Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / język angielski
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
Wymagania edukacyjne z języka angielskiego

KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLASY I

WSPANIALE OPANOWAŁ WSZYSTKIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE

· Wymawia bezbłędnie poznane zwroty i wyrażenia

· Wypowiada się spontanicznie

· W pełni rozumie treść i sens pytania

· Opanowuje w pełni nowe słownictwo

· Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela

· Rozumie tekst słuchany i szczegółowo odpowiada na pytania do niego

· Prawidłowo rozwiązuje różnego rodzaju zadania do tekstu słuchanego

BARDZO DOBRZE OPANOWAŁ WIĘKSZOŚĆ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH

· Popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń

· Odpowiada na zadane pytania

· W pełni rozumie treść i sens pytania

· Opanowuje większość nowych słówek

· Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela

· Rozumie tekst słuchany i odpowiada na pytania do niego

· Prawidłowo rozwiązuje różnego rodzaju zadania do tekstu słuchanego

DOBRZE OPANOWAŁ WIĘKSZOŚĆ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH

· Popełnia drobne błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń

· Odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela

· Na ogół rozumie pytanie, pojmuje jego sens

· Opanowuje około 80% nowego słownictwa

· Prawidłowo reaguje na polecenia nauczyciela

· Rozumie tekst słuchany i z małymi błędami odpowiada na pytania do niego

· Popełnia niewielkie błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu
słuchanego

OPANOWAŁ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE PODSTAWOWYM

· Popełnia poważniejsze błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń

· Odpowiada na zadane pytania przy pomocy nauczyciela, jego wypowiedzi nie są
spontaniczne

· Nie zawsze rozumie treść i sens pytania, niekiedy zgaduje

· Opanowuje około połowy nowych słówek

· Wymaga powtórzenia polecenia przez nauczyciela

· Rozumie niektóre wyrazy i zwroty w wysłuchanym tekście

· Popełnia znaczne błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu
słuchanego


OPANOWAŁ SPRAWNOŚCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE KONIECZNYM

· Popełnia błędy w wymowie poznanych zwrotów i wyrażeń

· Na zadane pytania odpowiada tylko przy pomocy nauczyciela

· Często nie rozumie treści i sensu pytania

· Opanowuje około 30% nowego słownictwa

· Ma trudności w zrozumieniu poleceń, często wymaga ich powtórzenia

· Ma trudności w zrozumieniu wyrazów i zwrotów w tekście słuchanym

· Popełnia znaczne błędy w rozwiązywaniu różnego rodzaju zadań do tekstu słuchanego

OPANOWAŁ SPRAWNOSCI JĘZYKOWE NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ KONIECZNY

· Popełnia duże błędy w wymowie, odczytuje jak po polsku lub myli słówka

· Nie podejmuje prób samodzielnej wypowiedzi ustnej

· Na ogół nie rozumie treści i sensu pytania

· Opanowuje znikomą część nowych słówek

· Zazwyczaj nie rozumie poleceń nauczyciela

· Nie rozumie tekstu słuchanego

· Nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań do tekstu słuchanego.

Sposoby sprawdzania postępów ucznia:

Uczniowie oceniani są na podstawie obserwacji nauczyciela, nauczyciel stawia oceny

cząstkowe z w/w rodzajów aktywności. Ocenę cząstkową stanowi następująca skala :

100% - 95% - WSPANIALE (5+)

94% -80% - BARDZO DOBRZE (5)

79% -65% - ŁADNIE (4)

64% -50% - POSTARAJ SIĘ (3+)

49% -30%- PRACUJ WIĘCEJ (3)

29% > - SŁABO (2)

Ocenę roczną stanowi ocena opisowa.



KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLAS VII

OCENA CELUJĄCA


Gramatyka i słownictwo:


  • uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału oraz zna niektóre wykraczające poza jego ramy

  • z łatwością buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym

  • posiada bogaty zasób słownictwa, wykraczający poza program nauczania i potrafi go wykorzystać w praktyce

  • zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet

  • wykonuje starannie dodatkowe prace projektowe o wyjątkowych walorach językowych

  • bardzo chętnie wykonuje obowiązkowe i dodatkowe prace domowe wykraczające poza wymagany poziom

  • niezwykle aktywnie prezentuje swoje wiadomości i umiejętności podczas lekcji


Czytanie:


  • regularnie czyta dla przyjemności dodatkowe teksty takie jak: artykuły anglojęzyczne, komiksy, krótkie czytanki i książki w uproszonych wersjach

  • rozumie przeczytane teksty – z łatwością wybiera odpowiednie informacje z tekstu, rozumie kontekst sytuacyjny, bez problemu określa intencje autora

  • na podstawie przeczytanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać zadania sprawdzające każdego typu i potrafi zawsze uzasadnić swoją decyzję

  • zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta bezbłędnie również podczas lekcji

  • podczas lekcji bardzo chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania


Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych wykraczających poza materiał zawarty w podręczniku takich jak: piosenki, filmy, proste skecze

  • rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować

  • potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • potrafi wydobyć szczegółowe informacje z tekstu słuchanego i właściwie na nie zareagować

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie zadania sprawdzające różnego typu – zawsze potrafi uzasadnić swój wybór

  • z łatwością rozróżnia dźwięki i intonację

  • bardzo aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • swobodnie i bardzo chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dużą dokładność językową

  • poziom wypowiedzi wykracza poza wymagania programowe

  • ma bardzo dobrą wymowę i można go łatwo zrozumieć

  • w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze bardzo aktywny i zaangażowany

  • w sposób naturalny i spontaniczny niezwykle chętnie wypowiada się na różne tematy


Pisanie:


  • wykonuje nieobowiązkowe prace pisemne

  • pisze wypowiedzi pisemne bogate pod względem gramatyczno-leksykalnym

  • pisze spójnie, bez błędów w pisowni i interpunkcji

  • bardzo chętnie wykonuje zarówno pisemne prace projektowe zawarte

  • w podręczniku, jak i te z dodatkowych źródeł

  • poziom prac wykracza poza wymagany materiał

  • bardzo chętnie wykonuje dodatkowe prace domowe, które wykraczają poza wymagany poziom


OCENA BARDZO DOBRA


Gramatyka i słownictwo:


  • uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału

  • buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym

  • i logicznym

  • zna słownictwo określone programem nauczania i potrafi je wykorzystać

  • w praktyce

  • czasami wykonuje dodatkowe prace projektowe

  • zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe

  • bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach


Czytanie:


  • czyta dla przyjemności teksty zawarte w podręczniku i czasami czyta dla przyjemności teksty dodatkowe, np.: instrukcje do gier, czasopisma anglojęzyczne, książki w uproszonych wersjach

  • rozumie przeczytane teksty – potrafi wybrać właściwe informacje z tekstu

  • na podstawie przeczytanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające różnego typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań i potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta prawidłowo

  • podczas lekcji chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania



Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • rozumie zdecydowaną większość poleceń nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować

  • potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – uczeń potrafi uzasadnić swój wybór

  • rozróżnia dźwięki i intonację

  • aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • dość swobodnie i chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dokładność językową

  • potrafi dość płynnie i bez zahamowań mówić na tematy określone w rozkładzie materiału

  • dysponuje pełnym zakresem słownictwa opisanym w rozkładzie materiału

  • ma prawidłową wymowę i można go łatwo zrozumieć

  • w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze aktywny i zaangażowany

  • w sposób naturalny i spontaniczny bardzo chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy


Pisanie:


  • wyczerpująco wykonuje prace pisemne na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału

  • potrafi w spójny sposób zorganizować swoją wypowiedz

  • pisząc, wykorzystuje bogaty zasób środków gramatyczno-leksykalnych

  • popełnia nieliczne, mało znaczące błędy w pisowni

i interpunkcji

  • chętnie wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku

  • zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe


OCENA DOBRA


Gramatyka i słownictwo:


  • prawidłowo operuje większością struktur gramatycznych określonych w rozkładzie materiału

  • buduje zdania, które są na ogół spójne i poprawne pod względem gramatycznym

i logicznym

  • zna większość słów i zwrotów określonych w programie i zazwyczaj poprawnie używa ich w praktyce

  • przeważnie prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe

  • przeważnie chętnie uczestniczy w zajęciach


Czytanie:


  • rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, czasami popełnia błędy przy wyborze właściwych informacji z tekstu, zazwyczaj rozumie kontekst sytuacyjny, czasami ma problem z określeniem intencji autora

  • czasami popełnia błędy przy wykonywaniu zadań sprawdzających rozumienie tekstu typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, choć przeważnie potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • przeważnie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta popełniając nieliczne błędy

  • podczas lekcji raczej chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania

Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć sens większości różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • rozumie większość poleceń nauczyciela i zazwyczaj potrafi prawidłowo na nie zareagować

  • zazwyczaj potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać większość zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zazwyczaj potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • rozróżnia większość dźwięków

  • przeważnie aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • mówi z lekkim wahaniem, dość spójnie, w miarę poprawnym językiem

  • dysponuje słownictwem wystarczającym do dość swobodnej interakcji w zakresie opisanym w rozkładzie materiału

  • można go zazwyczaj zrozumieć

  • potrafi włączyć się do rozmowy

  • w zadaniach komunikacyjnych jest raczej aktywny

  • na ogół w naturalny sposób chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy


Pisanie:


  • prace pisemne są dość obszerne ale nie zawsze wyczerpujące

  • wypowiedzi pisemne zawierają nieliczne błędy gramatyczno-leksykalne, które na ogół nie zakłócają przekazu

  • pisze nie zawsze spójnie, czasami z błędami w pisowni i interpunkcji

  • czasami wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku

  • przeważnie wykonuje prawidłowo prace domowe



OCENA DOSTATECZNA


Gramatyka i słownictwo:


  • zna i potrafi operować niektórymi prostymi strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału

  • buduje zdania, które nie zawsze są spójne - zdania zawierają błędy gramatyczne

i logiczne, które czasami zakłócają sens przekazu

  • na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie

  • nieregularnie wykonuje prace domowe i projektowe – prace zawierają błędy

  • rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach


Czytanie:


  • nie rozumie całego tekstu, ale jest w stanie uchwycić jego ogólny sens, potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji, nie zawsze rozumie kontekst sytuacyjny i ma problem z określeniem intencji autora

  • popełnia liczne błędy przy wykonywaniu prostych zadań sprawdzających bardziej szczegółowe rozumienie tekstu typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań – czasami potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • czasami ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta popełniając liczne błędy

  • czasami zgłasza się do czytania podczas lekcji


Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć sens niektórych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • nie rozumie całego tekstu i nie jest w stanie zawsze uchwycić jego ogólny sens

  • nie zawsze rozumie polecenia nauczyciela i nie zawsze potrafi na nie odpowiednio zareagować

  • nie zawsze rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać niektóre zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – popełnia przy tym błędy i nie zawsze jest w stanie uzasadnić swój wybór

  • mało aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania, ma problemy

  • z koncentracją przy wykonywaniu zadań ze słuchu


Mówienie:


  • uczeń mówi z wyraźnym wahaniem, raczej niespójnie i niepełnymi zdaniami

  • posługując się językiem, popełnia liczne błędy, które czasem zakłócają przekaz

  • wypowiada się tylko na wybrane zagadnienia opisane w rozkładzie materiału

  • w zadaniach komunikacyjnych jest rzadko aktywny, często ułatwia sobie pracę, posługując się językiem ojczystym

  • rzadko wypowiada się podczas lekcji, zapytany popełnia dużo błędów językowych


Pisanie:


  • pisze prace pisemne, które są mało rozbudowane, nie zawsze na temat

  • stosuje ograniczony zakres słownictwa i struktur językowych

  • wypowiedzi pisemne zawierają liczne błędy gramatyczno-leksykalne, które niekiedy zakłócają przekaz

  • tekst nie jest spójny, zawiera liczne błędy w pisowni i interpunkcji

  • czasami wykonuje prace domowe, które zawierają błędy


OCENA DOPUSZCZAJĄCA


Gramatyka i słownictwo:


  • słabo zna niektóre struktury gramatyczne określone w rozkładzie materiału i ma problemy z wykorzystaniem ich w praktyce

  • zdania, które buduje są mało zrozumiałe i na ogół niespójne pod względem gramatycznym i logicznym – uczeń niechętnie przystępuje do samodzielnej pracy

  • dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem

  • potrzebuje pomocy nauczyciela przy wykonywaniu prostych zadań gramatycznych i leksykalnych

  • sporadycznie odrabia prace domowe i projektowe

  • nie uczestniczy aktywnie w zajęciach – nie zgłasza się do zadań, a zmuszany do odpowiedzi, popełnia wiele błędów


Czytanie:


  • z czytanego tekstu jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy lub najprostsze zwroty

  • nawet z pomocą nauczyciela ma poważny problem z wykonaniem najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia ogólnego

  • przy wykonywaniu najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia szczegółowego, typu: ustalanie kolejności wydarzeń, określanie prawdziwości zdań – najczęściej zgaduje i nie potrafi uzasadnić swojej decyzji

  • sporadycznie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta niechętnie popełniając bardzo liczne błędy


Słuchanie:


  • nie potrafi zrozumieć sensu większości rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • zwykle nie rozumie tekstu i nie jest w stanie uchwycić jego sensu

  • zwykle nie rozumie poleceń nauczyciela i nie potrafi na nie zareagować

  • sporadycznie rozpoznaje reakcje i uczucia mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu ma poważny problem z wykonaniem zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zwykle zgaduje, popełniając przy tym bardzo liczne błędy, potrzebuje pomocy

  • zwykle nie rozróżnia dźwięków

  • uczeń nie jest aktywny i nie koncentruje się podczas wykonywania zadań ze słuchu


Mówienie:


  • uczeń wypowiada się sporadycznie, nie z własnej inicjatywy

  • popełnia wiele błędów uniemożliwiających zrozumienie

  • czasami wypowiada jedynie pojedyncze słowa lub podstawowe zwroty

  • czasami przy pomocy nauczyciela bierze udział w zadaniach komunikacyjnych, lecz na ogół nie jest aktywny, zwykle nie interesuje go praca zespołu, a nawet

  • potrafi ją dezorganizować

  • nie zabiera głosu w rozmowie


Pisanie:


  • uczeń pisze sporadycznie i niechętnie

  • prace pisemne są ubogie w struktury gramatyczno-leksykalne

  • pisanie prac sprawia duże trudności, nawet z pomocą nauczyciela

  • pisze niespójne, z dużą ilością błędów językowych, które bardzo często zakłócają przekaz

  • teksty są źle zorganizowane i chaotyczne

  • popełnia szereg błędów przy przepisywaniu z tablicy

  • rzadko odrabia prace domowe


OCENA NIEDOSTATECZNA


Gramatyka i słownictwo:


  • nie opanował podstawowych zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału

  • nie zna podstawowych słów i wyrażeń

  • nie potrafi budować prostych zdań, nawet z pomocą nauczyciela

  • bardzo rzadko odrabia prace domowe lub projektowe, które zawsze zawierają błędy uniemożliwiające zrozumienie treści


Czytanie:


  • zwykle nie czyta tekstów zawartych w podręczniku

  • jeśli czyta to nie rozumie sensu większości przeczytanego tekstu i nie potrafi skorzystać z żadnych zawartych w nim informacji

  • nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie wykonać najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia tekstu

  • niekiedy rozumie jedynie pojedyncze wyrazy

  • nie ćwiczy w domu czytania zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta bardzo niechętnie, popełniając bardzo liczne, rażące błędy, uniemożliwiające zrozumienie


Słuchanie:


  • nawet z pomocą nauczyciela i kilkakrotnym powtarzaniu nagrania nie rozumie jakichkolwiek rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • nie rozumie żadnych poleceń nauczyciela, nawet najprostszych i z podpowiedziami

  • jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy, lecz nie potrafi na ich podstawie zrozumieć ogólnego sensu wypowiedzi

  • nie rozpoznaje uczuć i reakcji mówiącego

  • błędnie rozwiązuje zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu, nawet z pomocą nauczyciela

  • nie rozróżnia dźwięków

  • uczeń nie jest aktywny podczas zajęć, ponieważ nie rozumie tego, co słyszy


Mówienie:


  • uczeń ma ogromny problem, aby wypowiedzieć się na jakikolwiek, nawet najprostszy temat, nawet przy pomocy nauczyciela

  • wypowiadając się popełnia bardzo liczne błędy, przez co jego wypowiedź jest niezrozumiała, niespójna i nie zawsze na temat

  • zwykle nie potrafi odpowiedzieć na krótkie, bardzo łatwe pytania nauczyciela nawet kierowany podpowiedziami z jego strony

  • prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie


Pisanie:


  • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wypowiedzieć się pisemnie na większość tematów zawartych w rozkładzie materiału

  • jeśli pisze, to prace ucznia są nieczytelne lub zawierają tak dużo błędów gramatyczno-leksykalnych, że przekaz staje się niezrozumiały

  • ma problemy przy przepisywaniu z tablicy

  • teksty są bardzo źle zorganizowane i chaotyczne

  • zwykle nie prowadzi zeszytu bądź robi to w sposób bardzo niedbały

  • nie odrabia nawet najprostszych prac domowych - jeśli je wykona, obfitują one

  • w rażące błędy, które uniemożliwiają zrozumienie treści

 

KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA KLAS II i III GIMNAZJUM

OCENA CELUJĄCA


Gramatyka i słownictwo:


  • uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału oraz zna niektóre wykraczające poza jego ramy

  • z łatwością buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym

  • posiada bogaty zasób słownictwa, wykraczający poza program nauczania i potrafi go wykorzystać w praktyce

  • zna i stosuje w praktyce wyrażenia potoczne przedstawione w podręczniku i wiele wyrażeń z innych źródeł, jak prasa, telewizja i Internet

  • wykonuje starannie dodatkowe prace projektowe o wyjątkowych walorach językowych

  • bardzo chętnie wykonuje obowiązkowe i dodatkowe prace domowe wykraczające poza wymagany poziom

  • niezwykle aktywnie prezentuje swoje wiadomości i umiejętności podczas lekcji


Czytanie:


  • regularnie czyta dla przyjemności dodatkowe teksty takie jak: artykuły anglojęzyczne, komiksy, krótkie czytanki i książki w uproszonych wersjach

  • rozumie przeczytane teksty – z łatwością wybiera odpowiednie informacje z tekstu, rozumie kontekst sytuacyjny, bez problemu określa intencje autora

  • na podstawie przeczytanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać zadania sprawdzające każdego typu i potrafi zawsze uzasadnić swoją decyzję

  • zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta bezbłędnie również podczas lekcji

  • podczas lekcji bardzo chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania


Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych wykraczających poza materiał zawarty w podręczniku takich jak: piosenki, filmy, proste skecze

  • rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować

  • potrafi z łatwością rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • potrafi wydobyć szczegółowe informacje z tekstu słuchanego i właściwie na nie zareagować

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie zadania sprawdzające różnego typu – zawsze potrafi uzasadnić swój wybór

  • z łatwością rozróżnia dźwięki i intonację

  • bardzo aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • swobodnie i bardzo chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dużą dokładność językową

  • poziom wypowiedzi wykracza poza wymagania programowe

  • ma bardzo dobrą wymowę i można go łatwo zrozumieć

  • w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze bardzo aktywny i zaangażowany

  • w sposób naturalny i spontaniczny niezwykle chętnie wypowiada się na różne tematy


Pisanie:


  • wykonuje nieobowiązkowe prace pisemne

  • pisze wypowiedzi pisemne bogate pod względem gramatyczno-leksykalnym

  • pisze spójnie, bez błędów w pisowni i interpunkcji

  • bardzo chętnie wykonuje zarówno pisemne prace projektowe zawarte

  • w podręczniku, jak i te z dodatkowych źródeł

  • poziom prac wykracza poza wymagany materiał

  • bardzo chętnie wykonuje dodatkowe prace domowe, które wykraczają poza wymagany poziom


OCENA BARDZO DOBRA


Gramatyka i słownictwo:


  • uczeń swobodnie operuje strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału

  • buduje spójne zdania proste i złożone, poprawne pod względem gramatycznym

  • i logicznym

  • zna słownictwo określone programem nauczania i potrafi je wykorzystać

  • w praktyce

  • czasami wykonuje dodatkowe prace projektowe

  • zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe

  • bardzo aktywnie uczestniczy w zajęciach


Czytanie:


  • czyta dla przyjemności teksty zawarte w podręczniku i czasami czyta dla przyjemności teksty dodatkowe, np.: instrukcje do gier, czasopisma anglojęzyczne, książki w uproszonych wersjach

  • rozumie przeczytane teksty – potrafi wybrać właściwe informacje z tekstu

  • na podstawie przeczytanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające różnego typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań i potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • zawsze ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta prawidłowo

  • podczas lekcji chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania



Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • rozumie zdecydowaną większość poleceń nauczyciela i potrafi właściwie na nie zareagować

  • potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – uczeń potrafi uzasadnić swój wybór

  • rozróżnia dźwięki i intonację

  • aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • dość swobodnie i chętnie wypowiada się na różne tematy, zachowując przy tym dokładność językową

  • potrafi dość płynnie i bez zahamowań mówić na tematy określone w rozkładzie materiału

  • dysponuje pełnym zakresem słownictwa opisanym w rozkładzie materiału

  • ma prawidłową wymowę i można go łatwo zrozumieć

  • w zadaniach komunikacyjnych jest zawsze aktywny i zaangażowany

  • w sposób naturalny i spontaniczny bardzo chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy


Pisanie:


  • wyczerpująco wykonuje prace pisemne na tematy wyszczególnione w rozkładzie materiału

  • potrafi w spójny sposób zorganizować swoją wypowiedz

  • pisząc, wykorzystuje bogaty zasób środków gramatyczno-leksykalnych

  • popełnia nieliczne, mało znaczące błędy w pisowni

i interpunkcji

  • chętnie wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku

  • zawsze prawidłowo wykonuje prace domowe


OCENA DOBRA


Gramatyka i słownictwo:


  • prawidłowo operuje większością struktur gramatycznych określonych w rozkładzie materiału

  • buduje zdania, które są na ogół spójne i poprawne pod względem gramatycznym

i logicznym

  • zna większość słów i zwrotów określonych w programie i zazwyczaj poprawnie używa ich w praktyce

  • przeważnie prawidłowo wykonuje prace domowe i obowiązkowe prace projektowe

  • przeważnie chętnie uczestniczy w zajęciach


Czytanie:


  • rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, czasami popełnia błędy przy wyborze właściwych informacji z tekstu, zazwyczaj rozumie kontekst sytuacyjny, czasami ma problem z określeniem intencji autora

  • czasami popełnia błędy przy wykonywaniu zadań sprawdzających rozumienie tekstu typu, np.: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, choć przeważnie potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • przeważnie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta popełniając nieliczne błędy

  • podczas lekcji raczej chętnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu czytania

Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć sens większości różnorodnych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • rozumie większość poleceń nauczyciela i zazwyczaj potrafi prawidłowo na nie zareagować

  • zazwyczaj potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać większość zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zazwyczaj potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • rozróżnia większość dźwięków

  • przeważnie aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania


Mówienie:


  • mówi z lekkim wahaniem, dość spójnie, w miarę poprawnym językiem

  • dysponuje słownictwem wystarczającym do dość swobodnej interakcji w zakresie opisanym w rozkładzie materiału

  • można go zazwyczaj zrozumieć

  • potrafi włączyć się do rozmowy

  • w zadaniach komunikacyjnych jest raczej aktywny

  • na ogół w naturalny sposób chętnie wypowiada się podczas lekcji na różne tematy


Pisanie:


  • prace pisemne są dość obszerne ale nie zawsze wyczerpujące

  • wypowiedzi pisemne zawierają nieliczne błędy gramatyczno-leksykalne, które na ogół nie zakłócają przekazu

  • pisze nie zawsze spójnie, czasami z błędami w pisowni i interpunkcji

  • czasami wykonuje pisemne prace projektowe zawarte w podręczniku

  • przeważnie wykonuje prawidłowo prace domowe



OCENA DOSTATECZNA


Gramatyka i słownictwo:


  • zna i potrafi operować niektórymi prostymi strukturami gramatycznymi określonymi w rozkładzie materiału

  • buduje zdania, które nie zawsze są spójne - zdania zawierają błędy gramatyczne

i logiczne, które czasami zakłócają sens przekazu

  • na ogół używa słownictwa odpowiedniego do zadania, choć w ograniczonym zakresie

  • nieregularnie wykonuje prace domowe i projektowe – prace zawierają błędy

  • rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach


Czytanie:


  • nie rozumie całego tekstu, ale jest w stanie uchwycić jego ogólny sens, potrafi znaleźć tylko niektóre z potrzebnych informacji, nie zawsze rozumie kontekst sytuacyjny i ma problem z określeniem intencji autora

  • popełnia liczne błędy przy wykonywaniu prostych zadań sprawdzających bardziej szczegółowe rozumienie tekstu typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań – czasami potrafi uzasadnić swoją decyzję

  • czasami ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta popełniając liczne błędy

  • czasami zgłasza się do czytania podczas lekcji


Słuchanie:


  • potrafi zrozumieć sens niektórych rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • nie rozumie całego tekstu i nie jest w stanie zawsze uchwycić jego ogólny sens

  • nie zawsze rozumie polecenia nauczyciela i nie zawsze potrafi na nie odpowiednio zareagować

  • nie zawsze rozpoznaje uczucia i reakcje mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu potrafi wykonać niektóre zadania sprawdzające typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – popełnia przy tym błędy i nie zawsze jest w stanie uzasadnić swój wybór

  • mało aktywnie prezentuje swoje umiejętności z zakresu słuchania, ma problemy

  • z koncentracją przy wykonywaniu zadań ze słuchu


Mówienie:


  • uczeń mówi z wyraźnym wahaniem, raczej niespójnie i niepełnymi zdaniami

  • posługując się językiem, popełnia liczne błędy, które czasem zakłócają przekaz

  • wypowiada się tylko na wybrane zagadnienia opisane w rozkładzie materiału

  • w zadaniach komunikacyjnych jest rzadko aktywny, często ułatwia sobie pracę, posługując się językiem ojczystym

  • rzadko wypowiada się podczas lekcji, zapytany popełnia dużo błędów językowych


Pisanie:


  • pisze prace pisemne, które są mało rozbudowane, nie zawsze na temat

  • stosuje ograniczony zakres słownictwa i struktur językowych

  • wypowiedzi pisemne zawierają liczne błędy gramatyczno-leksykalne, które niekiedy zakłócają przekaz

  • tekst nie jest spójny, zawiera liczne błędy w pisowni i interpunkcji

  • czasami wykonuje prace domowe, które zawierają błędy


OCENA DOPUSZCZAJĄCA


Gramatyka i słownictwo:


  • słabo zna niektóre struktury gramatyczne określone w rozkładzie materiału i ma problemy z wykorzystaniem ich w praktyce

  • zdania, które buduje są mało zrozumiałe i na ogół niespójne pod względem gramatycznym i logicznym – uczeń niechętnie przystępuje do samodzielnej pracy

  • dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem

  • potrzebuje pomocy nauczyciela przy wykonywaniu prostych zadań gramatycznych i leksykalnych

  • sporadycznie odrabia prace domowe i projektowe

  • nie uczestniczy aktywnie w zajęciach – nie zgłasza się do zadań, a zmuszany do odpowiedzi, popełnia wiele błędów


Czytanie:


  • z czytanego tekstu jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy lub najprostsze zwroty

  • nawet z pomocą nauczyciela ma poważny problem z wykonaniem najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia ogólnego

  • przy wykonywaniu najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia szczegółowego, typu: ustalanie kolejności wydarzeń, określanie prawdziwości zdań – najczęściej zgaduje i nie potrafi uzasadnić swojej decyzji

  • sporadycznie ćwiczy w domu czytanie zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta niechętnie popełniając bardzo liczne błędy


Słuchanie:


  • nie potrafi zrozumieć sensu większości rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • zwykle nie rozumie tekstu i nie jest w stanie uchwycić jego sensu

  • zwykle nie rozumie poleceń nauczyciela i nie potrafi na nie zareagować

  • sporadycznie rozpoznaje reakcje i uczucia mówiącego

  • na podstawie wysłuchanego tekstu ma poważny problem z wykonaniem zadań sprawdzających typu: ustalanie kolejności wydarzeń, udzielanie odpowiedzi na pytania, określanie prawdziwości zdań, uzupełnianie tekstu z lukami, uzupełnianie tabelki brakującymi informacjami – zwykle zgaduje, popełniając przy tym bardzo liczne błędy, potrzebuje pomocy

  • zwykle nie rozróżnia dźwięków

  • uczeń nie jest aktywny i nie koncentruje się podczas wykonywania zadań ze słuchu


Mówienie:


  • uczeń wypowiada się sporadycznie, nie z własnej inicjatywy

  • popełnia wiele błędów uniemożliwiających zrozumienie

  • czasami wypowiada jedynie pojedyncze słowa lub podstawowe zwroty

  • czasami przy pomocy nauczyciela bierze udział w zadaniach komunikacyjnych, lecz na ogół nie jest aktywny, zwykle nie interesuje go praca zespołu, a nawet

  • potrafi ją dezorganizować

  • nie zabiera głosu w rozmowie


Pisanie:


  • uczeń pisze sporadycznie i niechętnie

  • prace pisemne są ubogie w struktury gramatyczno-leksykalne

  • pisanie prac sprawia duże trudności, nawet z pomocą nauczyciela

  • pisze niespójne, z dużą ilością błędów językowych, które bardzo często zakłócają przekaz

  • teksty są źle zorganizowane i chaotyczne

  • popełnia szereg błędów przy przepisywaniu z tablicy

  • rzadko odrabia prace domowe


OCENA NIEDOSTATECZNA


Gramatyka i słownictwo:


  • nie opanował podstawowych zagadnień gramatycznych określonych w rozkładzie materiału

  • nie zna podstawowych słów i wyrażeń

  • nie potrafi budować prostych zdań, nawet z pomocą nauczyciela

  • bardzo rzadko odrabia prace domowe lub projektowe, które zawsze zawierają błędy uniemożliwiające zrozumienie treści


Czytanie:


  • zwykle nie czyta tekstów zawartych w podręczniku

  • jeśli czyta to nie rozumie sensu większości przeczytanego tekstu i nie potrafi skorzystać z żadnych zawartych w nim informacji

  • nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie wykonać najprostszych zadań sprawdzających poziom zrozumienia tekstu

  • niekiedy rozumie jedynie pojedyncze wyrazy

  • nie ćwiczy w domu czytania zadanych tekstów

  • technika czytania – czyta bardzo niechętnie, popełniając bardzo liczne, rażące błędy, uniemożliwiające zrozumienie


Słuchanie:


  • nawet z pomocą nauczyciela i kilkakrotnym powtarzaniu nagrania nie rozumie jakichkolwiek rozmów opartych na materiałach anglojęzycznych zawartych w podręczniku

  • nie rozumie żadnych poleceń nauczyciela, nawet najprostszych i z podpowiedziami

  • jest w stanie zrozumieć tylko pojedyncze wyrazy, lecz nie potrafi na ich podstawie zrozumieć ogólnego sensu wypowiedzi

  • nie rozpoznaje uczuć i reakcji mówiącego

  • błędnie rozwiązuje zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu, nawet z pomocą nauczyciela

  • nie rozróżnia dźwięków

  • uczeń nie jest aktywny podczas zajęć, ponieważ nie rozumie tego, co słyszy


Mówienie:


  • uczeń ma ogromny problem, aby wypowiedzieć się na jakikolwiek, nawet najprostszy temat, nawet przy pomocy nauczyciela

  • wypowiadając się popełnia bardzo liczne błędy, przez co jego wypowiedź jest niezrozumiała, niespójna i nie zawsze na temat

  • zwykle nie potrafi odpowiedzieć na krótkie, bardzo łatwe pytania nauczyciela nawet kierowany podpowiedziami z jego strony

  • prawie nigdy nie zabiera głosu w rozmowie


Pisanie:


  • nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wypowiedzieć się pisemnie na większość tematów zawartych w rozkładzie materiału

  • jeśli pisze, to prace ucznia są nieczytelne lub zawierają tak dużo błędów gramatyczno-leksykalnych, że przekaz staje się niezrozumiały

  • ma problemy przy przepisywaniu z tablicy

  • teksty są bardzo źle zorganizowane i chaotyczne

  • zwykle nie prowadzi zeszytu bądź robi to w sposób bardzo niedbały

  • nie odrabia nawet najprostszych prac domowych - jeśli je wykona, obfitują one

  • w rażące błędy, które uniemożliwiają zrozumienie treści

 

Sposób oceniania i dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia- język obcy.

Ocenianiu bieżącemu podlegają:

1. Wypowiedzi ustne - odpowiedzi z bieżącego materiału (obejmują trzy ostatnie lekcje)

-ocenie podlega poprawność wymowy, odpowiedni dobór i zakres słownictwa, poprawność i zróżnicowanie struktur gramatycznych,

-każdy uczeń odpowiada co najmniej raz w semestrze.

  

2. Prace pisemne:

a) testy gramatyczne, strukturalne, leksykalne, testy kompetencji ( 40 minut )

-obejmują większą partię materiału, zawierają różnorodne ćwiczenia i techniki znane uczniom, zapowiedziane są przynajmniej tydzień wcześniej, potwierdzone wpisem do dziennika,

-ocenianie punktowe:

100% + praca dodatkowa                -celujący

85% - 100%                                        -bardzo dobry

70% - 84%                                          -dobry

50% - 69%                                          -dostateczny

30% - 49%                                          -dopuszczający

-w punktacji ćwiczeń uwzględniana jest poprawność pisowni, poprawność stylistyczna, umiejętne zastosowanie struktur gramatycznych, zakres słownictwa,

 

b) kartkówki ( 10 - 15 minut )

-obejmują trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie wymagają zapowiedzi,

-ocenianie punktowe ( jak w przypadku testów gramatycznych ),


c) dyktanda

-mają na celu sprawdzenie stopnia opanowania słownictwa, są oceniane w następujący sposób:

bardzo dobry- 3-5 błędów

dobry- 6-8 błędów

dostateczny- 9-11 błędów

dopuszczający- 12-14 błędów

niedostateczny- 15 lub więcej błędów


3. Praca na lekcji - aktywność:

-oceniana stopniem lub plusem ( trzy plusy ocena bardzo dobry ) w zależności od stopnia trudności oraz poprawności odpowiedzi.

 

4. Praca domowa uczniów:

-sprawdzana jest na każdej lekcji, przy odpowiedzi lub jako kartkówka zawierająca analogiczne przykłady,

-w przypadku wypracowania sprawdzana i oceniana jest nie później niż w ciągu tygodnia,

-oceniana jest poprawność gramatyczno-leksykalna, organizacja tekstu, interpunkcja.

