Portal - Szczawnica
Strona główna / Dokumentacja gimnazjum / wymagania edukacyjne / informatyka
Czwartek - 23 sierpnia 2018 Apolinarego, Miły, Róży     
Kontakt / Godziny pracy
Plan lekcji SP2 i Gimnazjum
Lekcje i przerwy
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Wykaz zajęć dodatkowych
Dni wolne 2017/2018
O naszym patronie
Historia szkoły
Projekty realizowane przez szkołę
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Samorząd uczniowski
Biblioteka szkolna
Nasze zdjęcia
Dokumentacja gimnazjum
Linki do ciekawych stron w Internecie
Dla rodziców
Archiwum
wymagania edukacyjne z informatyki

Wymagania edukacyjne w poszczególnych działach nauczania:


 

 KL II

 

 

1. PRACA Z KOMPUTEREM

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Potrafi wyszczególnić elementy zestawu komputerowego

-         Potrafi wyszczególnić elementy wewnętrznej budowy komputera

Potrafi rozpoznać podstawowe urządzenia zewnętrzne oraz objaśnić ich zastosowanie

Ocena dostateczna:

-         Wyjaśnia znaczenie podstawowych elementów zestawu

-         Wyjaśnia znaczenie głównych części składowych komputera

-         Uruchamia i korzysta z drukarki

Ocena dobra:

-         Wymienia typy pamięci wewnętrznych i zewnętrznych

Ocena bardzo dobra:

-         Określa wpływ poszczególnych elementów na sprawność i wydajność zestawu komputerowego

 

2. PROGRAMY UŻYTKOWE

2.1 Edytor grafiki

 

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki, schowek.

-         Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki.

-         Omawia zastosowanie narzędzi z przybornika.

Ocena dostateczna:

-         Omawia różnice w operowaniu zaznaczonym fragmentem rysunku z tłem i bez tła.

-         Rozpoznaje pliki graficzne na podstawie ich rozszerzeń.

-         Wyjaśnia, na czym polega importowanie grafiki.

-         Wymienia poznane sposoby importowania grafiki.

Ocena dobra:

-         Wyjaśnia pojęcie piksela.

-         Omawia sposoby importowania grafiki z różnych źródeł.

-         Objaśnia sposoby umieszczania tapety na pulpicie.

-         Omawia sposób ustalania jakości wydruku.

Ocena bardzo dobra:

-         Wskazuje różnice między grafiką bitmapową a grafiką wektorową.

-         Omawia sposób obsługi szkolnego skanera.

-         Opisuje sposób skomponowania prezentacji z rysunków i tekstów zapisanych w oddzielnych plikach.

 

 

2.2 Edytor tekstu

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Omawia zastosowanie edytora tekstu.

-         Wskazuje elementy okna edytora tekstu i objaśnia ich zastosowanie.

-         Wyjaśnia pojęcia: blok, czcionka, redagowanie i formatowanie dokumentu, wiersz, akapit, wcięcie pierwszego wiersza akapitu, wyrównanie tekstu, łamanie wiersza, margines.

-         Wymienia nazwy najczęściej używanych rodzajów czcionek.

-         Wyjaśnia potrzebę różnicowania rodzajów czcionek w dokumencie i zróżnicowanego wyglądu akapitu.

-         Wyjaśnia rolę klawisza ENTER w redagowaniu tekstu.

-         Wskazuje charakterystyczne cechy poznanych wzorcowych dokumentów.

-         Wyjaśnia znaczenie częstego zapisywania tworzonego dokumentu w pliku na dysku.

-         Omawia budowę tabeli wstawianej do dokumentu tekstowego.

-         Omawia etapy przygotowania dokumentu do druku.

Ocena dostateczna:

-         Rozróżnia rozszerzenia nazw plików nadawane przez edytory tekstu.

-         Wyjaśnia pojęcia: nagłówek, stopka, przypis, twarda spacja, indeks górny i dolny.

