-Omawia rolę elementów multimedialnych programów edukacyjnych, encyklopedii i słowników multimedialnych w przekazywaniu informacji.
-Omawia charakterystyczne elementy okna przeglądarki.
-Objaśnia rolę strony głównej.
-Wymienia poznane wyszukiwarki.
-Omawia zasady korzystania z wyszukiwarki internetowej.
-Omawia elementy okna redagowania wiadomości.
Ocena bardzo dobra:
-Omawia korzyści wynikające z zastosowania programów edukacyjnych do zgłębiania, rozszerzania i sprawdzania swojej wiedzy i umiejętności.
-Wyjaśnia pojęcie: skrót HTTP.
-Omawia zalety i wady poczty elektronicznej.
OCENĘ CELUJĄCĄ OTRZYMUJE UCZEŃ KTÓRY SPEŁNIA POWYŻSZE KRYTERIA A PONADTO:
-Jego umiejętności znacznie wykraczają poza program danej klasy
-Czynnie rozwija swoje zainteresowanie informatyką czytanie prasy komputerowej, samodzielne poznawanie nowego oprogramowania
-Bierze udział w konkursach informatycznych zajmując punktowane miejsca
Wymagania edukacyjne z przedmiotu informatyka kl. III
Komputer jako źródło informacji
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
wymienia kilka zastosowań Internetu;
otwiera stronę o podanym adresie;
wyszukuje informacje w Internecie według prostego hasła;
porusza się po stronie WWW
zna podstawowe zasady pracy w szkolnej (lokalnej) sieci komputerowej;
zna pojęcia: Internet, strona internetowa, WWW;
omawia wybrane usługi internetowe;
potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z wyszukiwarek
wymienia zalety łączenia komputerów w sieć;
zna pojęcia: witryna, strona główna, serwer internetowy, hiperłącze, hipertekst;
potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z katalogów stron WWW;
wyszukuje informacje w internetowych zasobach danych
opisuje sieci lokalne i globalne oraz podstawowe klasy sieci; potrafi udostępniać zasoby, np. foldery;
wie, jak uzyskać dostęp do Internetu;
potrafi zastosować różne narzędzia do wyszukiwania informacji; stosuje złożony sposób wyszukiwania;
porządkuje najczęściej odwiedzane strony
potrafi formułować własne wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozwoju Internetu, jego znaczenia dla różnych dziedzin gospodarki i dla własnego rozwoju;
potrafi właściwie zawęzić obszar poszukiwań, aby szybko odszukać informacje
redaguje i wysyła prosty list elektroniczny, korzystając z podstawowych zasad netykiety;
potrafi skorzystać z wybranych form komunikacji, np. z komunikatora, stosując zasady netykiety
dołącza załączniki do listu; korzysta z książki adresowej;
zna i stosuje zasady netykiety pocztowej;
omawia inne sposoby komunikowania się przez Sieć
dba o formę listu i jego pojemność; ozdabia listy, załączając rysunek, dodaje tło; stosuje podpis automatyczny; zakłada książkę adresową;
potrafi założyć konto pocztowe, korzystając z programu do obsługi poczty i przez stronę WWW;
podaje i omawia przykłady usług internetowych oraz różnych form komunikacji
omawia wybrane usługi internetowe (m.in.: nauka i praca w Internecie, książki czasopisma, muzea, banki, zakupy i aukcje, podróże, rozrywka);
uczestniczy w dyskusji na forum dyskusyjnym, stosując zasady netykiety
potrafi znaleźć interesującą grupę dyskusyjną i przejrzeć dyskusję na dany temat;
zapisuje się do grupy i uczestniczy w dyskusji, stosując zasady netykiety
zna zagrożenia i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komunikacji za pomocą Internetu; zdaje sobie sprawę z anonimowości kontaktów w Sieci
stosuje przepisy prawa związane z pobieraniem materiałów z Internetu; zdaje sobie sprawę z konieczności racjonalnego gospodarowania czasem spędzonym w Sieci
zna podstawowe przepisy dotyczące korzystania z e-usług
na przykładach uzasadnia zalety i zagrożenia wynikające z pojawienia się Internetu
potrafi przedstawić własne wnioski z analizy zalet i wad uzależniania różnych dziedzin życia od Internetu
zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;
wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW
potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony;
umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i wielkość czcionki
zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;
potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;
umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza
formatuje tekst na stronie, wstawia tabele,
publikuje utworzone strony w Internecie;
wie, jak założyć internetowy dziennik – blog;
umieszcza informacje w odpowiednich serwisach internetowych;
współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe
zna większość znaczników HTML;
posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;
potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;
dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;
publikuje stronę WWW w Internecie
Opracowywanie za pomocą komputera prezentacji multimedialnych
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
wie, co to jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;
zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;
tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;
podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;
wykonuje przejścia między slajdami;
stosuje tło we wszystkich slajdach; potrafi ustawić tło inne dla każdego slajdu;
zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy
przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;
korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić tło jednakowe dla wszystkich slajdów;
wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;
dba o poprawność redakcyjną tekstów
umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;
przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;
współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe
potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować multimedialną prezentację na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów
Opracowywanie za pomocą komputera danych liczbowych – arkusz kalkulacyjny
Dopuszczający
Dostateczny
Dobry
bardzo dobry
celujący