 

5. Praca z Instaling:

Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek języków obcych oraz ortografii języka polskiego. Nauczyciel przydziela słówka z przerabianego w szkole materiału, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu.

-oceniana raz na miesiąc jako obowiązkowa praca domowa.

 

6. Sukcesy w konkursach:

-są premiowane oceną celującą - cząstkową, jeżeli uczeń opanował wymagania programowe i w niewielkim zakresie ponadprogramowe,

-są premiowane oceną celująca - semestralną i roczną, jeżeli uczeń został finalistą lub laureatem konkursu.

 

7. Zeszyty przedmiotowe.

 Informacje o postępach ucznia, jego mocnych i słabych stronach nauczyciel przekazuje rodzicom na konsultacjach oraz przez wychowawcę na zebraniach.





Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb

ucznia.


Problemy ucznia Dostosowanie wymagań

Objawy zaburzeń funkcji słuchowo- językowych:


trudności :

- z zapamiętaniem słówek, struktur gramatycznych


- budowaniem wypowiedzi ustnych


- rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę


- z odróżnianiem słów podobnie brzmiących


- błędy w pisaniu




Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo- przestrzennych, integracji percepcyjno- motorycznej i lateralizacji:


- trudności z odróżnianiem wyrazów podobnych



- gubienie drobnych elementów graficznych, opuszczanie i przestawianie liter


- trudności z poprawnym pisaniem, pomimo dobrych wypowiedzi ustnych


- kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej














Zespół nadpobudliwości psychoruchowej

- trudności w skupieniu uwagi


- brak wytrwałości w przypadku małego

zainteresowania


- męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność


- trudności wizualno-motoryczne


- wybuchy złości, impulsywność działania,

niska samoocena




- dawać łatwiejsze zadania

- nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się i przypomnienie słówek, zwrotów

- dawać więcej czasu na opanowanie określonego zestawu słówek

- w fazie prezentacji leksyki zwolnić tempo wypowiadanych słów i zwrotów, a nawet wypowiadać je przesadnie poprawnie- hiperpoprawnie

- można pozwolić na korzystanie

z dyktafonu podczas lekcji

- nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, kontekstu,

w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, obrazka, tworzenia związku

z nowym wyrazem

- w zapamiętywaniu pisowni stosować wyobrażanie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce, pisanie ze zróżnicowaniem kolorystycznym liter


- przy odczytywaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika

- w nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy w postaci graficznej ( wykresów, tabeli, rysunków )

- podczas prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze zjawiskami gramatycznymi charaktery- stycznymi dla języka obcego

- prowadzić rozmówki na tematy dotyczące uczniów

- dawać więcej czasu na wypowiedzi ustne i prace pisemne

-liberalnie oceniać poprawność ortograficzną i graficzną pisma

- oceniać za wiedzę i wysiłek włożony w opanowanie języka, kłaść większy nacisk na wypowiedzi ustne

-indywidualizacja pracy, podnoszenie jakości poziomu aktywności i koncentracji

-zapewnienie uczniowi miejsca w pierwszej ławce, stała kontrola postępów pracy lekcyjnej

-precyzowanie systemu zasad, reguł i konsekwentne ich przestrzeganie

-wyznaczanie dodatkowych zadań związanych z nadmierną ruchliwością

-wzmacnianie przejawów pożądanego zachowania, podnoszenie samooceny poprzez nagradzanie i pochwały



Prawa uczniów z dysleksją to nie PRZYWILEJE i ZWOLNIENIE od pracy.


Uczeń zobowiązany jest do:

• Systematycznej pracy zgodnie ze wskazówkami nauczyciela, pedagoga lub terapeuty.

• Bardzo dobrej znajomości zasad pisowni – powtarzania i utrwalania.

• Doskonalenia umiejętności czytania poprzez codzienne ćwiczenie w domu.

• Dokumentowania prowadzonej pracy wyrównawczej.

Dzieci z dysleksją często mają trudność z koncentracją i podzielnością uwagi, są także męczliwe, często mają problemy z zapamiętywaniem


W związku z tym uczenie dzieci z dysleksją powinno:

- odbywać się z wykorzystaniem technik nauczania wielozmysłowego

- opierać się na wielokrotnym powtarzaniu

-dysponować jak największą liczbą ćwiczeń; każdy problem gramatyczny powinien być ćwiczony przy użyciu całego zestawu zabaw, gier i zadań, które muszą być jak najbardziej różnorodne i inspirujące

- nauczyciel powinien korzystać na przemian z materiału literowego i nieliterowego

- być wzbogacone o elementy ruchowe, gdyż pamięć kinestetyczna może być dużym wsparciem;

- powinno opierać się na ćwiczeniach utrwalających pamięciowe mechanizmy mowy, a więc wykorzystujących: teksty piosenek i wierszyki, nazwy miesięcy, pory roku, dni tygodnia (dzieci z dysleksją często mają trudności z zapamiętywaniem materiału uporządkowanego w sekwencje).

- trzeba unikać monotonii w prowadzeniu zajęć, starać się wprowadzać różnorodne ćwiczenia;

- ćwiczenia nie powinny być też za długie.


© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x