-         Objaśnia pojęcie widoków dokumentu i omawia ich rodzaje.

-         Omawia parametry strony wpływające na wygląd dokumentu.

-         Objaśnia tryby pracy edytora.

-         Omawia narzędzia służące do kontroli tekstu i oferowane przez nie możliwości korekty tekstu.

-         Opisuje charakterystyczne cechy wzorcowych dokumentów.

-         Objaśnia możliwość zmiany znaku wypunktowania i numerowania.

-         Wyjaśnia pojęcie tabulatora i sposoby jego ustalania.

-         Wymienia rodzaje tabulatorów.

-         Objaśnia sposoby zmiany szerokości kolumn, wysokości wiersza i rozmiarów wskazanych komórek tabeli.

-         Omawia rodzaje obramowania tabeli oraz wypełnienia komórek (kolorem lub wzorem).

-         Podaje przykłady dokumentów, w których tekst na stronie podzielony jest na kolumny (łamy).

-         Objaśnia sposób pracy z kilkoma otwartymi dokumentami jednocześnie.

Ocena dobra:

Wyjaśnia, jak wypunktowanie lub numerowanie akapitów wpływa na wygląd i czytelność dokumentu.

-         Omawia operację nadawania fragmentowi tekstu formatu innego fragmentu.

-         Objaśnia zastosowanie narzędzi do przekształcania obiektu WordArt.

-         Wyjaśnia, na czym polega scalanie komórek.

-         Omawia operację dzielenia tekstu na kolumny.

-         Objaśnia polecenia służące do wstawiania i formatowania nagłówka lub stopki.

Ocena bardzo dobra:

-         Omawia skutki zmiany lokalizacji lub usunięcia z dysku pliku źródłowego zawierającego rysunek połączony z dokumentem tekstowym.

-         Opisuje operację zamiany tekstu na tekst rozmieszczony w tabeli.

 

 

2.3 Arkusz kalkulacyjny

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Rozróżnia arkusz kalkulacyjny rozumiany jako program i jako dokument.

-         Wyjaśnia pojęcia: kolumna, wiersz, pasek formuły, komórka, obszar, pole nazwy, obszar roboczy, siatka, zakładka, adres komórki, zakres komórek, komórka aktywna, formuła, operator działań, seria danych (ciąg wartości).

-         Omawia kolejne etapy tworzenia arkusza kalkulacyjnego.

-         Objaśnia zastosowanie charakterystycznych elementów okna arkusza kalkulacyjnego.

-         Wymienia typy danych wprowadzanych do arkusza.

-         Omawia zasady tworzenia i przeznaczenie formuł.

Ocena dostateczna:

-         Omawia przeznaczenie i zalety arkusza kalkulacyjnego.

-         Opisuje budowę i sposób sformatowania wzorcowych arkuszy.

-         Wymienia elementy formatowania arkusza.

-         Objaśnia zasady wykonywania obliczeń w arkuszu.

-         Wskazuje, jakie zmiany zachodzą w formule po jej skopiowaniu.

-         Wyjaśnia, na czym polega adresowanie względne komórek.

-         Wyjaśnia pojęcia: funkcja, argument.

-         Omawia różne sposoby umieszczania funkcji w komórkach.

-         Wyjaśnia pojęcie wykresu.

-         Wymienia typy poznanych wykresów.

-         Omawia etapy tworzenia wykresu.

-         Omawia istotne różnice między wykresem kołowym a wykresami innych typów.

Ocena dobra:

-         Opisuje charakterystyczne cechy wzorcowego arkusza.

-         Wyjaśnia istotę adresowania bezwzględnego i mieszanego.

-         Omawia budowę wykresu i jego elementy.

Ocena bardzo dobra:

-         Wskazuje inne od poznanych operacje, których wykonywanie wymaga stosowania funkcji.

-         Omawia postać innych funkcji i ich zastosowanie w formułach

 

2.4 Baza danych i ich tworzenie.

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Podaje definicję bazy danych

-         Określa pojęcie pola i rekordu

-         Rozróżnia pojęcie bazy danych rozumianej jako zbiór danych i jako program (system) obsługi zbioru danych.

-         Wymienia zalety komputerowego gromadzenia i przetwarzania danych.

-         Podaje przykłady kartotekowych baz danych znanych z życia codziennego.

-         Omawia przeznaczenie baz danych.

-         Wymienia podstawowe operacje wykonywane przez programy obsługi baz danych.

-         Objaśnia zastosowanie charakterystycznych elementów okna programu obsługi baz danych.

-         Wyjaśnia pojęcia: formularz, tabela, rekord, pole.

-         Omawia sposoby przeglądania baz danych.

-         Omawia cechy pól baz danych.

-         Objaśnia sposoby wpisywania danych w bazie danych.

-         Wymienia etapy tworzenia bazy danych.

Ocena dostateczna:

-         Wyszczególnia typy baz danych

-         Posługuje się gotową bazą danych do uzyskania prostych informacji

-         Wyjaśnia rolę rekordu i rolę pola w bazie danych.

-         Omawia strukturę kartotekowej bazy danych.

-         Wymienia sposoby wyszukiwania danych w bazie danych.

-         Objaśnia rolę operacji sortowania w wyszukiwaniu danych.

-         Omawia etapy tworzenia bazy danych.

-         Opisuje sposób wstawiania do pola obiektu graficznego.

-         Omawia sposoby zmieniania i poprawiania danych w bazie danych.

Ocena dobra:

-         Wskazuje przykłady baz danych różnego rodzaju

-         Dodaje rekordy do bazy danych

-         Porównuje znane sposoby wyszukiwania informacji, wskazując ich wady i zalety.

-         Omawia zastosowanie filtru w wyszukiwaniu informacji w bazie danych.

-         Wyjaśnia pojęcie raportu.

-         Objaśnia zalety i potrzebę prezentacji danych za pomocą raportu.

Ocena bardzo dobra:

-         Porządkuje dane

-         Wyszukuje informacje przez zapytanie

-         Omawia parametry drukowania każdej postaci bazy danych: tabeli, formularza i raportu.

-         Omawia narzędzia do tworzenia raportu bazy danych.

-         Wyjaśnia rolę podsumowania występującego w raporcie.

-         Wyjaśnia rolę funkcji w podsumowaniach raportu.

 

3. KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI

 

Ocena dopuszczająca:

Uczeń:

-         Wyjaśnia pojęcia: multimedia, programy multimedialne, programy edukacyjne, internet.

-         Wymienia rodzaje programów multimedialnych.

-         Nazywa przeglądarkę internetową wykorzystywaną na lekcji.

-         Nazywa program pocztowy wykorzystywany na lekcji.

-         Wskazuje poznane elementy okna redagowania wiadomości.

Ocena dostateczna:

-         Wyjaśnia pojęcia: interaktywność programu, hipertekst, odsyłacz (hiperłącze), sieć www, strona www, adres strony www, przeglądarka, wyszukiwarka, poczta elektroniczna, e-mail, program pocztowy, adres e-mail.

-         Omawia budowę dokumentów hipertekstowych.

-         Opisuje charakterystyczne cechy programów multimedialnych.

-         Omawia ogólne zasady pracy z programami multimedialnymi.

-         Wymienia nazwy najczęściej używanych przeglądarek.

-         Omawia przeznaczenie paska adresowego w oknie przeglądarki.

-         Rozróżnia charakterystyczne elementy strony www.

-         Wyjaśnia znaczenie słowa kluczowego.

-         Rozróżnia tryby pracy przeglądarki internetowej.

-         Wymienia charakterystyczne elementy okna programu pocztowego.

Ocena dobra:

-         Wyjaśnia pojęcia: serwer, serwer pocztowy, skrzynka pocztowa.

-         Omawia rolę elementów multimedialnych programów edukacyjnych, encyklopedii i słowników multimedialnych w przekazywaniu informacji.

-         Omawia charakterystyczne elementy okna przeglądarki.

-         Objaśnia rolę strony głównej.

-         Wymienia poznane wyszukiwarki.

-         Omawia zasady korzystania z wyszukiwarki internetowej.

-         Omawia elementy okna redagowania wiadomości.

Ocena bardzo dobra:

-         Omawia korzyści wynikające z zastosowania programów edukacyjnych do zgłębiania, rozszerzania i sprawdzania swojej wiedzy i umiejętności.

-         Wyjaśnia pojęcie: skrót HTTP.

-         Omawia zalety i wady poczty elektronicznej.

 

 

OCENĘ CELUJĄCĄ OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY SPEŁNIA POWYŻSZE KRYTERIA A PONADTO:

-         Jego umiejętności znacznie wykraczają poza program danej klasy

-         Czynnie rozwija swoje zainteresowanie informatyką czytanie prasy komputerowej, samodzielne poznawanie nowego oprogramowania

-         Bierze udział w konkursach informatycznych zajmując punktowane miejsca

 

 

 

Wymagania edukacyjne z przedmiotu informatyka kl. III

 

Komputer jako źródło informacji

dopuszczający

dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

wymienia kilka zastosowań Internetu;

otwiera stronę o podanym adresie;

wyszukuje informacje w Internecie według prostego hasła;

porusza się po stronie WWW

zna podstawowe zasady pracy
w szkolnej (lokalnej) sieci komputerowej;

zna pojęcia: Internet, strona internetowa, WWW;

omawia wybrane usługi internetowe;

potrafi wyszukiwać informacje
w Internecie: korzysta z wyszukiwarek

wymienia zalety łączenia komputerów w sieć;

zna pojęcia: witryna, strona główna, serwer internetowy, hiperłącze, hipertekst;

potrafi wyszukiwać informacje
w Internecie: korzysta
z katalogów stron WWW;

wyszukuje informacje
w internetowych zasobach danych

opisuje sieci lokalne i globalne oraz podstawowe klasy sieci; potrafi udostępniać zasoby,
np. foldery;

wie, jak uzyskać dostęp do Internetu;

potrafi zastosować różne narzędzia do wyszukiwania informacji; stosuje złożony sposób wyszukiwania;

porządkuje najczęściej odwiedzane strony

potrafi formułować własne wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozwoju Internetu, jego znaczenia dla różnych dziedzin gospodarki i dla własnego rozwoju;

potrafi właściwie zawęzić obszar poszukiwań, aby szybko odszukać informacje

redaguje i wysyła prosty list elektroniczny, korzystając z podstawowych zasad netykiety;

potrafi skorzystać z wybranych form komunikacji,
np. z komunikatora, stosując zasady netykiety

dołącza załączniki do listu; korzysta z książki adresowej;

zna i stosuje zasady netykiety pocztowej;

omawia inne sposoby komunikowania się przez Sieć

dba o formę listu i jego pojemność; ozdabia listy, załączając rysunek, dodaje tło; stosuje podpis automatyczny; zakłada książkę adresową;

potrafi założyć konto pocztowe, korzystając z programu do obsługi poczty i przez stronę WWW;

podaje i omawia przykłady usług internetowych oraz różnych form komunikacji

omawia wybrane usługi internetowe (m.in.: nauka i praca w Internecie, książki czasopisma, muzea, banki, zakupy i aukcje, podróże, rozrywka);

uczestniczy w dyskusji na forum dyskusyjnym, stosując zasady netykiety

potrafi znaleźć interesującą grupę dyskusyjną i przejrzeć dyskusję na dany temat;

zapisuje się do grupy i uczestniczy w dyskusji, stosując zasady netykiety

zna zagrożenia i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komunikacji za pomocą Internetu; zdaje sobie sprawę
z anonimowości kontaktów w Sieci

stosuje przepisy prawa związane z pobieraniem materiałów
z Internetu; zdaje sobie sprawę
z konieczności racjonalnego gospodarowania czasem spędzonym w Sieci

zna podstawowe przepisy dotyczące korzystania z e-usług

na przykładach uzasadnia zalety i zagrożenia wynikające
z pojawienia się Internetu

potrafi przedstawić własne wnioski z analizy zalet i wad uzależniania różnych dziedzin życia od Internetu

zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;

wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony;

umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i wielkość czcionki

zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;

potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;

umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza

formatuje tekst na stronie, wstawia tabele,

publikuje utworzone strony w Internecie;

wie, jak założyć internetowy dziennik – blog;

umieszcza informacje
w odpowiednich serwisach internetowych;

współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

zna większość znaczników HTML;

posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;

potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;

dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;

publikuje stronę WWW w Internecie

 

 

 

Opracowywanie za pomocą komputera prezentacji multimedialnych

dopuszczający

dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

wie, co to jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;

zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;

tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;

zapisuje prezentację, potrafi uruchomić pokaz slajdów

zna cechy dobrej prezentacji;

podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;

wykonuje przejścia między slajdami;

stosuje tło we wszystkich slajdach; potrafi ustawić tło inne dla każdego slajdu;

zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy

przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;

korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić tło jednakowe dla wszystkich slajdów;

wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;

dba o poprawność redakcyjną tekstów

umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;

przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;

współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować multimedialną prezentację na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów

 

 

Opracowywanie za pomocą komputera danych liczbowych – arkusz kalkulacyjny

Dopuszczający

Dostateczny

Dobry

bardzo dobry

celujący

zna zastosowania arkusza kalkulacyjnego i omawia budowę dokumentu arkusza;

pisze formułę wykonującą jedno z czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie);

potrafi zastosować kopiowanie
i wklejanie formuł;

zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;

korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;

zapisuje utworzony arkusz we wskazanym folderze docelowym

zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

modyfikuje tabele w celu usprawnienia obliczeń, m.in.: wstawia i usuwa wiersze (kolumny); zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli; wie, jak wprowadzić do komórek długie teksty i duże liczby;

tworzy wykres składający się
z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy

potrafi prawidłowo zaprojektować tabelę arkusza kalkulacyjnego (m.in.: wprowadza opisy do tabeli, formatuje komórki arkusza; ustala format danych, dostosowując go do wprowadzanych informacji);

rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego
i mieszanego;

stosuje arkusz do kalkulacji wydatków i do obliczania ceny
z podatkiem VAT; dostosowuje odpowiednio rodzaj adresowania;

zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników; drukuje tabelę arkusza, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania

potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji JEŻELI;

potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;

wykonuje w arkuszu proste obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;

tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;

wstawia tabelę arkusza do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;

wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego z pliku

zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;

samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

projektuje samodzielnie tabelę arkusza z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

 

Opracowywanie za pomocą komputera bazy danych

dopuszczający

dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

podaje przykłady baz danych ze swojego otoczenia,
np. w szkolnym sekretariacie, bibliotece;

na przykładzie gotowego pliku bazy danych potrafi omówić jej strukturę – określić, jakie informacje są w niej pamiętane
i wyjaśnić pojęcia: tabela, rekord, pole;

korzystając z gotowego formularza, potrafi zaktualizować dane w rekordzie i dopisać nowy rekord;

potrafi wyświetlić wynik gotowego zapytania i omówić czego zapytanie dotyczyło;

prezentuje informacje, korzystając z przygotowanych raportów

podaje przykłady zbiorów informacji, które mogą być gromadzone w bazach danych;

podaje przykłady oprogramowania do tworzenia baz danych; wymienia obiekty, jakie może zawierać plik bazy danych;

wyjaśnia pojęcie klucza; potrafi ustalić porządek malejący lub rosnący w bazie według podanych przez nauczyciela kluczy;

wyjaśnia funkcję formularzy i raportów;

tworzy proste zapytanie na podstawie gotowej tabeli, korzystając z kreatora zadań

wyjaśnia, na czym polega przetwarzanie danych w bazach danych;

projektuje tabelę, stosując podstawowe zasady tworzenia tabel;

tworzy prosty formularz za pomocą kreatora zadań;

tworzy kwerendy w widoku projektu; w zapytaniach stosuje proste kryterium wyboru (dotyczące jednego lub dwóch pól);

przygotowuje raporty na podstawie tabeli lub kwerendy;

drukuje raporty

tworzy formularze, dostosowując formularz do wprowadzanych danych; potrafi skorzystać
z kreatora zadań i modyfikować formularz w widoku projektu;

umieszcza w raporcie podsumowania, określające dane statystyczne (minimum, maksimum), porządkuje dane
w raporcie według zadanych kryteriów;

współpracuje w grupie, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

potrafi samodzielnie zaprojektować poprawną strukturę bazy danych na wybrany przez siebie temat,
w tym ustalić pola, zaprojektować formularz, zaplanować odpowiednie zapytania i raporty oraz je utworzyć;

podaje przykłady systemów informatycznych z otoczenia i wyjaśnia ich zastosowanie;

rozumie różnicę między wynikiem wyszukiwania dowolnego ciągu znaków z wykorzystaniem opcji Znajdź z użyciem zapytania;

potrafi skorzystać z tego samego raportu do wydrukowania danych na podstawie różnych zapytań

 

Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego

dopuszczający

dostateczny

dobry

bardzo dobry

celujący

zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

zna podstawowe zasady prezentacji algorytmów w postaci schematów blokowych (zna podstawowe bloki potrzebne do budowania schematu blokowego);

analizuje gotowy schemat blokowy prostego algorytmu

wyjaśnia pojęcie algorytmu;

określa dane do zadania oraz wyniki i zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

określa sytuacje warunkowe,
tj. takie, które wyprowadzają różne wyniki – zależnie od spełnienia narzuconych warunków;

buduje schemat blokowy prostego algorytmu liniowego, korzystając z programu edukacyjnego; analizuje schemat blokowy algorytmu z rozgałęzieniami

omawia etapy rozwiązywania problemu (zadania);

wie, na czym polega iteracja;

analizuje algorytmy, w których występują powtórzenia i określa, od czego zależy liczba powtórzeń;

buduje schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym, korzystając z programu edukacyjnego;

realizuje algorytm liniowy i z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

wyjaśnia pojęcie specyfikacja problemu;

prezentuje algorytmy iteracyjne za pomocą listy kroków
i schematu blokowego,

realizuje algorytm z warunkami
w arkuszu kalkulacyjnym

potrafi samodzielnie napisać specyfikację określonego zadania;

potrafi samodzielnie zapoznać się z programem edukacyjnym przeznaczonym do konstrukcji schematów blokowych;

buduje schemat blokowy algorytmu, w których wystąpią złożone sytuacje warunkowe;

określa, kiedy może nastąpić zapętlenie w algorytmie iteracyjnym i potrafi rozwiązać ten problem;

buduje schemat blokowy określonego algorytmu iteracyjnego, np. algorytmu Euklidesa, korzystając z programu edukacyjnego

opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru najwyższego ucznia spośród pięciu

opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe;

stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby

omawia algorytm sortowania przez wybór na konkretnym przykładzie; analizuje gotową listę kroków tego algorytmu;

omawia algorytm sortowania bąbelkowego na konkretnym przykładzie

opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym – stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie;

analizuje gotowy schemat blokowy algorytmu sortowania bąbelkowego, korzystając z programu ELI

tworzy schematy blokowe wybranych algorytmów, korzystając z programu edukacyjnego

ogląda, korzystając z gotowych plików, modele zjawisk

analizuje i omawia gotowe modele różnych zjawisk,
np. przyrodniczych

wyjaśnia, na czym polega modelowanie rzeczywistości;

omawia, korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, na czym polega modelowanie

wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego

korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania



© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: x