zna zastosowania arkusza kalkulacyjnego i omawia budowę dokumentu arkusza;
pisze formułę wykonującą jedno z czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie);
potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;
zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;
korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;
zapisuje utworzony arkusz we wskazanym folderze docelowym
zna i stosuje zasadę adresowania względnego;
potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;
stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;
modyfikuje tabele w celu usprawnienia obliczeń, m.in.: wstawia i usuwa wiersze (kolumny); zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli; wie, jak wprowadzić do komórek długie teksty i duże liczby;
tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy
potrafi prawidłowo zaprojektować tabelę arkusza kalkulacyjnego (m.in.: wprowadza opisy do tabeli, formatuje komórki arkusza; ustala format danych, dostosowując go do wprowadzanych informacji);
rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;
stosuje arkusz do kalkulacji wydatków i do obliczania ceny z podatkiem VAT; dostosowuje odpowiednio rodzaj adresowania;
zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników; drukuje tabelę arkusza, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania
potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji JEŻELI;
potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;
wykonuje w arkuszu proste obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;
tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;
wstawia tabelę arkusza do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;
wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego z pliku
zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;
wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;
samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;
projektuje samodzielnie tabelę arkusza z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym
Opracowywanie za pomocą komputera bazy danych
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
podaje przykłady baz danych ze swojego otoczenia, np. w szkolnym sekretariacie, bibliotece;
na przykładzie gotowego pliku bazy danych potrafi omówić jej strukturę – określić, jakie informacje są w niej pamiętane i wyjaśnić pojęcia: tabela, rekord, pole;
korzystając z gotowego formularza, potrafi zaktualizować dane w rekordzie i dopisać nowy rekord;
potrafi wyświetlić wynik gotowego zapytania i omówić czego zapytanie dotyczyło;
prezentuje informacje, korzystając z przygotowanych raportów
podaje przykłady zbiorów informacji, które mogą być gromadzone w bazach danych;
podaje przykłady oprogramowania do tworzenia baz danych; wymienia obiekty, jakie może zawierać plik bazy danych;
wyjaśnia pojęcie klucza; potrafi ustalić porządek malejący lub rosnący w bazie według podanych przez nauczyciela kluczy;
wyjaśnia funkcję formularzy i raportów;
tworzy proste zapytanie na podstawie gotowej tabeli, korzystając z kreatora zadań
wyjaśnia, na czym polega przetwarzanie danych w bazach danych;
projektuje tabelę, stosując podstawowe zasady tworzenia tabel;
tworzy prosty formularz za pomocą kreatora zadań;
tworzy kwerendy w widoku projektu; w zapytaniach stosuje proste kryterium wyboru (dotyczące jednego lub dwóch pól);
przygotowuje raporty na podstawie tabeli lub kwerendy;
drukuje raporty
tworzy formularze, dostosowując formularz do wprowadzanych danych; potrafi skorzystać z kreatora zadań i modyfikować formularz w widoku projektu;
umieszcza w raporcie podsumowania, określające dane statystyczne (minimum, maksimum), porządkuje dane w raporcie według zadanych kryteriów;
współpracuje w grupie, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe
potrafi samodzielnie zaprojektować poprawną strukturę bazy danych na wybrany przez siebie temat, w tym ustalić pola, zaprojektować formularz, zaplanować odpowiednie zapytania i raporty oraz je utworzyć;
podaje przykłady systemów informatycznych z otoczenia i wyjaśnia ich zastosowanie;
rozumie różnicę między wynikiem wyszukiwania dowolnego ciągu znaków z wykorzystaniem opcji Znajdź i z użyciem zapytania;
potrafi skorzystać z tego samego raportu do wydrukowania danych na podstawie różnych zapytań
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;
zna podstawowe zasady prezentacji algorytmów w postaci schematów blokowych (zna podstawowe bloki potrzebne do budowania schematu blokowego);
potrafi samodzielnie zapoznać się z programem edukacyjnym przeznaczonym do konstrukcji schematów blokowych;
buduje schemat blokowy algorytmu, w których wystąpią złożone sytuacje warunkowe;
określa, kiedy może nastąpić zapętlenie w algorytmie iteracyjnym i potrafi rozwiązać ten problem;
buduje schemat blokowy określonego algorytmu iteracyjnego, np. algorytmu Euklidesa, korzystając z programu edukacyjnego
opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru najwyższego ucznia spośród pięciu
opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe;
stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby
omawia algorytm sortowania przez wybór na konkretnym przykładzie; analizuje gotową listę kroków tego algorytmu;
omawia algorytm sortowania bąbelkowego na konkretnym przykładzie
opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym – stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie;
analizuje gotowy schemat blokowy algorytmu sortowania bąbelkowego, korzystając z programu ELI
tworzy schematy blokowe wybranych algorytmów, korzystając z programu edukacyjnego
ogląda, korzystając z gotowych plików, modele zjawisk
analizuje i omawia gotowe modele różnych zjawisk, np. przyrodniczych
wyjaśnia, na czym polega modelowanie rzeczywistości;
omawia, korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, na czym polega modelowanie
wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego
korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania