lekcji chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
rozumie zdecydowaną większość poleceń nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować
potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – uczeń potrafi uzasadnić swój wybór
rozróżnia dźwięki i intonację
aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
dość swobodnie i chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dokładność językową
potrafi dość płynnie i bez zahamowań mówić na tematy określone w rozkładzie materiału
dysponuje pełnym zakresem słownictwa opisanym w rozkładzie materiału
ma prawidłową wymowę i można go łatwo zrozumieć
w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze aktywny i zaangażowany
w sposób naturalny i spontaniczny bardzo chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy
Pisanie:
wyczerpująco wykonuje prace pisemne na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału
potrafi w spójny sposób zorganizować swoją wypowiedz
pisząc, wykorzystuje bogaty zasób środków gramatyczno-leksykalnych
popełnia nieliczne, mało znaczące błędy w pisowni
i interpunkcji
chętnie wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku
zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe
OCENA DOBRA
Gramatyka i słownictwo:
prawidłowo operuje większością struktur gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
buduje zdania, które są na ogół spójne i poprawne pod względem gramatycznym
i logicznym
zna większość słów i zwrotów określonych w programie i zazwyczaj poprawnie używa ich w praktyce
przeważnie prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe
przeważnie chętnie uczestniczy w zajęciach
Czytanie:
rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, czasami popełnia błędy przy wyborze właściwych informacji z tekstu, zazwyczaj rozumie kontekst sytuacyjny, czasami ma problem z określeniem intencji autora
czasami popełnia błędy przy wykonywaniu zadań sprawdzających rozumienie tekstu typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, choć przeważnie potrafi uzasadnić swoją decyzję
przeważnie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
podczas lekcji raczej chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania
Słuchanie:
potrafi zrozumieć sens większości różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
rozumie większość poleceń nauczyciela i zazwyczaj potrafi prawidłowo na nie zareagować
zazwyczaj potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać większość zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zazwyczaj potrafi uzasadnić swoją decyzję
rozróżnia większość dźwięków
przeważnie aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania
Mówienie:
mówi z lekkim wahaniem, dość spójnie, w miarę poprawnym językiem
dysponuje słownictwem wystarczającym do dość swobodnej interakcji w zakresie opisanym w rozkładzie materiału
można go zazwyczaj zrozumieć
potrafi włączyć się do rozmowy
w zadaniach komunikacyjnych jest raczej aktywny
na ogół w naturalny sposób chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy
Pisanie:
prace pisemne są dość obszerne ale nie zawsze wyczerpujące
wypowiedzi pisemne zawierają nieliczne błędy gramatyczno-leksykalne, które na ogół nie zakłócają przekazu
pisze nie zawsze spójnie, czasami z błędami w pisowni i interpunkcji
czasami wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku
przeważnie wykonuje prawidłowo prace domowe
OCENA DOSTATECZNA
Gramatyka i słownictwo:
zna i potrafi operować niektórymi prostymi strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału
buduje zdania, które nie zawsze są spójne - zdania zawierają błędy gramatyczne
i logiczne, które czasami zakłócają sens przekazu
na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie
nieregularnie wykonuje prace domowe i projektowe – prace zawierają błędy
rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach
Czytanie:
nie rozumie całego tekstu, ale jest w stanie uchwycić jego ogólny sens, potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji, nie zawsze rozumie kontekst sytuacyjny i ma problem z określeniem intencji autora
popełnia liczne błędy przy wykonywaniu prostych zadań sprawdzających bardziej szczegółowe rozumienie tekstu typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań – czasami potrafi uzasadnić swoją decyzję
czasami ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta popełniając liczne błędy
czasami zgłasza się do czytania podczas lekcji
Słuchanie:
potrafi zrozumieć sens niektórych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
nie rozumie całego tekstu i nie jest w stanie zawsze uchwycić jego ogólny sens
nie zawsze rozumie polecenia nauczyciela i nie zawsze potrafi na nie odpowiednio zareagować
nie zawsze rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać niektóre zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – popełnia przy tym błędy i nie zawsze jest w stanie uzasadnić swój wybór
mało aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania, ma problemy
z koncentracją przy wykonywaniu zadań ze słuchu
Mówienie:
uczeń mówi z wyraźnym wahaniem, raczej niespójnie i niepełnymi zdaniami
posługując się językiem, popełnia liczne błędy, które czasem zakłócają przekaz
wypowiada się tylko na wybrane zagadnienia opisane w rozkładzie materiału
w zadaniach komunikacyjnych jest rzadko aktywny, często ułatwia sobie pracę, posługując się językiem ojczystym
rzadko wypowiada się podczas lekcji, zapytany popełnia dużo błędów językowych
Pisanie:
pisze prace pisemne, które są mało rozbudowane, nie zawsze na temat
stosuje ograniczony zakres słownictwa i struktur językowych
wypowiedzi pisemne zawierają liczne błędy gramatyczno-leksykalne, które niekiedy zakłócają przekaz
tekst nie jest spójny, zawiera liczne błędy w pisowni i interpunkcji
czasami wykonuje prace domowe, które zawierają błędy
OCENA DOPUSZCZAJĄCA
Gramatyka i słownictwo:
słabo zna niektóre struktury gramatyczne określone w rozkładzie materiału i ma problemy z wykorzystaniem ich w praktyce
zdania, które buduje są mało zrozumiałe i na ogół niespójne pod względem gramatycznym i logicznym – uczeń niechętnie przystępuje do samodzielnej pracy
dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem
potrzebuje pomocy nauczyciela przy wykonywaniu prostych zadań gramatycznych i leksykalnych
sporadycznie odrabia prace domowe i projektowe
nie uczestniczy aktywnie w zajęciach – nie zgłasza się do zadań, a zmuszany do odpowiedzi, popełnia wiele błędów
Czytanie:
z czytanego tekstu jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy lub najprostsze zwroty
nawet z pomocą nauczyciela ma poważny problem z wykonaniem najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia ogólnego
przy wykonywaniu najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia szczegółowego, typu: ustalanie kolejności wydarzeń, określanie prawdziwości zdań – najczęściej zgaduje i nie potrafi uzasadnić swojej decyzji
sporadycznie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów
technika czytania – czyta niechętnie popełniając bardzo liczne błędy
Słuchanie:
nie potrafi zrozumieć sensu większości rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
zwykle nie rozumie tekstu i nie jest w stanie uchwycić jego sensu
zwykle nie rozumie poleceń nauczyciela i nie potrafi na nie zareagować
sporadycznie rozpoznaje reakcje i uczucia mówiącego
na podstawie wysłuchanego tekstu ma poważny problem z wykonaniem zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zwykle zgaduje, popełniając przy tym bardzo liczne błędy, potrzebuje pomocy
zwykle nie rozróżnia dźwięków
uczeń nie jest aktywny i nie koncentruje się podczas wykonywania zadań ze słuchu
Mówienie:
uczeń wypowiada się sporadycznie, nie z własnej inicjatywy
popełnia wiele błędów uniemożliwiających zrozumienie
czasami wypowiada jedynie pojedyncze słowa lub podstawowe zwroty
czasami przy pomocy nauczyciela bierze udział w zadaniach komunikacyjnych, lecz na ogół nie jest aktywny, zwykle nie interesuje go praca zespołu, a nawet
potrafi ją dezorganizować
nie zabiera głosu w rozmowie
Pisanie:
uczeń pisze sporadycznie i niechętnie
prace pisemne są ubogie w struktury gramatyczno-leksykalne
pisanie prac sprawia duże trudności, nawet z pomocą nauczyciela
pisze niespójne, z dużą ilością błędów językowych, które bardzo często zakłócają przekaz
teksty są źle zorganizowane i chaotyczne
popełnia szereg błędów przy przepisywaniu z tablicy
rzadko odrabia prace domowe
OCENA NIEDOSTATECZNA
Gramatyka i słownictwo:
nie opanował podstawowych zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału
nie zna podstawowych słów i wyrażeń
nie potrafi budować prostych zdań, nawet z pomocą nauczyciela
bardzo rzadko odrabia prace domowe lub projektowe, które zawsze zawierają błędy uniemożliwiające zrozumienie treści
Czytanie:
zwykle nie czyta tekstów zawartych w podręczniku
jeśli czyta to nie rozumie sensu większości przeczytanego tekstu i nie potrafi skorzystać z żadnych zawartych w nim informacji
nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie wykonać najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia tekstu
niekiedy rozumie jedynie pojedyncze wyrazy
nie ćwiczy w domu czytania zadanych tekstów
technika czytania – czyta bardzo niechętnie, popełniając bardzo liczne, rażące błędy, uniemożliwiające zrozumienie
Słuchanie:
nawet z pomocą nauczyciela i kilkakrotnym powtarzaniu nagrania nie rozumie jakichkolwiek rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku
nie rozumie żadnych poleceń nauczyciela, nawet najprostszych i z podpowiedziami
jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy, lecz nie potrafi na ich podstawie zrozumieć ogólnego sensu wypowiedzi
nie rozpoznaje uczuć i reakcji mówiącego
błędnie rozwiązuje zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu, nawet z pomocą nauczyciela
nie rozróżnia dźwięków
uczeń nie jest aktywny podczas zajęć, ponieważ nie rozumie tego, co słyszy
Mówienie:
uczeń ma ogromny problem, aby wypowiedzieć się na jakikolwiek, nawet najprostszy temat, nawet przy pomocy nauczyciela
wypowiadając się popełnia bardzo liczne błędy, przez co jego wypowiedź jest niezrozumiała, niespójna i nie zawsze na temat
zwykle nie potrafi odpowiedzieć na krótkie, bardzo łatwe pytania nauczyciela nawet kierowany podpowiedziami z jego strony
prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie
Pisanie:
nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wypowiedzieć się pisemnie na większość tematów zawartych w rozkładzie materiału
jeśli pisze, to prace ucznia są nieczytelne lub zawierają tak dużo błędów gramatyczno-leksykalnych, że przekaz staje się niezrozumiały
ma problemy przy przepisywaniu z tablicy
teksty są bardzo źle zorganizowane i chaotyczne
zwykle nie prowadzi zeszytu bądź robi to w sposób bardzo niedbały
nie odrabia nawet najprostszych prac domowych - jeśli je wykona, obfitują one
w rażące błędy, które uniemożliwiają zrozumienie treści
Sposób oceniania i dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia- język obcy.
Ocenianiu bieżącemu podlegają:
1. Wypowiedzi ustne - odpowiedzi z bieżącego materiału (obejmują trzy ostatnie lekcje)
-ocenie podlega poprawność wymowy, odpowiedni dobór i zakres słownictwa, poprawność i zróżnicowanie struktur gramatycznych,
-każdy uczeń odpowiada co najmniej raz w semestrze.
2. Prace pisemne:
a) testy gramatyczne, strukturalne, leksykalne, testy kompetencji ( 40 minut )
-obejmują większą partię materiału, zawierają różnorodne ćwiczenia i techniki znane uczniom, zapowiedziane są przynajmniej tydzień wcześniej, potwierdzone wpisem do dziennika,
-ocenianie punktowe:
100% + praca dodatkowa -celujący
85% - 100% -bardzo dobry
70% - 84% -dobry
50% - 69% -dostateczny
30% - 49% -dopuszczający
-w punktacji ćwiczeń uwzględniana jest poprawność pisowni, poprawność stylistyczna, umiejętne zastosowanie struktur gramatycznych, zakres słownictwa,
b) kartkówki ( 10 - 15 minut )
-obejmują trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie wymagają zapowiedzi,
-ocenianie punktowe ( jak w przypadku testów gramatycznych ),
c) dyktanda
-mają na celu sprawdzenie stopnia opanowania słownictwa, są oceniane w następujący sposób:
bardzo dobry- 3-5 błędów
dobry- 6-8 błędów
dostateczny- 9-11 błędów
dopuszczający- 12-14 błędów
niedostateczny- 15 lub więcej błędów
3. Praca na lekcji - aktywność:
-oceniana stopniem lub plusem ( trzy plusy ocena bardzo dobry ) w zależności od stopnia trudności oraz poprawności odpowiedzi.
4. Praca domowa uczniów:
-sprawdzana jest na każdej lekcji, przy odpowiedzi lub jako kartkówka zawierająca analogiczne przykłady,
-w przypadku wypracowania sprawdzana i oceniana jest nie później niż w ciągu tygodnia,
-oceniana jest poprawność gramatyczno-leksykalna, organizacja tekstu, interpunkcja.
5. Praca z Instaling:
Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek języków obcych oraz ortografii języka polskiego. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu.
-oceniana raz na miesiąc jako obowiązkowa praca domowa.
6. Sukcesy w konkursach:
-są premiowane oceną celującą - cząstkową, jeżeli uczeń opanował wymagania programowe i w niewielkim zakresie ponadprogramowe,
-są premiowane oceną celująca - semestralną i roczną, jeżeli uczeń został finalistą lub laureatem konkursu.
7. Zeszyty przedmiotowe.
Informacje o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach nauczyciel przekazuje rodzicom na konsultacjach oraz przez wychowawcę na zebraniach.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
ucznia.
Problemy ucznia Dostosowanie wymagań
Objawy zaburzeń funkcji słuchowo- językowych:
trudności :
- z zapamiętaniem słówek, struktur gramatycznych
- budowaniem wypowiedzi ustnych
- rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę
- z odróżnianiem słów podobnie brzmiących
- błędy w pisaniu
Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:
- trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych
- gubienie drobnych elementów graficznych, opuszczanie i przestawianie liter
- trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych
- kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
- trudności w skupieniu uwagi
- brak wytrwałości w przypadku małego
zainteresowania
- męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność
- nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się i przypomnienie słówek, zwrotów
- dawać więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek
- w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie- hiperpoprawnie
- można pozwolić na korzystanie
z dyktafonu podczas lekcji
- nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu,
w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku
z nowym wyrazem
- w zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażanie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter
- przy odczytywaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika
- w nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy w postaci graficznej ( wykresów, tabeli, rysunków )
- podczas prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze zjawiskami gramatycznymi charaktery- stycznymi dla języka obcego
- prowadzić rozmówki na tematy dotyczące uczniów
- dawać więcej czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne
-liberalnie oceniać poprawność ortograficzną i graficzną pisma
- oceniać za wiedzę i wysiłek włożony w opanowanie języka, kłaść większy nacisk na wypowiedzi ustne
-indywidualizacja pracy, podnoszenie jakości poziomu aktywności i koncentracji
-zapewnienie uczniowi miejsca w pierwszej ławce, stała kontrola postępów pracy lekcyjnej
-precyzowanie systemu zasad, reguł i konsekwentne ich przestrzeganie
-wyznaczanie dodatkowych zadań związanych z nadmierną ruchliwością
-wzmacnianie przejawów pożądanego zachowania, podnoszenie samooceny poprzez nagradzanie i pochwały
Prawa uczniów z dysleksją to nie PRZYWILEJE i ZWOLNIENIE od pracy.
Uczeń zobowiązany jest do:
• Systematycznej pracy zgodnie ze wskazówkami nauczyciela, pedagoga lub terapeuty.
• Bardzo dobrej znajomości zasad pisowni – powtarzania i utrwalania.
• Doskonalenia umiejętności czytania poprzez codzienne ćwiczenie w domu.
• Dokumentowania prowadzonej pracy wyrównawczej.
Dzieci z dysleksją często mają trudność z koncentracją i podzielnością uwagi, są także męczliwe, często mają problemy z zapamiętywaniem
W związku z tym uczenie dzieci z dysleksją powinno:
- odbywać się z wykorzystaniem technik nauczania wielozmysłowego
- opierać się na wielokrotnym powtarzaniu
-dysponować jak największą liczbą ćwiczeń; każdy problem gramatyczny powinien być ćwiczony przy użyciu całego zestawu zabaw, gier i zadań, które muszą być jak najbardziej różnorodne i inspirujące
- nauczyciel powinien korzystać na przemian z materiału literowego i nieliterowego
- być wzbogacone o elementy ruchowe, gdyż pamięć kinestetyczna może być dużym wsparciem;
- powinno opierać się na ćwiczeniach utrwalających pamięciowe mechanizmy mowy, a więc wykorzystujących: teksty piosenek i wierszyki, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia (dzieci z dysleksją często mają trudności z zapamiętywaniem materiału uporządkowanego w sekwencje).
- trzeba unikać monotonii w prowadzeniu zajęć, starać się wprowadzać różnorodne ćwiczenia;